Lørdag den 25. august blev endnu engang afholdt orienteringsløb for veteranmotorcykler på Als, og for femte år i træk var endestationen Euromasters dæk- og autoservicecenter i Sønderborg, hvor dagen sluttede med frokost og MC-træf.
Alsløbet har igennem 36 somre været blandt Danmarks førende orienteringsløb for veteranmotorcykler, og lørdag den 25. august fræsede 45 veteraner atter op og ned ad de alsiske landeveje. Løbet var arrangeret af Poul Iversen og Svend Erik Holm fra den lokale afdeling af Dansk Veteran Motorcykleklub (DVM). For femte år i træk var Euromaster sponsor, og dækcentret på Nørrekobbel i Sønderborg fungerede igen som mållinje for de deltagende motorcykler. Efter løbet bød værkstedet de omkring 120 sultne motorcyklister og ledsagere på sandwicher, øl og vand, ligesom pladsen lagde scene til et veteranmotorcykeltræf, hvor alle interesserede kunne se nærmere på maskinerne.
Yngste deltager var 73 år
John Iversen, centerleder hos Euromaster i Sønderborg, er glad for at støtte op om arrangementet. DVM kontaktede os, fordi de manglende et sted at være, når løbet blev afgjort, hvor alle kan samles og stille deres motorcykler til skue. Opstillingen er et fantastisk syn specielt, når man tænker på, hvor meget historie der findes i hvert enkelt tændrør.
Kun de allermest rutinerede køretøjer må deltage i løbet den nyeste motorcykel var fra 1939 og dermed over 70 år gammel. Den ældste var af mærket Douglas og fra 1914. Med i løbet var alle de klassiske mærker som Monet, Goyon, Triumph, Royal Enfield, Harley Davidson, Rudge og Nimbus. Vi er utrolig glade for at promovere den klassiske motorcykelkultur. Og ikke mindst lægge hjul til, forklarer John Iversen, der sponserede splinternye veterandæk til vinderne af løbets første- og andenpladser.
Dækkenes levetid er trods alt hverken 70 eller 100 år ligesom selve motorcyklernes, så vi bidrager gerne med et par sæt til de vindende maskiner, smiler centerlederen, der også kan glæde sig over to dage inden Alsløbet at være blevet tildelt en grøn smiley af Arbejdstilsynet efter et uanmeldt kontrolbesøg.
Centerlederen fortæller, at Euromaster prioriterer at støtte gode initiativer i lokalsamfundet igennem sponsorater, og at det giver megen god respons fra kunderne. Det er en god måde at skabe positiv opmærksomhed på, vurderer han og fortæller, at Euromaster i Sønderborg bl.a. også sponserer SønderjyskE.
Hovedkomponenterne skal være originale
Alsløbet er opdelt i klasser efter årgang, og om man kører med eller uden observatør. Motorcyklerne skal være så tæt på den originale stand som overhovedet muligt. Det vil sige, at hovedkomponenterne forgaffel, hjul, motor og gearkasse skal være fra motorcyklens registreringsår. Selvom arrangementet er sponseret af et dæk- og autoservicecenter, får uheldige motorcykler ifølge arrangør Poul Iversen ikke hjælp herfra under løbet. Tre af de medvirkende kørte i stykker i år, og vi klarer selv al bugsering og reparation. Det er blot en del af udfordringen for os entusiaster, siger han.
John Iversen er glad for samarbejdet. Det er en fornøjelse at være med. Hos Euromaster er vi eksperter i alle slags dæk til personvogne, erhvervskøretøjer og motorcykler, herunder også veterandæk; og løbet er en god lejlighed til at komme tæt på et så nichepræget marked. Samtidig synes også vores kunder, at det er spændende at betragte de flotte maskiner, så arrangementet er til glæde for mange, slutter centerlederen.
--
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 43 servicecentre og ca. 210 ansatte.
--
Billedtekster
Foto 1: For femte år i træk fungerede Euromasters dæk- og autoservicecenter på Nørrekobbel i Sønderborg som mållinje, og efter løbet kunne alle interesserede her se nærmere på de deltagende motorcykler. (Foto: Euromaster)
Foto 2: Alsløbet har igennem 36 somre været blandt Danmarks førende orienteringsløb for veteranmotorcykler. (Foto: Svend-Erik Olsen)
Foto 3: 45 veteraner fræsede den 25. august atter op og ned ad de alsiske landeveje. Den ældste var fra 1914, mens den nyeste var fra 1939. (Foto: Svend-Erik Olsen)
Foto 4: Alsløbet er opdelt i klasser efter årgang, og om man kører med eller uden observatør. Motorcyklerne skal være så tæt på den originale stand som overhovedet muligt. (Foto: Svend-Erik Olsen)
Læs mere her
tags: SønderjyskE, Danmark, euro, cyklist, landevej, Sønderborg, Arbejdstilsynet, Motor, gearkasse,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar