Drømmen om vind i håret
Det er sommer, solen står højt på himlen, og drømmen om en cabriolet dukker op hos mange bilejere. Bilpriser.dk har i samarbejde med månedsmagasinet Bilen derfor tjekket totaløkonomien for 30 cabriolet er. Er de dyrere at køre i end almindelige biler med fast tag Kan man spare penge på at lease dem i sommermånederne i stedet Svaret er ja til begge
dele.
Hurtigt værditab, men i længden udlignes det
Det er dyrere at køre i en fabriksny cabriolet end en almindelig bil, fordi værditabet generelt er større i de første år. Men med årene falder de langsommere, fordi der bliver passet godt på dem, de får kultstatus, og der er liebhavere til dem, som gerne vil betale lidt ekstra for en flot, ældre cabriolet , forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.
De 30 biler i Cabrioletanalysen 2009 har efter fire år og 60.000 km mistet mellem 27 og 57 procent af deres værdi. Tilsvarende biler i mellemklassen ligger typisk på mellem 30 og 45 procent. De laveste afskrivningsprocenter har Porsche og Audi.
Dem er der altid købere til, det gælder også BMW , forklarer Niels Grøftehauge.
24 kroner for en enkelt kilometers kørsel
Ganske vist koster det kun 2,38 kr. pr. km at køre i en smart Fortwo 0,8 CDI til 198.000 kr., men man behøver ikke at gå mange trin op, før udgifterne bliver pebrede: 4,84 kr. pr. km for en Ford Focus 2.0 TDCI Cabriolet til 461.001 kr., 8,15 kr. pr. km for en Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor Cabriolet til 755.000 kr. og 24,21 kr. pr. km for at nyde livet i en BMW 650i Cabriolet til 1.862.000 kr. eksklusive service og forsikring. Der er i eksemplerne regnet med en udbetaling på 20 pct.
Diesel-cabrioleter nememst at sælge igen
Ønsker man en cabriolet, skal man købe en diesel-model:
Du får en større motorydelse, og de bliver nemmere at sælge som brugte , forklarer Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Han anbefaler også et foldetag i stedet for et stoftag, da det danske vejr passer bedst til foldetag. Og en mindre motor, end man ellers ville vælge. En cabriolet er beregnet til at cruise med, ikke til hurtig motorvejskørsel.
Det bedste tip, han kan give cabriolet-elskere er imidlertid at lade være med at købe dem:
Vil man bare prøve fornemmelsen af at køre med vind i håret langs stranden, så prøv at flexlease først, for eksempel i tre måneder. Det er billigere end at købe, og man risikerer ikke uventede tab, hvis man i løbet af efteråret bliver træt af den , siger Niels Grøftehauge.
En anden mulighed er at leje en cabriolet i Tyskland eller på sin feriedestination.
Så får man en lille forsmag, der dog også kan være stærkt vanedannende , smiler Niels Grøftehauge.
Hele analysen kan downloades på www.bilpriser.dk
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar