Man skal læse det med småt, inden man køber et såkaldt CityCard, der giver adgang og rabat til storbyens seværdigheder og offentlig transport. Der er nemlig stor forskel på, hvad kortet giver adgang til og på kortets økonomiske fordele, viser ny undersøgelse af europæiske CityCards, FDM har lavet. Østrigske Wien Card er bedste køb.
Mange europæiske storbyer har samlet adgangsbilletter til byens museer, transport og andre attraktioner i et enkelt kort, et såkaldt CityCard. Omfanget af rabatter og fri transport m.m. varierer imidlertid. Man bør derfor undersøge grundigt inden køb, om det kan betale sig at købe et CityCard, da ikke alle kort er en god investering. Det viser ny undersøgelse, FDM har foretaget i samarbejde med EuroTest og de øvrige bilklubber i Europa.
Man bør sætte sig ind i, hvad kortet koster og giver adgang til sammenholdt med ens konkrete behov for museumsbesøg og transport rundt i byen. Gør man ikke det, kommer man hurtigt til at betale for meget. Hvor nogle CityCards giver adgang til samtlige museer og seværdigheder og fri transport rundt, giver andre blot giver rabat på entrébilletten. Andre kort igen er fleksible og tilbyder adgang til et antal seværdigheder efter eget valg samt rabat på øvrige attraktioner, butikker og restauranter , fortæller indkøbs- og produktchef i FDM travel, Jesper Ewald.
Undersøgelsen af i alt 16 CityCards er gennemført i 14 europæiske storbyer. Ingen af kortene får tildelt en samlet topkarakter i bedømmelsen, mens langt de fleste får tildelt en middelgod karakter. Det østrigske Wien Card indtager førstepladsen med karakteren god efterfulgt af Oslo Pass, mens Sloveniens Urbana Ljubljana Tourist Card opnår tredjepladsen. Herefter følger Amsterdam og ni andre byer, der alle opnår en middelgod karakter. Berlin City Tour Card, The Paris Pass og The Berlin Pass tildeles alle tre den samlede karakter dårlig.
Wien Card er billigere end næsten alle andre kort. Eneste undtagelse er prisbaskeren Zagreb Card, der sælges for så attraktiv en pris, at det er billigere at købe dette end et transportkort, der gælder til byens offentlige transport i samme antal dage. Prisen trækker dog gennemgående ned på den samlede bedømmelse for flere af kortene.
Det gælder også cOPENhagen Card, som opnår en samlet 11.-plads. Det københavnske CityCard kan dog sagtens vise sig at være en god forretning, idet kortet giver fri adgang til otte ud af 10 topattraktioner og inkluderer fri transport med bus og tog i hovedstadsregionen. Her skal det nævnes, at testen sammenligner priserne i de forskellige lande, og bedømmer ud fra hvad kortet koster, og hvad der er inkluderet i prisen. I denne del af testen har cOPENhagen Card fra København, som en forholdsvis dyr by, opnået en dårlig testscore.
Læs mere her
tags: euro, billetter, Europa, København, restaurant, økonomi, storby, førstepladsen, FDM, museum, hovedstad, Østrig, Slovenien, Oslo, offentlig transport, Wien,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar