Ford løfter sløret for den nye Ford Focus RS et firhjulstrukket bæst med mere end 320 hk Den hurtigste, serieproducerede Ford Focus nogensinde. Det er løftet efter at Ford i dag gav snigpremiere på den nye Ford Focus RS, som forventes at lande i Danmark mod slutningen af året.
Fords nyeste 'hot-hatch', som får sin egentlige premiere på Geneve Motor Show i næste måned, byder på en række nye features og teknologier, heriblandt Ford Performance firhjulstræk med Dynamic Torque Vectoring og en special-kalibreret 2,3 liters EcoBoost motor, som vil yde mere end 320 hk.
Tredje generation af Focus RS er ikke blot blevet stærkere og hurtigere men har også fået en design-overhaling, som får bilen til at fremstå mere aggressiv, samtidig med at aerodynamikken og kølingen er blevet forbedret.
"Den nye Focus RS er rendyrket passion en bil, som leverer den form for innovation, køreglæde og præstationer man normalt forbinder med specialbiler i luksusklassen. Men sådan må det nødvendigvis være, når vi sætter os for at lave en ny og bedre Focus RS. Jeg tør i hvert fald godt love, at den nye Focus RS vil sætte helt nye standarder for performance-biler", sagde direktøren for Ford Europa, Jim Farley, under præsentationen i Køln i dag.
Accelerations-tryk på 1G
Det nyudviklede firhjulstræk er baseret på et dobbelt, elektronisk udvekslingssystem, som både fordeler trækket mellem for- og baghjul og side-til-side trækket på bagakslen, hvilket samlet giver dramatisk forbedret udnyttelse af de mange kræfter, bedre kontrol og en mere direkte køreoplevelse, specielt ved høje hastigheder gennem sving.
En kontrol-enhed fordeler løbende trækket mellem for- og baghjul, henholdsvis side-til-side-trækket med baggrund i den aktuelle køresituation. En række sensorer sender desuden 100 inputs i sekundet til kontrolenheden, hvilket sikrer optimal fordeling af kraften ud på de enkelte hjul. Systemet kan sende op til 70 procent af motorens moment ned i bagakslen, hvor det tilgængelige moment igen kan fordeles med op til 100 procent på hvert hjul.
For at levere optimal dynamik har Fords ingeniører kalibreret det nye Ford Performance firhjulstræk, så det passer til bilens avancerede, elektroniske stabilitetssystem (ESP). Det gælder i særdeleshed i forhold til den udlignende bremseeffekt på hvert enkelt hjul.
Firhjulstrækket i den nye Focus RS giver et vejgreb, der gør det muligt at opnå et accelerations-tryk på mere end 1G.
"Ford Performance All-Wheel-Drive er banebrydende teknologi, som leverer intet mindre end perfekt kurvekørsel og underholdning helt op til grænsen af det mulige. Vi har simpelthen gjort op med det dogme, der siger, at en firhjulstrukken hatchback ikke kan være sjov at køre i. Den nye Focus RS vil overraske og belønne mange", lover chefen for Ford Performance, Dave Pericak.
Også undervogn og affjedring er blevet strammet op og sammen med den specialkalibrerede servostyring og en mere rigid front-affjedring, med kortere støddæmpere, er der dømt kontant og direkte sport mens føreren hele tiden er i fuld kontakt med bilen. Ford har ligeledes arbejdet sammen med Michelin om at udvikle specielle 19 tommers RS-dæk til både gade- og banekørsel.
Bomstærk EcoBoost motor
Kraftværket den 2,3 liters store EcoBoost motor er i udgangspunktet den samme aluminiumsmotor, man finder i den nye Ford Mustang. Og så alligevel ikke. Fords ingeniører har nemlig lavet så tilpas mange designændringer, at der i virkeligheden er tale om en helt ny motor.
Effekten er øget takket været en ny lav-inerti dobbelt turbolader med større kompressor og en væsentlig større intercooler. Motorens 'vejrtrækning' er lettet ved et mere imødekommende design omkring luftindtag, ligesom udstødningen både er blevet gjort større og mere raffineret, blandt andet i form af en elektronisk styret ventil, der optimerer balancen mellem modtryk og lyd fra afgangsrørene.
Topstykkerne er udført i en særlig letmetals-legering, som er i stand til at modstå højere temperaturer, ligesom der er skabt plads til den hidtil største køler i en Ford Focus.
Motoren er kalibreret til at levere optimal respons over hele omdrejningsskalaen fra bund til de maksimale 6.800 omdrejninger i minuttet.
Samtidig har Fords ingeniører lagt sig i selen for at skabe den helt rigtige RS-lyd.
Den seks-trins manuelle gearkasse er blevet optimeret med henblik på hurtigere og mere præcise skift, ligesom komponenterne i både gearkasse og kobling er blevet opgraderet til at matche de mange kræfter fra EcoBoost-motoren.
Ford forventer ligeledes, at motoren i den nye Focus RS, på trods af de flere kræfter, vil levere bedre brændstoføkonomi end forgængeren også hjulpet af Auto-Start-Stop, som er med på listen over standardudstyr.
Sport og præcision
Fords designere har ikke blot tænkt muskuløs æstetik men også downforce, aerodynamik og køling af motor og bremser, da de skabte den nye RS.
En række af designelementerne er umiddelbart genkendelige fra Ford Focus, men RS'en er samtidig helt sin egen med en bredere, lavere og mere aggressiv fremtoning. På fronten er det især den trapezformede grill, det dybe vind-skørt og de skarpt skårne Bi-Xenon HID lygter, der springer i øjnene, mens bagendens store spoiler og dobbelte afgangsrør ikke efterlader tvivl om, at dette er en bil med attitude. Svulmende skærme over de 19 tommer brede aluminiumsfælge fuldender billedet af rå saft og kraft.
Indenfor lokker Recaro sportssæder i dellæder, mens det enkle, intuitive instrumentpanel, med olie- og turbotryk-målere, signalerer 'no nonsense' sport. Det fladbundede læderrat og pedaler i børstet aluminium bidrager til at signalere sjov og ballade.
Fords talestyrede infotainment-system, SYNC, med en otte tommers farve touch-skærm er standard. Systemet gør det muligt, ved hjælp af enkle tale-kommandoer at styre alt fra mobiltelefoni, over navigation og klimaanlæg til musik. Der er ligeledes mulighed for at vælge bak-kamera samt et Sony musikanlæg med 10 højttalere og en subwoofer.
Den nye Focus RS vil blive tilgængelig i fire markante farver: Nitrous Blue, Stealth Grey, Shadow Black og Frozen White.
Læs mere her
tags: Danmark, Europa, direktør, bilen, økonomi, Sony, teknologi, Motor, brændstof, innovation, Ford, kamera, fælg, støddæmper, gearkasse, udstødning, bremser,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar