tirsdag den 21. juli 2015

Ford klar med priser på fuldt Mondeo-motorprogram


Mondeo har den store mellemklasses mest omfattende motorprogram – fra klassens mest økonomiske med 27,8 km/l over den prisvindende tre-cylindrede 1-liters EcoBoost-motor til den stærke TDCi-dieselmotor med AWD-firehjulstrækEfter introduktionen i januar har den nye Mondeo allerede fået rigtig godt tag i markedet, og da Ford nu er klar med et fuldt og meget omfattende motorprogram, er der grund til at tro, at Mondeo for alvor kan slå sin position fast som en af den store mellemklasses mest populære biler. Kombiner det store motorprogram med to karrosserivarianter, sedan og stationcar, og det sikkert, at der er en Mondeo for ethvert behov – og til enhver lyst.

Topmoderne og brændstoføkonomisk er nøgleordene for det mest omfattende motorprogram nogensinde i Mondeo. Mens mange bilmærker tilbyder et lille motorprogram næsten uden spændvidde, så er Ford i stand til at levere Mondeo med en lang række motorer, om det så er den ekstremt brændstoføkonomiske ECOnetic-dieseludgave med lige så ekstremt lav CO2-udledning i stationcarform til den krævende firmabilist eller det er den dynamiske og hurtige sedanvariant med EcoBoost-benzinmotor med langt over 200 hk til entusiasten.

Unik og prisvindende

Mondeo er den eneste bil i sin klasse, der fås med en tre-cylindret motor. Det var utænkeligt for blot få år siden, at en så stor bil kunne udstyres med en motor på 1 liter med kun tre cylindre, men Fords teknologiske kunnen og den prisvindende motors fornemme manerer og fine kraftoverskud gør, at man ikke er i tvivl om løsningen med den lille motor, når man sætter sig bag rattet af Mondeo 1,0 EcoBoost med 125 hk. 170 Nm sikrer et godt afsæt, og med en topfart på 200 km/t (sedan) bliver man aldrig ladt i stikken. Med et gennemsnitsforbrug ifølge EU-normen på 19,6 km/l og en CO2-udledning på 119 gram/km er økonomien på plads, og start-stop-system er naturligvis standard – i alle udgaver af Mondeo. Priserne for Mondeo 1,0 EcoBoost Trend starter ved 365.600 kr. inkl. Stylingpakke 1.

Modelprogrammet byder på hele fire EcoBoost-benzinmotorer. Over 1,0 EcoBoost findes 1,5 EcoBoost med 160 hk, 2,0 EcoBoost med 203 hk og 2,0 EcoBoost med hele 240 hk. Den smidige 1,5 EcoBoost fås både med manuel gearkasse med seks trin og med automatgearkasse med seks trin (merpris blot 25.000 kr. i Titanium), mens de to EcoBoost-motorer på 2 liter begge er udstyret med automatgear som standard.
Med 240 hk er Mondeo en på alle måder stærk og dynamisk partner: 0-100 km/t er overstået på kun 8 sekunder, og topfarten er 235 km/t.

Bedst i klassen – 27,8 km/l og 94 gram CO2

Et så lavt brændstofforbrug som muligt og en så lav CO2-udledning som muligt er nøgleord for mange firmabilister, og Mondeo er i den nye ECOnetic-udgave med TDCi-dieselmotor intet mindre end klassens mest brændstoføkonomiske – og dermed også bilen med det laveste CO2-udslip. I kraft af en lang række teknologier og en særdeles letløbende TDCi-dieselmotor på 1,5 eller 1,6 liter med 120 og 115 hk opnår Mondeo ECOnetic et imponerende lavt forbrug: 27,8 km/l. CO2-udledningen er samtidig på blot 94 gram/km, hvilket er sammenligneligt med tallene for langt mindre biler. ECOnetic-ejere slipper med kun 1.040 kr. i halvårlig grøn ejerafgift, og med en startpris på 403.600 kr. er Mondeo ECOnetic et af klassens stærkeste kort.

Apropos styrke: på dieselsiden fås den nye Mondeo med yderligere hele fire TDCi-motorer. 1,5 TDCi med 120 hk, 2,0 TDCi med 150 hk, 2,0 TDCi med 180 hk og endelig den nye 2,0 TDCi med bi-turbo og en høj ydelse på 210 hk.

Især den nye TDCi med bi-turbo vil imponere selv de mest krævende bilister. De 210 hk fremkommer i kraft af to turboer i forskellig størrelse og med overlappende effekt.
Ikke alene vil et moment på 450 Nm fra 2.000 o/min vække opsigt, også motorens nøjsomhed – 20,8 km/l og 124 gram CO2/km – gør den for alvor attraktiv; overlegen og økonomisk på samme tid. Mondeo 2,0 TDCi bi-turbo Titanium har automatgearkassen PowerShift som standard, og den fås til priser fra 556.000 kr.

For første gang med træk på alle fire

Der kan være gode grunde til at vælge en bil med firehjulstræk: ønsket om ekstra vejgreb i alle situationer eller måske behov for ekstra stabilitet til at køre med en stor trailer. For første gang nogensinde introducerer Ford nu Mondeo med firehjulstræk, det intelligente og situationsafhængige AWD, der tilpasser sig underlag og kørestil. AWD-systemet måler hvert 16. millisekund hjulenes stilling og greb, og på blot 100 millisekunder kan der overføres kræfter mellem hjulene. Systemet skifter helt umærkeligt mellem træk på for- og firehjulstræk.

På det danske marked fås AWD i kombination med den stærke dieselmotor 2,0 TDCi med 180 og automatgearkassen PowerShift, og det gør Mondeo AWD til en både sikker, økonomisk og yderst komfortabel bil. Merprisen for AWD er 38.000 kr.

Populariteten for den nye Mondeo skyldes ikke alene det smukke ydre med dynamiske One Ford-linjer, men i høj grad også de mange innovative teknologier, fx de for Mondeo unikke seleairbags, der giver de yderste bagsædepassagerer ekstra beskyttelse (merpris 4.000 kr.), dynamiske LED-forlygter (merpris 24.000 kr.), og en komfortabel og lækker førerplads med mulighed for det avancerede og brugervenlige betjeningssystem Ford SYNC II med stemmestyring og automatisk nødopkald.

Læs mere her

tags: bilen, CO2-udledning, økonomi, TDC, CO2-udslip, EU, CO2-udledningen, benzin, teknologi, stationcar, brændstof, Ford, komfortabel, gearkasse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar