Forhandlernes slutsedler er fortsat mangelfulde og problematiske, viser ny gennemgang, FDM har foretaget. Kun ti ud af 304 slutsedler havde FDM ingen anmærkninger til. Til gengæld frarådede FDM at skrive under på knap hver anden slutseddel.
Der er stadig alt for mange mangler og uklarheder i de slutsedler, bilkøberne får til underskrift fra bilforhandlerne. Det viser en ny gennemgang, FDM netop har foretaget af i alt 304 slutsedler. Kun ti slutsedler havde FDM ingen bemærkninger til. I 165 tilfælde anbefalede FDM en række ændringer, mens andre 129 slutsedler var så problematiske, at et køb enten blev helt eller delvist frarådet, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.
At kun ti slutsedler ud af en bunke på 304 var helt perfekte bekymrer selvsagt og er udtryk for, at papirarbejdet hos mange bilforhandlere sagtens kan gøres bedre. For forbrugerne betyder det, at de risikerer at løbe ind i problemer efter et køb, hvis de ikke ser sig for. Det er derfor, FDM opfordrer til, at man altid får indført et forbehold for FDMs godkendelse af slutsedlen, inden underskrift. Gennemgangen her viser i hvert fald, der er behov for det, siger jurist i FDM Casper Schad.
Det er ikke mere end få måneder siden, en gennemgang af 200 tilfældigt udvalgte slutsedler afslørede, at hver tredje slutseddel stiller forbrugeren ringere end FDMs anbefalinger.
Blandt de anmærkninger, FDM havde flest af i den seneste gennemgang, er, at sælger kan regulere bilens pris op, efter der er skrevet under. En anden hyppig mangel var, at leveringsdatoen på mange af slutsedlerne enten var upræcis eller slet ikke opgivet. I næsten halvdelen af tilfældene havde sælger ikke angivet, hvornår bilen senest skal være leveret til køberen. Dermed risikerer man at skulle vente længe på sin bil uden mulighed for at hæve købet.
I den mere alvorlige ende forsøges bilkøberens reklamationsret begrænset i mange af slutsedlerne.
Men det er ulovligt. Som køber kan man altid reklamere over mangler på bilen efter levering, og det kan en sælger ikke fraskrive sig. Netop det vilkår, stødte vi på i mange af de netop gennemgåede slutsedler, siger Casper Schad.
Ifølge ham er de mange mangler imidlertid ikke nødvendigvis udtryk for, at forhandlere bevidst forsøger at stille forbrugerne dårligere. De skyldes snarere dårlige standardslutsedler.
Derfor er FDM i løbende dialog med bilbranchen for at få ændret standardvilkårene på slutsedlerne til gavn for både forbrugerne og forhandlerne
Læs mere her
tags: bilen, FDM, bilforhandler, Motor,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar