Hyundai Bil Import A/S har givet forbrugerne utilstrækkelige kreditoplysninger i to avisannoncer. Derfor politianmelder Forbrugerombudsmanden bilimportøren. Hyundai Bil Import reklamerede i to avisannoncer for, at forbrugerne kunne optage et lån til køb af en Hyundai i10.
"Finansieret fra kun 995,- pr. md.", lød det i annoncerne, der blev bragt i en dansk avis den 2. og 3. januar 2014.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at annoncerne var i strid med markedsføringsloven, fordi:
Hyundai Bil Import ikke oplyste forbrugerne om debitorrenten, det samlede kreditbeløb og det samlede beløb, som forbrugerne skulle betale tilbage, hvis de lånte penge til bilen.
Hyundai Bil Import ikke oplyste om samarbejdet med kreditgiver.
Hyundai Bil Import ikke klart, tydeligt og på fremtrædende måde gav forbrugerne oplysninger om at renten var variabel, ÅOP, de samlede omkostninger, løbetiden på lånet, kontantprisen på bilen samt udbetalingen. Det stod kun med meget mindre synlig skrift allernederst i annoncerne og efter en række andre oplysninger om fx brændstofforbruget.
Hyundai Bil Import har over for Forbrugerombudsmanden erkendt, at de ikke har opfyldt deres kreditoplysningspligt i de to avisannoncer.
Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger:
"Forbrugerne skal straks få øje på kreditoplysningerne, når de ser en annonce om lån. Det krav lever annoncen fra Hyundai Bil Import efter min vurdering ikke op til. Selskabet fremhæver, hvad billånet koster per måned, men de andre væsentlige kreditoplysninger er enten skjult eller helt udeladt. Derfor har jeg valgt at politianmelde selskabet."
"Jeg ser en tendens til, at flere bilimportører indtil nu har ment, at de vigtige kreditoplysninger kan stå i "det med småt". Billån er normalt store lån, som ofte har stor indvirkning på forbrugernes økonomi. Jeg vil derfor fortsat holde øje med, om forbrugerne får de kreditoplysninger, de har krav på."
Markedsføringslovens bestemmelser om kreditaftaler
Ved markedsføring af forbrugerkreditter eller kreditkøb er forbrugerne beskyttet af en særlig oplysningsregel, der findes i markedsføringslovens § 14 a. Reglen skal sikre, at forbrugerne får bestemte kreditoplysninger allerede på det tidspunkt, hvor de ser en reklame, der viser rentesatser eller talstørrelser vedrørende omkostninger. Det kan for eksempel være oplysninger om den månedlige ydelse. Kreditoplysningerne skal gives i form af et repræsentativt eksempel og stå klart, tydeligt og på en fremtrædende måde i reklamen.
En kreditformidler skal desuden i reklamer og i dokumentation henvendt til forbrugere blandt andet oplyse, om vedkommende udelukkende samarbejder med en eller flere kreditgivere.
Læs mere her
tags: markedsføring, bilen, politi, økonomi, renten, penge, ombudsmand, omkostninger, Hyundai, brændstof, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar