Mange henvender sig i denne tid hos Euromasters dæk- og autoservicecentre med spørgsmål om vinterdæk og om, hvordan man holder bilen i topform i vintervejret. Her giver centerleder Christian Gøttsche en række gode råd.
Selvom det ikke umiddelbart er synligt, sætter årstiderne deres spor på bilen, og af hensyn til både sikkerhed og totaløkonomi er det en god idé at tage de rette forholdsregler, siger centerleder Christian Gøttsche fra Euromaster, der ud over at sælge og montere dæk også udfører mekanisk arbejde, herunder serviceeftersyn, olieskift samt udskiftning af bremser og udstødninger.
Noget af det vigtigste at kigge på er bremserne, hvor sand og grus sætter sig på de bevægelige dele i vinterens løb, forklarer centerlederen. Ifølge ham er det en rigtig god idé at få bremserne skilt ad og smurt regelmæssigt, da man ellers kan imødese en dyr reparation eller udskiftning. Selvom man er opmærksom på larm eller skurren, kan det være svært at mærke, om bremseklodserne er slidt ned. Samtidig kan kombinationen af vand i bremsevæsken og frost give farlige situationer i trafikken og dyre reparationer, så et eftersyn er en god idé.
Det er også tilrådeligt at tjekke håndbremsen. På ældre biler er justering som udgangspunkt påkrævet, hvis den kan hæves mere end tre takker. Har man en nyere bil, der typisk har skivebremser bagtil, bør man under alle omstændigheder spørge sin fagmand til råds.
Derfor skal vinterdækkene på
Dækkene har ifølge Christian Gøttsche stor og ofte overset betydning for trafiksikkerheden. De står bedre fast på vejbanen ved lave temperaturer og fortrænger bedre vand og sne, råder centerlederen, der samtidig anbefaler at tjekke, om dækkene er nedslidte.
Herhjemme er mindstekravet til dækmønstrets dybde på 1,6 mm, men eksperterne anbefaler 3 mm eller mere. Endelig er det en god idé at tjekke, om slitagen er ens på hele dækfladen. Hvis ikke, kan det være tegn på, at styretøjet er slået skævt eller er indstillet forkert.
Tjek køler, lys, viskerblade og olie
Under motorhjelmen bør man holde øje med kølersystemet. Her skal man først og fremmest tjekke kølervæskens stand og frostgrad samt sikre sig, at væsken skiftes med jævne mellemrum. Desuden bør også kølerslangerne skiftes, hvis de er ved at blive rustne eller har revner og sprækker, siger Christian Gøttsche. Desuden skal man holde øje med kølersystemets ekspansionsbeholder. Den sikrer væsketilførslen og bør som udgangspunkt indstilles til maksimum.
Centerlederen anbefaler også, at man tjekker lyset, viskerbladene og oliestanden. Olietjekket bør ske på et tidspunkt, hvor bilen har været i ro mindst et par timer. Efter olien er skvulpet rundt under kørsel, forekommer oliestanden højere, end tilfældet er. I øvrigt har nye biler typisk et anbefalet interval på 30.000 km mellem olieskift, mens det tilsvarende tal for ældre biler ligger på mellem 10.000 og 15.000 km, slutter han.
De anførte anbefalinger er generelle, og andre forhold kan være aktuelle for dig og din bil. Derfor er det altid en god idé at søge rådgivning hos dit lokale autoværksted eller dækcenter.
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 43 dæk- og autoservicecentre. Læs mere på www.euromaster.dk.
Billedtekster
Billede 1: Sørg for, at kølervæsken er ny og har den rette kvalitet. Påfyld til maksimummærket, og hold øje med dårlige kølerslanger. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF1.JPG
Billede 2: Det er vigtigt at køre med korrekt dæktryk samt ikke mindst at benytte vinterdæk i den kolde tid. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF2.JPG
Billede 3: Dækkenes mønsterdybde bør være mindst 3 mm, og de må ikke være skævslidte. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF3.JPG
Billede 4: Ofte er det hos din lokale fagmand muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF4.JPG
Billederne kan downloades i højopløselige udgaver fra ovenstående placeringer.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, bilen, økonomi, EM, downloade, Olie, trafikken, vintervejr, oliestand, udstødning, bremser, bremseklods,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar