søndag den 16. februar 2014

Klassens bedste lasteevne og driftsøkonomi i ny Ford Transit

Den helt nye Ford Transit, som kommer til Danmark til august, er ikke bare en varebil, der bygger videre på de legendariske Transit-dyder; Det er en varebil med markant større lastekapacitet og avanceret teknologi, der bidrager til komfort, sikkerhed og drift i særklasse.
Det brændstofbesparende ECOnetic model-program er blevet udvidet, tidsforbruget på serviceeftersyn er blevet reduceret og sammen med en lang række konstruktive forbedringer, byder den nye Transit på driftsomkostninger, der er presset helt i bund.

Den nye Transit er del af Fords ambitiøse fornyelsesprogram over hele spektret af kommercielle køretøjer og efterfølger de prisvindende Transit Custom og Transit Connect modeller. Den sidste i rækken – Transit Courier – kommer til Danmark i august.

- Transit er spydspids i Fords portefølje af varebiler og skal sætte standarden i klassen – både når det kommer til driftsomkostninger, lastekapacitet og nye teknologier, siger chefen for Fords kommercielle køretøjer i Europa, Paul Randle. Samtidig lancerer vi et meget bredt model-program, som giver vores kunder mulighed for at vælge lige netop den Transit, der passer bedst til opgaven.

Transit'en er, ligesom Transit Custom, bygget på Fords nye, globale og lettere varebils-platform. Sidste år rullede Ford Transit nummer syv million af samlebåndet efter at have været i produktion siden 1965.

Legendarisk pålidelighed og lavere driftsomkostninger end nogensinde
ECOnetic-modellerne af den nye Transit leverer klassens bedste brændstoføkonomi. Ved en konstant fart på 100 km/t præsterer den mest sparsommelige dieselmotor 15,4 km/l og 171 gram CO2/km*.

Motorprogrammet består af en specialkalibreret 2,2 liters Duratorq TDCi dieselmotor, som yder henholdsvis 125- og 155 hk. ECOnetic-modellerne fås med 125 hk.
Derudover vil bus versionen være udstyret med en HDT6-motor, som overholder de nyeste Euro VI emissions-standarder. HDT6-motoren findes i en 125- og 155 hk udgave.

Ny Transit fås med Auto-Start-Stop og Fords innovative Acceleration Control Feature. Der er ligeledes mulighed for at vælge henholdsvis for- eller baghjulstræk – eller træk på alle fire hjul. Største model har en max totalvægt på 4,7 tons.

Ford opretholder det lange serviceinterval på henholdsvis to år eller 50.000 km, men tiden til serviceeftersyn er blevet reduceret og dermed gjort billigere. På en Transit, der har gået mere end 150.000 km er servicetiden reduceret fra 5,4 timer til 4,2 timer. Derudover har Ford skåret ned på værkstedstiden for en række standard reparationer/udskiftninger. De dyre brændstoffejl er helt udelukket med Fords Easy Fuel system.

Ekstreme holdbarheds-tests
Den nye Transit er udtænkt, konstrueret og testet til langtidsholdbare præstationer. Karosseriet er bygget op omkring ultra-stærk boron-stål og har en gennemtærings-garanti på 12 år. Testmodeller har kørt mere end 11 millioner kilometer i Europa og USA og for første gang er Transit'en også blevet udsat for en række ekstreme belastninger for at sikre, at bilen ikke bryder sammen eller kompromitterer sikkerheden. Én test sendte for eksempel Transit'en direkte ind i en 15 centimeter høj kantsten med 60 km/t.

Den nye Transit har en lastekapacitet, der er øget med op til 11 procent i forhold til den udgående model, ligesom den er udstyret med en række nye, smarte laste-features, der gør det nemmere og mere sikkert at køre med last. Lastrummets vægge er gjort mere lodrette for at få bedre plads til store plader og sidedørene er blevet større med en samlet åbning/lastebredde på 1,3 meter, hvilket gør det nemmere at laste med en gaffeltruck.

Model for model er den samlede lastekapacitet blevet øget med cirka 10 procent i forhold til den udgående Transit. For eksempel er lastevolumen i L2 med standard karosseri øget fra 10,3- til 11,2 m3, hvilket gør det muligt at transportere fire Euro-paller og op til tre meter lange emner på gulvet. Den største model sluger hele 15,1 m3 eller op til fem Euro-paller.

Den nye Transit er tilgængelig i tre forskellige længder og to forskellige loftshøjder. Blandt de nye, smarte features er blandt andet:

• Fodtrin for nem adgang til lastrum
• Stærk plastlaminering af lastrummets gulv og 10 centimeter op ad vægge for at beskytte last og for nem rengøring
• DIN/ISO certificerede fastgøringspunkter på vægge for at holde lastgulvet fri
• LED-lys i lastrummet for optimal belysning efter mørkets frembrud
• Tydelig advarsel til andre bilister, når bagdørene er åbne
• Træk-kapacitet på 3,5 tons (350 HD modeller)

Komfort som en personbil
Kabinen i den nye Transit har også fået vokseværk. Der er mere plads til loftet og til siderne, ligesom kørepositionen kan tilpasses helt individuelt ved hjælp af multifunktionelle sæde- og rat-indstillinger. Designet er ikke bare nyt, men også smartere i forhold til professionelle brugeres behov. Transit'en har for eksempel fået en overliggende hylde i hele kabinens bredde, ligesom et stort aflæggerrum under passagersædet sikrer, at vigtige ting er ved hånden uden at de ligger og glider rundt. Et 230 volts udtag gør det nemt at tilslutte mobil, laptop eller elektrisk værktøj.

Fords ingeniører har lagt sig i selen for at optimere køredynamikken og skabe en varebil med karakteristika som en personbil – både i bytrafik og på motorvejen. Samtidig er støjniveauet reduceret væsentligt.

Den nye Transit kan fungere som et fuldt ekviperet, rullende kontor med mulighed for at vælge Fords SYNC kommunikationssystem med AppLink, som gør det muligt at styre mobilens applikationer via stemmestyring.

SYNC-teknologien indeholder også Fords prisvindende Automatisk Nødopkald – et system, som automatisk kontakter nærmeste alarmcentral i tilfælde af en ulykke. Derudover er der mulighed for at vælge aktiv fartpilot, som tilpasser farten til forankørende, Lane Keeping Alert og Driver Alert, som holder en træt chauffør på sporet, kamera, der holder øje med traileren, kurvelys og dæktryk-overvågning.
Transit'en er også udstyret med det nyeste ESP-system med kurve-kontrol – en unik teknologi, som, automatisk, sænker Transitens fart ved afkørsler og kurver hvis hastigheden er for høj. Derudover er Transiten udstyret med et intelligent last-kontrol-system, som sikrer kørestabilitet ved tung last, et trailer overvågnings-system, som forhindrer farlige svingninger bagude og Hill Start Assist, som gør det nemt at sætte i gang fra hældende vej.

Den nye Transit er en global varebil, der er udviklet på samme platform kloden rundt. Den bliver produceret i henholdsvis Tyrkiet og USA og vil blive solgt på seks kontinenter.


# # #

*Brændstofforbrug og CO2-udledning er opgjort i overensstemmelse med kravene og specifikationerne i seneste European Regulation (EC) 715/2007. Tallene kan afvige fra tilsvarende i andre dele af verden på grund af forskelle i krav og målemetoder.

Læs mere her

tags: USA, Danmark, Europa, bilen, CO2-udledning, økonomi, TDC, 2007, motorvej, omkostninger, teknologi, ESP-system, overvågning, Motor, Europe, kommunikation, brændstof, sprog, Ford, kamera, laptop, værktøj, karosseri, Design,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar