Blybatterier vil beholde sin position som det naturlige førstevalg inden for batterier til fremtidens køretøjer. Det skyldes primært, at de er langt billigere end andre løsninger. Det mener Christer Svensson, Senior Product Manager hos Exide Technologies Nordic.
"Hybridbiler med litiumbatterier beskrives ofte som vejen frem mod en mere miljøvenlig bilpark. Men litiumbatterier er stadig meget dyre, og det varer længe, før vi alle kører rundt i en plugin-bil," siger Christer Svensson, Senior Product Manager hos Exide Technologies Nordic. I stedet bør man fokusere mere på udviklingen af traditionelle blybatterier, så de kan klare kravene til batterier i hybrid biler.
I dag er blybatterier uden konkurrence, når vi taler om batterier i traditionelle biler. De er også de mest brugte i biler med såkaldt stop-start-system, hvor batteriet forsyner de elektriske systemer, så snart bilen standser. Selv i biler, som også har indbygget genindvinding af bremseenergien, er blybatterier den hyppigst forekommende batteritype.
"Næste trin i udviklingen vil være at producere blybatterier, til hybridbiler, hvor elmotoren står for op mod halvdelen af motorkraften. Og det skal bare lykkes!" siger Christer Svensson.
Stadig flere af de førende batteriproducenter arbejder i dag med dette, og bilindustrien udviser i det hele taget en stigende interesse for blybatterier i de mere udviklede hybridbiler. Interessen er stor, da blybatterier har en god levetid, er robuste og relativt billige. Dertil kommer, at der allerede er procedurer på plads til produktion og genbrug. Blybatteriet har eksisteret i mere end 100 år som startbatteri, og det er efterhånden blevet udviklet til at klare de stigende krav, blandet andet i relation til strømforsyning af bilens elektriske funktioner.
"I alle hybridbiler har batteriet en mere aktiv rolle, og så kommer udfordringen med at klare det højere energiforbrug og de mange af- og opladninger. Men den allerstørste udfordring består i, at batterierne ofte vil være delvist afladede," siger Christer Svensson.
Når batterierne står delvist afladede, opstår der en såkaldt sulfatering, og den medfører, at batterierne taber kapacitet og levetid. Dette kan imidlertid modvirkes ved at flydende elektrolyt, som bruges i traditionelle batterier, for eksempel suges op i glasfibermåtter som i AGM-batterier. Disse batterier er dog sværere og dyrere at producere. De har heller ikke en lige så stor tolerance over for høje temperaturer, som batterier med flydende elektrolyt en egenskab som er mindre god i varme motorrum.
"Derfor er udviklingen af batterier med flydende elektrolyt meget interessant, og forhåbentlig vil disse batterier i fremtiden kunne klare en højere effekt samt flere opladninger," siger Christer Svensson.
Sådan fungerer et blybatteri:
Positive og negative plader er nedsænket i en væske, elektrolyt, som består af en blanding af svovlsyre og vand. Når batteriet anvendes, sker der en kemisk reaktion, som transporterer elektroner, dvs. strøm, og batteriet aflades. Ved at føre strøm i modsat retning kan man genskabe den oprindelige forbindelse og oplade batteriet.
Tekniske fakta:
For at opnå en god modstandskraft mod sulfatering i batterier med flydende elektrolyt skal der blandet andet være:
Legeringer med korrosionsbestandige sammensætninger
Positive plader med en højere massetæthed end normale standardbatterier
Batteriplader der har en høj mekanisk tæthed, når de monteres i battericellerne
Negative plader med en overflade, der giver en god balance mellem koldstartsstrøm og opladningsevne vurderet ud fra behovet for maksimal energibelastning
Separatorer belagt med et lag glasfiber, der kan forsinke korrosion.
Om Exide Technologies A/S
Exide Technologies A/S er en del af Exide Technologies Group, der er en af verdens førende producenter og genbrugsvirksomheder for blybatterier. I Danmark har virksomheden kontor i Vejle og leverer Exidebatterier til biler, lastbiler, motorcykler samt marine- og fritidssektoren.
Exide Technologies A/S lægger stor vægt på løbende at udvikle sine produkter, så de opfylder de højeste krav med hensyn til pålidelighed, økonomi og miljø.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar