torsdag den 5. februar 2015

Kom sikkert ud og hjem i vinterferien

Tjek at dine vinterdæk har mønster og luft nok. Og tag et web-tjek på andre landes regler for vinterdæk. Når bilen klargøres til en måske længere tur gennem Europa i vinterferien, er dækkene særligt vigtige. Inden du sætter kursen mod nord eller syd med din feriepakkede bil, skal du få tjekket, hvordan dækkene ser ud. Mønstret bør være mindst 4 mm dybt for at sikre godt vejgreb og kort bremselængde.

Er du i tvivl, så er det en god idé at spørge din forhandler, om dækkene er OK til sådan en lang tur i vinterferien. Husk også at få kontrolleret dæktrykket, inden den feriepakkede bil sætter kurs mod pisterne. Skal du skifte dæk, så er det altid værd at skæve til de tests af vinterdæk, som udføres af uafhængige aktører, blandt andre FDM.

Få styr på reglerne i andre lande
Det er vigtigt, at du har styr på kravene for vinterdæk er i de andre lande. Reglerne er forskellige fra land til land, og det kan blive dyrt at overtræde dem. Nogle steder er vinterdæk påkrævet i fastsatte perioder, mens blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Østrig kræver vinterdæk under visse vejrforhold.

Alle de lokale regler kan du nemt tjekke, inden du kører afsted. Bare gå ind på Continentals hjemmeside, www.conti.dk. Vælg menuen Personvognsdæk, dernæst Vinterdæk og Vinterdækregler. Så ser du et interaktivt Europakort, der gengiver kravene i de enkelte lande. Måske er det ikke nok med vinterdæk – i nogle lande kan der også være krav om snekæder under visse forhold.

Vinterdæk bør være lovkrav
Georg Nielsen, administrerende direktør for Continental Dæk Danmark A/S, ser gerne, at Danmark følger andre landes eksempel og gør vinterdæk til et lovkrav.
– Det er nu engang sådan, at vinterdæk er det mest sikre om vinteren. Derfor handler det om at køre med dæk, der sikrer godt vejgreb og kort bremselængde. Selv om cirka 85 procent kører på vinterdæk, er der stadig over 300.000 bilister, som kører rundt på sommerdæk i vinterperioden og dermed skaber en risiko. Derfor bør vinterdæk være et lovkrav i Danmark, mener Georg Nielsen.

4 mm mønster giver kort bremselængde
Dog er der det lovkrav herhjemme, at vinterdæk skal have en mønsterdybde på minimum 1,6 mm. Continental anbefaler, at dybden mindst er 4 mm for at sikre den kortest mulige bremselængde. Korrekt dæktryk er også afgørende for at udnytte dækkets styre- og bremseegenskaber bedst muligt.

Før du kører på vinterferie

• Tjek dæktryk og mønster.
• Test bremserne – en ferielæsset bil har længere bremselængde.
• Kølervæsken kan du få sikret mod frost, helst ned til 25-35 minusgrader.
• Er der nok olie på Få kontrolleret oliestanden.
• Refleksvest, førstehjælpskasse, advarselstrekant og ekstra pærer skal med.
• Medbring registreringsattest, kørekort og DK-skilt (hvis du ikke har EU nummerplade).
• Oplad din mobiltelefon og at få opladeren med.
• Hav en skovl med, hvis du skulle køre fast.
• Kan vinduesviskerne holde forruden ren, og har du nok sprinklervæske
• Få efterset om batteriet kan klare en kold og krævende vinter.
• En motorvarmer kan sikre god komfort og mindske slitage på motoren.


Læs mere her

tags: Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Europa, direktør, bilen, EU, FDM, Østrig, Continental, advarselstrekant, oliestand, bremser,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar