Den nye Ford Focus ST er en symbiose af fornuft og følelse Praktisk og økonomisk er sjældent ord man forbinder med en bil i GTI-klassen. Ikke desto mindre er den nye Ford Focus ST et godt bud på en bil, der forener sportslig køreglæde på en snoet landevej og hverdagens lidt mere trivielle by-transport af børn og bæreposer. Den nye Ford Focus ST kan både være rå kraft i et stramt chassis og en praktisk og rummelig stationcar med masser af økonomisk diesel-fornuft under hjelmen.
Den nye ST-familie, som er på vej til udstillingslokalerne hos landets Ford-forhandlere, er med andre ord en symbiose af fornuft og følelse.
Diesel-udgaven af den nye Focus ST kombinerer det bedste fra to verdener: Praktisk og økonomisk hverdagsbrug på den ene side og skarpe, sportslige køreegenskaber på den anden. Trods en to liter stor TDCi motor, 185 hk og 0-100 km/t på blot 8,1 sekunder, formår den nye diesel ST'er at køre på den rigtige side af 23 kilometer på én liter brændstof, ligesom CO2-udledningen kan presses helt ned på 110 gram pr. kilometer*.
Den nye dieselmotor leverer 23 procent mere kraft end den tilsvarende 150 hk 2,0 TDCi i den nye Ford Focus og med massive 400 Nm har diesel ST'en et bundtræk, der gør overhalinger til en leg hele vejen fra 2.000 omdrejninger og op. Acceleration fra 80- til 120 km/t tager blot 9,7 sekunder i sjette gear 2,2 sekunder hurtigere end Ford Focus 2,0 TDCi. Topfarten er 217 km/t.
Benzinudgaven byder på en opgraderet version af den meget roste 2,0 EcoBoost motor med turbolader, variabel ventil-styring og direkte benzinindsprøjtning. Kraftværket leverer maksimale 250 hk ved 5.500 omdrejninger og sender ST'en fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Topfarten er 248 km/t. Ved økonomisk kørsel, præsterer benzin ST'eren 14,7 km/l og 158 g udledt CO2 pr. kørt kilometer.
Kraften fra begge motorer bliver tøjlet af en seks-trins manuel gearkasse, der er optimeret til fordel for et kortere og mere præcist gearskifte. Gearkassen er individuelt kalibreret til henholdsvis benzin- og diesel-udgaven for at tilgodese såvel hurtig acceleration som behagelig højhastigheds-kørsel.
Mere direkte og dynamisk
Takket været ny teknologi, byder Focus ST på et strammere chassis, ligesom affjedring og styretøj er blevet ændret til fordel for en mere direkte og dynamisk køreoplevelse. Og for første gang kommer ST'en også med nye, specialudviklede 19 tommer Michelin-dæk, der bidrager til øget balance og bid i vejbanen.
Sportsaffjedringen byder på helt nyudviklede fjedre foran og en anden kalibrering af støddæmperne både for- og bag. Det nye intelligente styretøj tilpasser til stadighed udvekslingen mellem førerens rat-håndtering og forhjulenes faktiske dreje-vinkel. Modsat et traditionelt styretøj, hvor udvekslingen er fast, vil styretøjet i ST'en tilpasse udvekslingen efter ST'ens hastighed og de specifikke køre-konditioner.
Det 3-trins elektroniske stabilitetsprogram (ESC) er blevet opgraderet med en ny funktion -Electronic Transitional Stability (ETS), som hjælper føreren til at opretholde fuld kontrol over ST'en ved sving, vognbaneskift og afvigemanøvrer i høj fart. Torque Vectoring Control er også blevet optimeret til fordel for en endnu mere præcis kraftfordeling mellem de trækkende forhjul, hvilket giver et bedre og mere smidigt træk, når ST'en krænger gennem et sving.
Bag rattet i den nye ST er der mulighed for at vælge køre-indstilling efter temperament og de specifikke vejforhold:
Standard Mode med fuld tilsluttet ESC og Traction Control.
Sport Mode ESC og Traction Control er slået fra for at øge momentet. Automatisk ESC-nedbremsning er ligeledes reduceret for at give en mere sportslig kørsel. ETS er slået fra.
Off Mode Alle assistancesystemer er slået fra. Kun Torque Vectoring forbliver aktiv.
Motorstyringen i den nye ST er ligeledes kalibreret til at understøtte optimalt vejgreb ved kraftig acceleration og under hensyn til valgt gear.
"Ford har længe haft ry for at producere performance-biler med udsøgt køredynamik og den nye Focus ST bygger videre på den tradition. Forbedringerne af affjedring, styretøj og de elektroniske støttesystemer giver bedre respons, større smidighed og mere præcision, til fordel for en fantastisk køreoplevelse", siger vicepræsident for produktudvikling i Ford Europa, Joe Bakaj.
Intuitivt layout
Den nye Focus ST er blevet både bredere og lavere. Den næsten skulpturelle kølerhjelm og de smallere forlygter giver ST'en et mere sportsligt og aggressivt udtryk end tidligere. Sideskørter, bagspoiler samt centralt placerede, sekskantede afgangsrør lægger yderligere til det sportslige ydre. Sorte lygteindfatninger, ST-logo og 19 tommer ST aluminiumsfælge (ekstraudstyr) fuldender udtrykket. Ud over de kendte ST-farver Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black og Race Red, er der tilføjet to nye muligheder: Deep Impact Blue og Stealth, som er en mørk grå.
Indenfor er der blevet ryddet op til fordel for et enklere og mere intuitivt layout. Der er blevet færre knapper, men ST-signaturen med tre centralt placerede displays, der viser henholdsvis turbotryk, olietemperatur og olietryk er bibeholdt. Et nyt, læder-sportsrat, Recaro sportssæder, krom-finish på gearknop, dørhåndtag og paneler samt ST pedaler efterlader ingen tvivl om at dette er en kabine, der er skabt til andet og mere end ren transport.
Sæderne i den nye ST fås i to forskellige trim: ST 2 med Recaro del-læder og sider i fire valgfrie farver og ST 3 som er sort Recaro fuld-læder.
I lighed med den nye Ford Focus, byder ST'en på en række af Fords prisvindende førerassistance-systemer, inklusiv anden generation af Fords talestyrede infotainment-system, SYNC 2. Systemet, som er koblet sammen med en otte tommers HD touchscreen, giver mulighed for at styre alt fra musik over navigation og klimakontrol til mobiltelefoni.
Den nye ST har også fået Adaptive Front Lightning, som tilpasser BI-Xenon forlygternes vinkel og lysintensitet i forhold til bilens fart, styre-kurver og afstanden til objekter i køreretningen. Cross Traffic Alert er også en ny feature på ST'en. Systemet advarer hvis der er krydsende trafik, når man eksempelvis bakker ud fra en parkeringsplads.
Risikoen for at lave buler i den nye ST er væsentlig reduceret med anden generation af Fords Active City Stop et anti-kollisions-system, der virker ved hastigheder på helt op til 50 km/t. Endelig er den nye ST også udstyret med Lane Keeping Aid, som justerer styringen hvis ST'en er på afveje.
Ford har solgt mere end 140.000 Ford Focus ST i 40 lande siden den første ST så dagens lys i 2002.
Ud over de to motorvarianter, fås den nye Ford Focus ST både som en 5-dørs hatchback og som stationscar.
Priserne starter ved kr. 446.140 ex levering for en 5-dørs 2,0 TDCi i ST2-trim. Dyreste variant er en 2,0 EcoBoost stationcar i ST3-trim. Her er prisen kr. 501.190 ex levering.
Du kan se nærmere på Focus ST hos din lokale Ford forhandler, hvor den allerede nu også kan bestille.
* The declared fuel consumption and CO2 emissions are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel efficiency of a car, driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel consumption and CO2 emissions. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming. Results in MPG also correspond to this European drive cycle and are stated in imperial gallons. The results may differ from fuel economy figures in other regions of the world due to the different drive cycles and regulations used in those markets.
Læs mere her
tags: 2008, Europa, 2002, bilen, CO2-udledning, økonomi, TDC, CO2-udledningen, benzin, 2007, præsident, landevej, teknologi, stationcar, Motor, Europe, brændstof, sprog, Ford, GTI, fælg, støddæmper, gearkasse, gearskifte,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar