Mens det koster at gå fra Twingo til Mégane, gælder det langtfra hver gang, man vælger at gå en klasse eller to op. Suzuki er mest opgraderingsvenlig . Det viser analyse fra autobutler.dk.
Danskerne elsker mikrobiler. De lave priser fra 70.000 kr. og opefter trækker titusindvis af bilkøbere til forhandlerne hver måned. I begejstringen over at slippe af med den store, gamle rustbunke, der koster kassen i benzin, ejerafgift og vedligehold, kommer bilkøberne ofte til at købe en for lille bil.
Først bagefter finder de ud af, at den kun har fire pladser, et minimalt bagagerum og ikke kan få træk på. Men sådan behøver det ikke at være. Gå roligt en klasse op, det koster ofte kun håndører, viser en analyse fra værkstedsportalen autobutler.dk.
Det gælder i særklasse for Suzuki. Mens mikrobilen Alto 1.0 til 79.990 kr. i gennemsnit kosteren ejeren 2.332 kr. pr. service, skal der kun erlægges 2.305,58 kr. i snit for et eftersyn af den noget mere rummelige Suzuki Splash 1.0. Det viser autobutlers analyse, der er baseret på ca. 3.000 servicepriser fra portalens værksteder gennem de seneste to år.
Små udgiftsforskelle
Ejerafgiften på de to biler er ens, kun 290 kr. pr. halvår. Og selvom Alto på papiret kører 23,3 km på literen mod de 21,3, som Splash reklamerer med, vælter det jo heller ikke budgettet. Med et kørselsforbrug på 15.000 km er det ca. 800 kr. mere om året. Renteudgiften er på grund af de 20.000 kr. selvfølgelig en smule højere, men får man et godt lånetilbud, for eksempel på 2,95 procent p.a., er det kun ca. 400 kr. ekstra efter skat det første år. Værditabet kendes først, når bilen skal sælges efter typisk fire år. Og selv om der efter alt at dømme kommer et værditab på ca. 45.000 kr. på Splash, så er det jo heller ikke voldsomt meget mere end de ca. 36.000 kr., man kan forvente i tab på Alto. Meget tyder endda på, at mikrobilerne kommer til at tabe mere i værdi, end de plejer, da udbuddet af brugte mikrobiler om få år er enormt. Og hvis køberne begynder at søge opad i størrelse, stiger brugtpriserne på Splash.
Går man til kompaktbilen Suzuki SX4, falder serviceprisen hos værkstederne hos autobutler.dk. paradoksalt nok til 2.297,63 kr. På de andre udgiftsområder skal man imidlertid regne med noget større forskelle. Værditabet er for eksempel meget større.
Renault dyrest
Mens Suzuki er det mest opgraderingsvenlige bilmærke i de tre mindste klasser, ser det værre ud med Renault , Peugeot og Nissan. Renault Twingo kan serviceres for 2.142, 37 kr., Clio for 3.390,41 kr. og Mégane for 4.655,55 kr. pr. gang i snit.
Hos Peugeot ser udgiftstrappen således ud: Peugeot 107 for 2.038,05 kr., Peugeot 207 for 3.197,29 kr. og Peugeot 307 for 3.973,23 kr. Og hos Nissan er billedet sådan her: Micra for 2.145,60 kr., Note for 2.598,45 kr. og Qashqai for 2.980,85 kr.
Billigst i hele analysen fra autobutler.dk er VW Up, nemlig kun 1.413 kr. Men det tal er baseret på meget få og billige førstegangs-eftersyn, så det er ikke rimeligt at udpege den som vinder , påpeger værkstedsportalen. Først om nogle år er der et ordentligt sammenligningsgrundlag.
Gennemsnitspriserne er for alle slags eftersyn.
Læs mere her
tags: bilen, portal, VW, Renault, Clio, benzin, bagagerum, Nissan, Peugeot, Suzuki,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar