Volkswagens nye Golf er netop kåret som Car of the Year på den international biludstilling i Geneve.
Hvert år uddeler en jury bestående af 58 førende europæiske motorjournalister prisen som årets bedste bil, Car of the Year. I år er valget faldet på den nye Golf fra Volkswagen.
Golf er gennem seks generationer blevet en verdensomspændende succes. Med næsten 30 millioner solgte Golf på verdensplan, er det en bestseller, som Car of the Year-juryen har valgt som årets bedste bilnyhed.
Golf i syvende generation
På trods af sit genkendelige design er Golf i syvende aftapning helt ny fra ende til anden. Golf VII er bygget på en helt nyudviklet platform, MQB, der med sin store fleksibilitet bl.a har været med til at holde produktionsomkostningerne på et lavt niveau, til gavn for forbrugerne. Men Golf er også blevet rost for sit høje sikkerhedsniveau og lave brændstofforbrug. Vedrørende sidstnævnte leveres de bedste tal naturligvis af Golf BlueMotion, der imponerer med at køre hele 31,3 km/l og udleder blot 85 g/CO2 pr. km. Dermed er Golf VII den mest brændstofbesparende Golf til dato, og med Golf BlueMotion er der sat ny spare-standard i segmentet. Samtlige Golf VII har start-stop-system og genvinding af bremseenergi som standard. Nye banebrydende sikkerhedssystemer er kommet til, som fx multikollisionsbremsen, der er del af standardudstyret, og som bremser bilen ned i ulykkestilfælde, således at yderligere kollisioner undgås. PreCrash-systemet er ligeledes standardudstyr og beskytter passagerer og fører proaktivt ved automatisk at lukke vinduer og stramme seler i kritiske situationer.
I år kæmpede Golf mod følgende syv medfinalister: Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes Benz A-klasse, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ/Toyota GT86, og Volvo V40. Golf overhalede tvillingeparret Subaru BRZ/Toyota GT86 med over dobbelt så mange points nemlig 414 mod japanernes 202 point og kan dermed pryde sig med titlen som Car of the Year det næste år. På tredjepladsen kom Volvos V40 med 189 points.
For at komme i betragtning til titlen som årets bedste europæiske model, skal bilen være introduceret på det europæiske marked de seneste 12 måneder fra kåringsdatoen, være en helt ny model, d.v.s., at hverken nyt motorprogram eller såkaldte facelifts accepteres og bilen må forventes at kunne sælge 5.000 eksemplarer på det europæiske marked. Juryen bedømmer det meget brede spekter af nye modeller over en lang periode og med sammenlignende tests af hele feltet ved flere events forskellige steder i Europa, bl.a. i det nordjyske Tannis hvert efterår, hvor primært de skandinaviske jurymedlemmer giver deres besyv med. Juryen bedømmer bl.a. bilerne ud fra følgende kriterier: design, komfort, sikkerhed, økonomi, køreglæde, funktionalitet, opfyldelse af miljøkrav og naturligvis pris. Teknisk innovation og value-for-money tages også med i bedømmelserne.
Se mere på www.caroftheyear.com eller www.volkswagen.dk
Læs mere her
tags: euro, Europa, Volvo, bilen, økonomi, Renault, Clio, Mercedes, fleksibilitet, omkostninger, Toyota, Hyundai, energi, journalist, skandinavisk, brændstof, innovation, Ford, Peugeot, Subaru, miljø, Volkswagen, bremser,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar