En milepæl for trafiksikkerheden det blokeringsfrie bremse–system ABS fejrer 25–års jubilæum. Adskillige ingeniører har brugt mange år på udvikling og test af ABS, som monteret i stadig flere og flere biler i høj grad bidrager til øget sikkerhed på vejene.
Før introduktionen af ABS var det umuligt at styre ved panikopbremsninger, og dækkene blev udsat for enorm slitage. Det blokeringsfri system, som blev produceret for første gang i 1978, forhindrer hjulene i at låse – bilen forbliver stabil, og føreren kan styre uden at bilen skrider ud.
Allerede i begyndelsen af 1900–tallet gjorde man sig tanker om, hvordan man kunne forhindre hjulene i at låse – ikke bare på biler, men også på andre transportmidler, såsom tog og endda flyvemaskiner. I 1936 indgav Bosch en patentanmeldelse: en anordning, som forhindrer blokering af hjulene på et køretøj, men først da digitalteknikken blev tilgængelig i 70erne kunne et funktionsdygtigt ABS–system udvikles. Efter 14 lange år med udvikling var det i 1978 endelig tid anden generation af Boschs ABS gik i serieproduktion, først som ekstraudstyr i S–klassen på Mercedes–Benz og kort tid efter også i BMWs 7–serie.
De tekniske fremskridt har siden ført til, at ABS borger for sikkerheden i stadig flere biler. I 80erne steg det årlige salg langsomt, og i 1986 leverede Bosch system nr. 1 million til bilproducenterne. Endelig i 90erne begyndte man også at montere i mellemklassebilerne, og i 1999 havde Bosch leveret 50 millioner systemer. På verdensplan har 69 % af alle nye biler i dag ABS som standardudstyr. Paraplyorganisationen for de europæiske bilproducenter har bestemt at alle biler, som sælges i Europa fra midten af næste år, skal have ABS sikkerhedssystem som standardudstyr.
Med de tekniske fremskridt har mange lignende sikkerhedsfunktioner, som er baseret på ABS, set dagens lys. Antispinsystemet ASR til personbiler, som forhindrer at hjulene går i spin. Kører man for stærkt i en kurve øger systemet stabiliseringsretningen ved at reducere motorkraften. Som de første i verden lancerede Bosch i 1995 det elektroniske stabiliseringsprogram ESP – det mest avancerede bremsereguleringssystem, som eksisterer i dag. Det forbedrer bilens stabilitet ikke bare ved opbremsning og acceleration, men i alle køresituationer. Begynder bilen at slingre reducerer ESP motoreffekten og bremser de enkelte hjul samtidig, hvorved køresikkerheden øges væsentligt.
Læs mere her
tags: euro, Europa, bilen, 1995, BMW, Mercedes, organisation, sprog, Bosch, bremser,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar