Vi modtager ofte forespørgsler om tysk firmabil for danskere. Reglerne er enkle nok, men der skal ligge realitet bag. SKAT gennemførte søndag, den 26.10.2009, en razzia ved grænsen og har erklæret, at der er sat fokus på brug af "tyske biler, der benyttes af danskere". SKAT har bebudet, at der følger flere razziaer på området. Flensborg Avis berettede den 27.10.2009 om denne sidste razzia, der foregik en kold, regnfuld oktoberaften på motorvejen fra Tyskland. Flere grænsekontroller i vente.
En større grænsekontrol forrige søndag aften afslørede, at mange med bopæl i Danmark kører i udenlandsk registrerede biler. SKAT Syddanmark gennemførte sammen med politiet i Syd- og Sønderjylland en kontrol ved Frøslev grænseovergang, hvor der blev beslaglagt mange biler. Beslaglæggelserne skyldes udlændinge, der kørte i udenlandsk registrerede biler. Reelt har de taget ophold i Danmark, men har undladt at omregistrere bilen. For de flestes vedkommende var det ikke manglende kendskab til reglerne, men udelukkende ud fra en økonomisk betragtning. Flere gav udtryk for, at det var for dyrt at lade bilen omregistrere til danske nummerplader. I alt 21 personer måtte søndag aften sande, at prisen for at overtræde reglerne var, at tilbringe aftenen ved den dansk-tyske landegrænse i silende regn med udsigt til at fortsætte turen til fods.
"Resultaterne af aktionen har medført, at SKAT Syddanmark vil fortsætte med at afholde større kontrolaktioner ved landegrænsen, hvor man samtidigt med gennemførelsen af toldkontrol vil fokusere på anvendelsen af biler, der er registreret i udlandet, udenlandsk arbejdskraft og gæld til det offentlige" (Flensborg Avis 27.10.2009 (www.fla.de)).
Den, der vil se SKATS egen statistik om ulovlig kørsel i udenlandske biler, kan selv læse på skats hjemmeside om andre razziaer. Her erklærer SKAT, at fokus er sat på: "Ulovlig kørsel i udenlandske biler - flere beslaglagt ved landegrænsen".
Firmabilen skal bruges "overvejende i udlandet": Reglerne fra SKAT bestemmer, at en udenlandsk firmabil kan benyttes af en ansat i et udenlandsk firma, når bilen bruges "overvejende i udlandet". Firmabilen skal ifl. dags- eller kilometerkriteriet bruges mest i udlandet. Begge kriterier vurderes i forhold til en samlet 12-måneders periode. Det er nødvendigt at ansøge om tilladelse fra SKAT.
Men ét er tilladelsen til brug af en tysk bil, noget andet er den personlige beskatning af den, der kører i den. Og her knækker kæden for mange danske skattepligtige, der mener, at alt er afklaret med blot at få tilladelsen fra SKAT til at køre i bilen. Her glemmer mange den personlige skattepligt. Og her bliver det kompliceret. Hvis medarbejderen skal betale sin indkomstskat i Danmark, så gælder den danske firmabilbeskatning. Her gælder den velkendte 25 % personlige beskatning af den danske nylistepris.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar