Komfort og pris vægter klart højest, når danskerne skal vælge firmabil. Ifølge en undersøgelse fra Business Danmark gennemført blandt foreningens medlemmer prioriteres miljøet klart lavest. Men det betyder ikke, at miljøbilen er død. Mere end hver anden ville overveje at skifte til en miljøbil, men komforten er for dårlig og prisen for høj.
De danske erhvervsbilister sætter komfort over miljø, når der skal vælges firmabil. Kun 37,6 pct. angiver, at brændstofforbruget har haft væsentlig betydning for valget af firmabil og blandt disse er det primært de høje priser på brændstof og ikke miljøet, der vejer tungest.
- Komforten er tydeligvis helt afgørende, når vores medlemmer skal vælge ny bil, og sådan skal det også være, når man tilbringer det meste af arbejdsdagen bag rattet, konstaterer Børge Agerbæk, der er trafikpolitisk formand i Business Danmark fagforening for salg og marketing.
Lige efter komfort kommer pris, efterfulgt af køreglæde og sikkerhed. Først på femte- og sidstepladsen kommer miljøet.
Hver anden overvejer en miljøbil
Undersøgelsens resultater er dog ikke udtryk for, at erhvervsbilisterne er fuldstændig ligeglade med miljøet. Faktisk angiver over halvdelen, at de kunne overveje at skifte deres nuværende firmabil ud med en miljørigtig bil i form af en elbil (6,2 pct.) eller en hybridbil (44,8 pct.).
Men erhvervsbilisterne er ikke villige til at gå på kompromis med kravene til komfort og størrelse. Mindre end hver tredje vil acceptere en miljøbil i en lavere klasse end deres nuværende. Også prisen er afgørende, kun 14,5 pct. vil således overveje en hybridbil, hvis den koster 30-40 pct. mere end deres nuværende bil.
- Vores medlemmer er ikke ligeglade med miljøet. Men tallene viser, at miljøbilerne endnu ikke er klar til at håndtere erhvervsbilismen. Komforten og størrelsen er ikke i orden og så er de alt for dyre. Når man får de ting på plads, er jeg sikker på, at miljøbilerne har en fremtid også hos erhvervsbilisterne, vurderer Børge Agerbæk.
Fremtiden kan være grøn
Fire ud af fem har helt eller delvist frit valg, når der skal vælges firmabil, og 87,4 pct. af dem skifter minimum hvert fjerde år.
- Ifølge De Danske Bilimportører blev 38,4 pct. af alle nyindregistrerede personbiler i 2008 solgt til firmaer, og de sælges jo efterfølgende videre til private. Derfor er der store perspektiver i at udvikle miljørigtige biler, som imødekommer firmabilisternes krav, konstaterer Børge Agerbæk.
Hvis alle Business Danmarks 26.500 medlemmer eksempelvis købte den nye hybridbil Toyota Prius, ville de fremover kunne køre 25,6 km literen det er 69,5 pct. mere, end erhvervsbilisterne gør i dag, og samtidig ville de udlede 44,4 pct. mindre CO2.
Undersøgelsen er gennemført blandt 1266 medlemmer af Business Danmark.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar