Sportslig og kompakt model med tre døre
Iøjnefaldende design med imponerende proportioner
35 mm kortere akselafstand giver endnu større adræthed
Effektive og kraftfulde TSI- og TDI-motorer
Håndværk af høj kvalitet og masser af plads
SEAT Easy Connect: topmoderne infotainment-system
Den nye SEAT Leon SC hviler i sin egen særlige karakter. Leon SC Sports Coupé er en imponerende, kompakt 3-dørs bil, som på perfekt vis udtrykker SEATs designsprog. Den er ekstra sportslig på vejen uden at gå på kompromis med anvendeligheden i hverdagen. Bilens funktionelle interiør med en overbevisende kombination af fremragende håndværk og førsteklasses materialer har masser af plads til alle personerne i bilen. Med en volumen på 380 l er bagagerummet generøst, som det også er tilfældet i modellen med fem døre.
Den nye Leon SC er designikonet i modelrækken. Den udstråler på en perfekt måde kerneværdierne hos SEAT mærket design og dynamik, teknologi og kvalitet til en fair pris", udtaler James Muir, som er President hos SEAT S.A. "Historien om den nye Leon er tæt forbundet med rendyrket køreglæde, uden at føreren skal gå på kompromis med et højt niveau af anvendelighed i hverdagen. Også med Leon SC er vi forblevet tro mod dette succesfulde princip, og vi har endda gjort det endnu mere raffineret på alle vigtige områder".
Den nye SEAT Leon SC er spækket med højteknologisk udstyr, som omfatter topmoderne infotainment-systemer, intelligente assistentsystemer, systematisk letvægtskonstruktion, undervogn med perfekt opsætning og den nyeste generation af motorer. Alle motorer har direkte indsprøjtning og turbolader, og de kombinerer fremragende effektivitet og raffineret dynamik. TSI- og TDI-motorerne med en slagvolumen mellem 1.2-2.0 l har en ydelse på mellem 86-184 hk. Med 1,6-liters TDI-motoren med 105 hk og start-stop-system kører bilen hele 26,3 km/l ved blandet kørsel, hvilket svarer til CO2-emissioner på kun 99 g/km.
Som det er tilfældet med den 5-dørs Leon, er Leon SC tilgængelig i udstyrsversionerne Essence, Reference og Style samt den sportslige FR-version.
"Med den lidt kortere akselafstand er Leon SC det mest sportslige og følelsesbetonede medlem af Leon-familien. Den føles som en sportscoupé, men har alligevel imponerende funktionalitet", udtaler Dr. Matthias Rabe, som er Vice President of Research and Development hos SEAT S.A. "Ved hjælp af en hel del finjusteringer har vi været i stand til at kombinere en stærk, sportslig karakter og præcise køreegenskaber med en markant forøgelse af komfort og anvendelighed. Leon SC er endnu et eksempel på, hvordan SEAT bruger teknologierne fra Volkswagen Group til at udvikle biler, der er unikke for SEAT".
Designet en kraftfuld udstråling
'Med sine perfekt afbalancerede proportioner gør den nye SEAT Leon SC en flot figur fra første øjekast. Forholdet mellem bilens længde, højde og bredde og de korte overhæng afslører de dynamiske egenskaber, selv når bilen holder stille. Med inspiration fra det designsprog, der er udviklet med konceptbilerne IBE, IBL og IBX, er den 3-dørs kompakte bil den dynamiske fortolkning af SEAT designsproget.
"Vi har givet den 3-dørs Leon SC en meget markant karakter det havde ikke været nok for os blot at fjerne to døre. Derfor valgte vi en kortere akselafstand, og selv om det kun drejer sig om 35 mm, er den visuelle effekt meget stor. Resultatet er en stor forskel i det dynamiske udtryk", udtaler Alejandro Mesonero-Romanos, som er chef for SEAT Design. "SEAT designsproget er blevet perfektioneret med den nye Leon. Det er mest tydeligt med de karakteristiske linjer det er en bil med personlighed".
Akselafstanden på den nye Leon SC er 35 mm kortere end på den 5-dørs Leon. Samtidigt har den markante rudegrafik, hvor den nederste del bagest er trukket nedad, en visuel effekt, som tilfører ekstra længde til den 4,23 m lange bil. Det giver Leon SC et sportsligt og kraftfuldt udseende, som dog stadig er kompakt. Alle de udvendige linjer har en overfladebehandling, der giver en 3-dimensionel effekt, som gør designet endnu mere markant og skaber et fint samspil mellem lys og skygge.
Også på den nye Leon SC er fronten kendetegnet af et pilformet design. Alle linjer strækker sig fremad mod et enkelt punkt forrest på bilen. Trekantens klare og stabile geometri er et grundlæggende element i SEAT designsproget, og det er tydeligt mange steder på den nye Leon SC.
Trekanten spiller også en vigtig rolle i forlygtedesignet. Lygterne er perfekt integreret i den skulpturelle udformning af Leon SC, og deres skarpe linjer er en typisk SEAT feature. Versionen med det kraftfulde, komplette LED-lys (ekstraudstyr) gør Leon SC til en pioner inden for teknologi. De innovative lygter med komplet LED-lys, der for første gang fås i segmentet for kompakte biler, bruger mindre energi og har en ekstremt lang levetid. Farvetemperaturen på 5.500 Kelvin minder om dagslys, så øjnene belastes mindre.
Sideprofilen på den nye SEAT Leon SC har et afbalanceret forhold mellem metal- og glasflader vertikalt er der ca. en tredjedel glas- og to tredjedele karrosserioverflade. De fremhæver robustheden og understreger, hvor solid bilen er. Den karakteristiske, ubrudte "Línea Dinámica" forløber bagud over hjulkasserne. De præcist udformede "bobler" på siderne er ikke helt lige, men forløber i stedet i en meget svag bue for at øge stramheden. Den store forrude med den coupéagtige bue har en 19º større hældning end på 5-dørs-versionen, og den er udformet som en opadgående, flot femkant, som er et yderligere kendetegn for den nye SEAT Leon SC.
Det nye SEAT logo symboliserer mærkets kerneværdier et puristisk design og håndværk af højeste kvalitet. Leon er den første model med det nye logo på fronten, på hjulene, bagpå og på rattet.
Interiør og infotainment-system overskueligt og topmoderne
Eksteriørets selvsikre dynamik fortsætter i kabinen i den nye SEAT Leon SC den er overskuelig, lys og ren. Materialerne er af højeste kvalitet, og håndværket er førsteklasses. De bløde overflader er eksklusive, og nogle versioner har ekstra premiumkarakter med krom- og læderdetaljer.
Om interiøret siger Alejandro Mesonero-Romanos, som er chef for SEAT Design følgende: "Vi havde ergonomi som udgangspunkt for designet af det lette og elegante interiør, så vi fokuserede vores tanker på præcisionen i et flycockpit. Føreren af en Leon SC oplever ingen unødvendige forstyrrelser og kan koncentrere sig helt om kørslen".
Pladserne til føreren og forsædepassageren har et enkelt og harmonisk design. Det overskuelige cockpitdesign er perfekt orienteret mod føreren, og alle knapper og greb er placeret, hvor føreren intuitivt forventer at finde dem. De store instrumenter er nemme at aflæse, og førerinformationssystemet er standard allerede fra udstyrsversionen Reference. Det raffinerede rat, som har det nye SEAT logo på afdækningen til airbaggen, fås også med betjeningselementer med flere funktioner.
De nydesignede sæder er sportslige og ekstremt komfortable for mennesker i alle størrelser. Højdeindstilleligt førersæde er standard i alle udstyrsversioner, mens højdeindstilleligt passagersæde er ekstraudstyr til Reference og standard i Style-versionerne. Sæderne giver maksimal sidestøtte ved dynamisk kørsel og er særdeles komfortable på lange køreture.
En lang række smukke detaljer understreger det førsteklasses håndværk i den nye Leon SC detaljer som fx betjeningselementerne til airconditionanlægget, de store luftdyser og det 3-dimensionelt udformede indtræk. Bagagerumskapaciteten på 380 l er førende i klassen.
SEAT introducerer den nye Leon SC med et stort udvalg af topmoderne infotainment-løsninger. Grundlaget er SEAT Easy Connect-betjeningssystemet, som styrer underholdnings- og kommunikationsfunktionerne samt en lang række af bilens funktioner via en touchscreen. Den tilhørende touchscreen på op til 5,8" og de tilhørende tryk- og drejeknapper er placeret centralt mellem de to midterste luftdyser. Den er nem at aflæse og betjene for både føreren og forsædepassageren. Og, for første gang, er topversionerne udstyret med nærhedssensorer, der gør betjeningen endnu mere intuitiv.
Drivlinjen effektiv og kraftfuld
'Den nye SEAT Leon SC introduceres med en række kraftfulde og effektive TDI- og TSI-motorer med en slagvolumen fra 1,2 til 2,0 l. Alle motorer har direkte indsprøjtning og turbolader, og de er konstrueret til hurtig opvarmning og lav indvendig friktion.
1.6 TDI yder 105 hk og har et drejningsmoment på 250 Nm. Med start-stop-system og rekuperation kører den hele 26,3 km/l ved blandet kørsel, hvilket svarer til et CO2-emissionsniveau på 99 g/km. 2.0 TDI-motoren, som trækker Leon SC med hele 150 hk og et drejningsmoment på 320 Nm, kører hele 24,4 km/l.
Hvad angår TSI-motorer, starter Leon SC med 1.2 TSI. Den nye motor har en ydelse på 122 hk og et drejningsmoment på 200 Nm. Motoren har start-stop-system og rekuperation og kører hele 19,2 km/l, hvilket svarer til et CO2-emissionsniveau på 120 g/km. 1.2 TSI fås i to udgaver med henholdsvis 86 og 105 hk. Leon-modelrækken udvides desuden med en 1.4 TSI-motor med 140 hk og et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm. Den kører 19,2 km/l ved blandet kørsel og udleder kun 119 g CO2/km.
Højdepunktet blandt benzinmotorerne bliver en 1.8 TSI-motor med 180 hk og et drejningsmoment på 250 Nm, som vil kunne fås i løbet af 2013. Rækken af dieselmotorer fuldendes med 1.6 TDI med 90 hk og den nye 2.0 TDI med 184 hk og 380 Nm.
Afhængigt af motortypen er bilerne udstyret med en 5- eller 6-trins manuel gearkasse eller den kompakte, lette DSG-dobbeltkoblingsgearkasse. Den skifter forbløffende hurtigt mellem de seks eller syv gear og er usædvanligt effektiv. I nogle versioner er der desuden en friløbsfunktion, som reducerer brændstofforbruget endnu mere.
Undervognen komfortabel og dynamisk
Undervognen spiller også en rolle i optimeringen af de dynamiske egenskaber for den nye SEAT Leon SC. Styretøjet har en raffineret, rolig retningsstabilitet og giver fin feedback, mens affjedringen udligner alle ujævnheder på kørebanen. Forrest har bilen et McPherson-stiversystem på en underramme og bagpå en torsionsbro på varianter med en ydelse på op til 150 hk. Topversionerne har multilink-ophæng, som håndterer langs- og tværgående kræfter separat.
SEAT Leon SC FR giver den nye SEAT Drive Profile føreren mulighed for at variere opsætningen efter sine individuelle ønsker. Føreren har mulighed for at variere karakteristikken for servostyringen, speederen og motorlyden, som ændres via en sound-aktuator, i tre indstillinger: eco, comfort og sport. Desuden er der indstillingen individual. I indstillingen sport, skifter den diskrete kabinebelysning i dørpanelerne også til en rød farve, som giver en mere dynamisk følelse.
Førerassistentsystemer årvågne og banebrydende
Ingeniørerne hos SEAT har spækket den nye Leon SC med topmoderne førerassistentsystemer. Et kamera på bakspejlet styrer vognbaneasssistenten Lane Assist, som griber ind i det elektromekaniske styretøj, før føreren utilsigtet krydser en vognbanemarkering. Fjernlysassistenten, der automatisk skifter mellem fjern- og nærlys, er også kamerastyret. Et andet assistentsystem er træthedsregistreringen. Systemet genkender, når føreren mister koncentrationen, og foreslår at holde en pause. Et andet vigtigt sikkerhedssystem, som også er standard i Leon SC, er multikollisionsbremsen, som hjælper med at undgå sekundære kollisioner i tilfælde af en ulykke.
Den nye Leon Sports Coupe (SC) introduceres i Danmark i løbet af foråret og starter ved blot kr. 184.900,-
Læs mere her
tags: Danmark, bilen, 2013, benzin, teknologi, Rom, energi, bagagerum, Motor, kommunikation, brændstof, sprog, kamera, komfortabel, Volkswagen, gearkasse, Design,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar