Q8 og Rådet for Større Færdselssikkerhed indleder nu en ny landsdækkende kampagne for at få bilister, chauffører og motorcyklister til at slække lidt på farten. Målet er at reducere antallet af tilskadekomne i trafikken, men lavere hastighed kan også betyde lavere CO2 belastning og markant lavere brændstofudgifter
Hvis alle danske bilister letter lidt på speederen, mens de kører på motorvejen, kan klimaet let blive sparet for 250.000 tons CO2* eller mere om året.
De 250.000 tons CO2* om året fremkommer ved at tage blot 10 af farten fra 120 km/t, som de fleste kører på motorvejene i Danmark, til 110 km/t. Kører man ved endnu højere hastighed og sænker farten med 10 km, vil besparelserne på CO2* blive endnu større.
Det viser en analyse*, som Q8 har foretaget. Q8 gør samtidig opmærksom på, at 10 kilometer lavere motorvejshastighed (fra 120 til 110 km/t) typisk vil give 25 pct. lavere brændstofforbrug og altså markante besparelser på benzin- og dieselbudgettet.
En almindelig personbil kan spare 25 gram CO2 pr. kilometer** ved at sænke farten med 10 kilometer fra 120 til 110 km/t. Da danske biler kører omkring 10.000 millioner kilometer om året på motorvejene, vil CO2 besparelsen være ca. 250.000 tons pr. år.
Flest dødsfald på landevejene
Q8 arbejder tæt sammen med Rådet for Større Færdselssikkerhed for at få danskerne til at køre lidt langsommere i trafikken. Nu tager Q8 og Rådet så fat på deres tredje fælles Ta 10 af farten kampagne, der kører i uge 41 og 42. Kampagnen vil være synlig i både trafikken og ikke mindst på de 182 Q8 servicestationer landet over.
I de tidligere kampagner fokuserede vi udelukkende på at forbedre trafiksikkerheden og få færre tilskadekomne og døde i trafikken. I denne omgang vil vi også pege på, at 10 af farten kan give forbedringer i brændstofforbrug og klima. Forhåbentligt kan denne fokus på danskernes pengepung og øgede miljøbevidsthed få endnu flere til at mindske farten i trafikken, siger marketingchef Helle Dahlgren Skov fra Q8 Servicestationer.
Ifølge Rådet for Større Færdselssikkerhed er det især hastighedsoverskridelser på landevejene, der er et problem. 2/3 af alle trafikdrab sker på de danske landeveje.
I 2007 og 2008 var antallet af trafikdræbte på danske veje præcist det samme nemlig 406*** personer. Indtil dato er der i år dræbt 246 personer i den danske trafik.
Mest at hente ved højere hastighed
Q8s analyser viser, at man kan hente den største besparelse i brændstof forbrug og dermed også CO2, når bilen sænker farten ved højere hastighed.
Da de fleste bilmotorer er optimeret til at køre bedst ved omkring 80 km/t i timen, vil CO2 besparelserne være mindre ved at tage 10 af farten ved den hastighed. Endelig vil CO2 belastningen typisk være højere ved bytrafik.
* Kun personbiler, ikke lastbiler, busser og motorcykler er indregnet
** CO2 tallene stammer fra Trafikministeriet, der har udarbejdet en tabel over emissioner ved forskellige hastigheder for personbiler
*** Ifølge Rådet for Større Færdselssikkerheds hjemmeside www.sikkertrafik.dk
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar