Golf R 400 er udviklet af Volkswagens R GmbH, der udvikler og producerer de hurtigste og mest sportslige Volkswagen modeller. R 400 er baseret på en Golf R, men i alle aspekter er der gået til ekstremerne for at demonstrere potentialet i den teknologi og konstruktion en Golf er bygget på. "400" i Golf R 400 står for 400 hk. Den imponerende motorkraft leveres af en 2-liters turboladet benzinmotor, der er baseret på motoren fra en Golf R, men brugen af motorsports-inspireret teknologi har øget effekten med 100 hk. Med 400 hk under hjelmen matcher Golf R 400 mere eksklusive fuldblodssportsvogne, og det samme gælder, når vi taler om vægt/effekt-forholdet, hvor Golf R 400's lave vægt på 1.420 kg betyder, at hver af de 400 hk kun skal flytte 3,55 kg mod 4,98 kg i en Golf R (300 hk) eller 6,1 kg i en Golf GTI Performance (230 hk). Turbomotorens drejningsmoment er øget med 70 Nm i forhold til Golf R og ligger nu på 450 Nm, der leveres over et bredt omdrejningsfelt fra 2.400 til 6.000 o/min. Slippes Golf R 400 løs, rammer den 100 km/t efter blot 3,9 sek., og den fortsætter til en elektronisk begrænset topfart på 280 km/t. Golf R 400 er udstyret med en 6-trins DSG-gearkasse, der enten kan køres fuldautomatisk eller betjenes manuelt enten via greb på rattet eller gearstangen.
Motorkraft af den kaliber kræver optimalt greb, og det sikrer seneste generation af 4MOTION-firehjulstrækket, der via en hurtig elektro-hydraulisk Haldex-kobling og elektronisk styrede differentialer (EDS) integreret i det elektroniske stabiliseringssystem (ESC) fordeler motorkraften effektivt mellem de fire hjul. Under normal kørsel overføres størstedelen af motorkraften til forhjulene, men mister de vejgreb, kan op til 100% af motorkraften sendes til baghjulene. Golf R 400 har også en Sport funktion integreret i det elektroniske stabiliseringssystem (ESC), der løsner de elektroniske tøjler lidt, således at systemet ikke griber så ofte ind, når der køres stærkt på kurvede veje eller bane. ESC-systemet kan også kobles helt fra, hvis forhold og førerens evner tillader det.
Undervognen har også undergået en række modifikationer for at tilpasse køreegenskaberne til den ekstraordinære motorkraft. I forhold til en standard Golf R er undervognen på R 400 sænket 20 mm, sporvidden er bredere og den står på brede 19 tommer aluminiumsfælge. De bredere hjul og den ekstra sporvidde nødvendiggjorde, at skærmene blev gjort bredere (+20 mm i hver side) ligesom på den legendariske Rallye Golf G60 (1988), hvilket sammen med større luftindtag i frontkofangeren giver R 400 den rette rå attitude. Inspireret af motorsport er detaljer som listen i frontkofangeren, der indrammer luftindtagene ude i hver side og det midterste luftindtag, udført i kulfiber. Dette stilelement er gentaget i bagkofangeren, der har C-formede integrerede luftudtag, så den varme luft fra bremserne kan slippe ud. Bagkofangeren er også udstyret med en integreret diffuser samt to veldimensionerede forkromede udstødningspiber på 110 mm i diameter. Hvor Golf GTI har den karakteristiske røde linje i kølergrillen, er den på Golf R 400 iøjnefaldende gul.
Interiøret i R 400 er udstyret med dybe sportssæder, der har integrerede nakkestøtter og huller i ryglænet til racerseler, og sæderne er beklædt i kombinationen Alcantara og kulfiberlæder. Sportssæderne er sammen med kulfiberlook på instrumentbordets dekor og dørbeklædningen med til at give kabinen en snert af motorsportsatmosfære. Alle læderbeklædte dele i interiøret har dekorative syninger i kontrastfarven citrongul, hvilket vidner om perfektion ned i mindste detalje.
Golf R 400 er foreløbig kun en konceptbil og der er på nuværende tidspunkt ingen planer om at sætte den i produktion.
tags: 1988, benzin, sportsvogn, teknologi, motorsport, Motor, atmosfære, GTI, Volkswagen, fælg, gearkasse, udstødning, bremser, undervognen,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar