lørdag den 23. april 2016

Bilværksteder digitaliserer kundekontakten: Nu kan autoservice e-handles


Værkstedskæden CarPeople lancerer automatiske påmindelser om udskiftning af nedslidte dele samt webshop med reparation og service. Dansk Bilbrancheråd hilser digitaliseringen velkommen.Kampen om kunderne i autobranchen er hård, og værksteder skal skille sig ud for at opretholde konkurrenceevnen. CarPeople har på blot et år samlet 25 værksteder under samme navn med det helt klare mål at blive Danmarks digitale værkstedskæde. Det skal blandt andet ske via en webshop, hvor kunderne kan klikke sig frem til reparation eller service efter behov og derefter modtage en fast pris. Samtidig vil værkstederne bruge kundernes stamdata til at minde om relevante servicetjek, udskiftning af sliddele og aktuelle kampagnetilbud, der henvender sig specifikt til den enkelte bil.

– Det skal være nemt at kontakte sin mekaniker, og vi vil med denne digitalisering skabe en stærkere kontakt mellem værksted og kunde. Når danskerne går i banken eller bestiller pizza, sker det over nettet, så hvorfor ikke også, når bilen skal til mekaniker Samtidig er det vigtigt for os at skabe tryghed med fastpristilbud. Mange har sikkert prøvet at få sig en grim overraskelse, når bilen står klar og regningen kommer. Vi garanterer rene linjer inden reparationen, forklarer Michael Mikkelsen, Brand Manager i CarPeople.

Han forventer at udvide kredsen af værksteder i løbet af 2016 og er på udkig efter dygtige mekanikere, der er villige til at lægge vi-plejer-tankegangen på hylden og gå helhjertet ind i digitaliseringen.

– En vigtig del af den digitale strategi bliver at minde den enkelte kunde om, når det er tid til for eksempel at få udskiftet tandremmen eller bremseklodserne. Værkstederne ligger inde med stor viden om den enkelte bils behov, og vi sætter det nu i system, så al kontakt sker fuldstændig automatisk, fortæller Michael Mikkelsen.

Branchen har brug for digitalisering

Brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd, der repræsenterer næsten 1800 autoværksteder, har længe opfordret sine medlemmer til at tænke digitalisering ind i forretningsmodellen. Emnet er et fast element i diverse oplæg fra organisationen, som også arrangerer workshops, hvor værkstedsindehavere kan få et skub ind i den digitale verden. Der er dog stadig langt igen, erkender Erik Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd.

– I forhold til digitalisering er vi ikke helt med fremme, og det er helt klart et tema, som branchen generelt skal interessere sig mere for. Med alle de smartphones og tablets, der er i brug i dag, er behovet for digitalisering af branchen større end nogensinde. Den tid, hvor en mekaniker blot kunne vente på en opringning og derefter notere aftalen i sin Maylandkalender, er forbi. Værkstederne har brug for at gøre tingene smartere, og jeg tager hatten af for, at CarPeople går forrest i den digitale udvikling af branchen, siger han.

Ifølge Erik Rasmussen er de yngre bilejere svære at få som kunder, hvis værkstedet ikke har en stærk digital profil.


Fakta: CarPeople er en ny, hurtigtvoksende kæde bestående af 25 autoværksteder over hele landet. Hos kædens værksteder kan man let booke tid til alverdens reparationer med sin telefon, tablet eller computer, og man er sikret en fast pris, inden mekanikeren går i gang.

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, bilen, computer, 2016, Erik Rasmussen, strategi, organisation, konkurrence, tandrem, bremseklods, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar