- Fortsættelse af udviklingssamarbejdet med PSA Peugeot Citroën
- Mulighed for en brændstofbesparelse på op til 45 % i bytrafik
- Robust og servicevenlig teknik
Efter den succesfulde lancering af den elektriske axle split hybrid fra Bosch i dieseldrevne køretøjer fra PSA Peugeot Citroën planlægger de to virksomheder nu sammen at udvikle et hydraulisk hybriddrev til personbiler. Det hydrauliske system består primært af to hydraulikenheder samt de tilhørende trykakkumulatorer. Powersplit-konceptet gør det muligt at køre bil på tre forskellige måder:
Traditionelt mekanisk, rent hydraulisk eller med en kombination af de to ting. Forbrændingsmotoren kan således køre ved lav belastning i en mere økonomisk driftsstatus. Desuden ændres den kinetiske energi, der ellers ville gå tabt som varmeenergi, til hydraulisk energi ved opbremsning og opbevares i en trykakkumulator. Denne energi kan så bruges til bilen. Endvidere kan man starte rent hydraulisk og tilbagelægge korte strækninger uden emission. Det giver et CO2-reduktionspotentiale på i snit 30 % i den nye europæiske kørecyklus og op til 45 % i en ren bymæssig kørecyklus.
Billigt hybriddrev til kompakte biler
Principielt kan denne teknik kombineres med alle konventionelle drev. I startfasen skal konceptet anvendes i segmentet kompakte biler, men det er også velegnet til andre personbilssegmenter og lette erhvervskøretøjer i bytrafik. Med det hydraulisk-mekaniske drevsystem er resultatet et billigt, robust og servicevenligt hybriddrev, der ikke kræver speciel infrastruktur og kan anvendes over hele verden. Kombinationen af Bosch-ekspertise fra autoteknik og industrihydraulik Teknikken er baseret på funktionsprincipper fra hydrauliske drev som dem, der anvendes af Bosch Rexroth i stort omfang og over hele verden. Bosch og PSA ser et meget stort potentiale i at tilpasse denne teknik til brug i personbiler.
Det tætte samarbejde mellem PSA Peugeot Citroën og Bosch går helt tilbage til et udviklingssamarbejde i 2008. Som led i dette strategiske partnerskab lancerede Peugeot i 2011 3008 Hybrid4 verdens første seriefremstillede diesel-hybrid-personbil med axle split drev. De elektriske komponenter (elmotor, ydelseselektronik og højspændingsgenerator) og den specielle tekniske konstruktion af det elektroniske stabilitetsprogram ESP®, der er nødvendig til hybridkøretøjer, har PSA Peugeot Citroën udviklet i et tæt samarbejde med Bosch. Nu fremstiller PSA også Peugeot
508 som stationcar RXH og Hybrid4 sedan samt Citroën DS5 som Hybrid4 med dette drevkoncept. Bosch leverer også komponenterne til det elektriske drev til disse modeller.
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser inden for områderne autoteknik, energi- og bygningsteknik, industriteknik samt forbrugsgoder. Ifølge foreløbige regnskabstal for 2012 havde koncernen mere end 306.000 ansatte og en omsætning på 52,3 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 350 datter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. I 2012 brugte Bosch ca. 4,5 milliarder euro på forskning og udvikling og anmeldte over 4.700 patenter på verdensplan. Det er Bosch-koncernens mål at forbedre livskvaliteten med produkter og serviceydelser, der er innovative, nyttige og attraktive. På den måde tilbyder Bosch teknologi over hele verden, der er Invented for life .
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik . Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Flere informationer på www.bosch.dk og www.bosch-presse.de
Læs mere her
tags: euro, 2011, 2008, bilen, retten, økonomi, Stuttgart, regnskab, CO2-reduktion, 2012, omsætning, virksomhed, teknologi, stationcar, energi, Citroën, livskvalitet, strategi, brændstof, sprog, Bosch, Peugeot,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar