Mange bilister med dieselbiler kan ikke eftermontere dieselpartikelfiltre, men skal af med strafafgift alligevel.
Fra 1. januar skal alle personbiler med dieselmotor og alle varebiler registreret første gang før 18. marts 2009 med dieselmotor være udstyret med et dieselpartikelfilter. Ellers vanker der en strafafgift på 1.000 kr. om året. Det løber op i 1,09 mia. kr. de første fire år. Men til mange bilmodeller kan man slet ikke få partikelfiltre. Og Færdselsstyrelsen har endnu ikke meldt ud, hvordan proceduren for syn og godkendelse bliver.
Ejerne er derfor forsvarsløse mod denne strafafgift, også selv om de egentlig gerne vil køre miljørigtigt. Statskassen og ikke miljøet er den store vinder , siger salgs- og marketingdirektør Morten Holmsten fra online bilauktionsfirmaet Autocom.dk.
Efterhånden er bilisterne et fredløst folkefærd. Når selveste Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen frisk og frejdigt udtaler, at det er tilsigtet, og at pengene skal gå til finansiering af skattereformen fra 1. januar 2010, så er det jo helt tydeligt, at man ikke behandler ejerne af dieselbiler uden filter på en fair måde , siger Morten Holmsten.
Bilforhandlerne, som står i den største krise i mange år, får også et søm mere til ligkisten. Nyvognsforhandlernes organisation DAF har regnet ud, at varelageret på brugte varebiler omgående vil falde med 100 mio. kr. Oveni kommer værditabet på de personbiler med dieselmotor uden filter, som de har på lager , tilføjer Morten Holmsten fra Autocom.dk.
Det er sammenlagt et femcifret millionbeløb, som branchen vil lide som tab. Det kan næsten ikke undgå at gøre fyringsbølgen i bilbranchen endnu værre, end den allerede er , tilføjer han.
Hvis man virkelig ville gøre noget godt for miljøet, skulle man have gjort som i Tyskland, hvor ejerne af gamle dieselbiler har fået et statstilskud til eftermontering af partikelfiltre, mener han. Tilskuddet på ca. 2.200 kr. har kunnet dække cirka to tredjedele af udgiften i Tyskland. Herhjemme koster et filter, for eksempel til en koda Octavia, 5.000-6.000 kr.
Det er svært at rådgive de bilister, der nu skal plukkes for denne strafafgift. På den ene side kan de måske opnå en gevinst, hvis de eftermonterer et filter. Dels sparer de afgiften, og dels slipper de for det værditab, som biler uden filter nu vil blive udsat for. Men hvis de sælger bilen hurtigt efter monteringen af filteret, kan de ikke være sikre på at få pengene hjem igen , slutter Morten Holmsten.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar