lørdag den 10. september 2016

PuchKlub.dk - nostalgi på 2 hjul - nu 325 medlemmer

PuchKlub.dk udtrækker Monza–vinderen på lørdag på Bilmesse & Brugtmarked i Fredericia Messecenter

Du kan endnu nå at deltage i lodtrækningen om denne FLOTTE og originale PUCH Monza – meld dig ind før lørdag den 31. marts 2007 kl. 13:00 – så er du med!

28.000 kvadratmeter fordelt på fire haller fyldt op med masser af pragtfulde køretøjer kan opleves i Fredericia Messecenter den kommende weekend lørdag d. 31. marts og søndag d. 1. april. Og lørdag skal også vinderen af Puch Monza’en fra 1976 i PuchKlub.dk’s landsdækkende konkurrence findes!

Og ud over den totalt upshinede 4–gears Puch Monza fra 1976, der fremstår i original og utroligt flot stand, omfatter den attraktive præmie tilmed en ny styrthjelm, et års ansvarsforsikring og et års medlemskab af Puch klub.dk foruden bestselleren "Overhaling i 3. gear" af Jens Jessen.

Legendens søn kommer!

Til det særlige hverv som "notarius publicus", der skal udtrække vinderen, har vi allieret os med Torben Andersen – søn af selveste den legendariske Puch–importør O.E. Andersen, som startede motorkræfterne op i årene efter 2. Verdenskrig.

Torben, der er født i 1942, blev i sagens natur tidligt involveret i faderens virksomhed. Han læste på Handelshøjskolen, og som helt ung arbejdede han på Puch–fabrikkerne i både England, Frankrig og Østrig. Han har boet i Tyskland gennem 14 år og efter Puch–epoken gjort karriere inden for især afsætning af sejlsportsudstyr – bl.a. har han sat rekord i salg af windsurfere. I dag er han administrerende direktør og bor i Kolding.

En helt fantastisk historie

Puch–fabrikken blev grundlagt i 1899 af cykelsmed Johan Puch. I 1903 blev de første motorcykler fremstillet, og i 1937 gjaldt det den første Puch–knallert.

Og det blev starten på en fantastisk æra med både succes, drama og turbulens, så det er et utroligt spændende stykke kultur– og verdenshistorie, som Torben kan berette.

– Efter at være blevet udsat for et bombardement fra englænderne blev Puch–fabrikken bygget op igen, og i 1956 kom den første Puch til Danmark. På grund af importbegrænsninger blev der dog kun solgt 156 enheder, fortæller Torben, som kom ind i familievirksomheden i slutningen af 1960’erne og var den, der – blandt sine mange andre designtiltag – skar igennem og besluttede, at Puch Maxi’en skulle fremstilles i rød og grøn.

– Her tog det for alvor fart – også som følge af nyheden Puch Maxi, der jo fik alle pigerne med på knallertbølgen og dermed sikrede et helt nyt og uopdyrket kundesegment. Filosofierne var "lille fortjeneste pr. enhed – stor omsætning" og altid at kunne levere reservedelsstumper samt at imødekomme underleverandørernes specielle ønsker. Og det fungerede perfekt.

Var det mafiaen, der gav dødsstødet ...

– I 1975 rundede salget af Puch–knallerter 250.000 enheder, men senere begyndte fabrikken at få problemer med ikke at kunne følge de japanske fabrikaters prisniveau. Hele markedet faldt voldsomt til et totalsalg på under 30.000 knallerter, så Piaggio (Vespa) vejrede morgenluft og gik ind og skummede fløden på Puch – de slagtede simpelthen hele branchen, lyder det fra Torben.

– Det endelige dødsstød kom i midten af 1980’erne, efter at Steyr–Daimler–Puchs hovedadministration – et marmorpalads i Wien – brændte ned. Gerningsmændene blev aldrig fundet, og der gik rygter om, at den italienske mafia spillede en afgørende rolle. Om dette var tilfældet, bliver aldrig opklaret, men faktum er, at Piaggio derefter overtog ...!

Torben tilskriver dog også en stor regeringssag i 1976, der afstedførte uro i tre år som en faktor, der var medvirkende til at ødelægge branchen, ligesom også lovindgrebet i form af at sætte knallert–alderen op til 16 år uundgåeligt ændrede markedet.

Torben, der også i form af en pengegave har valgt at vise sin påskønnelse af PuchKlub.dk’s arbejde, er et særdeles spændende bekendtskab, så kom og mød ham i Fredericia på lørdag – og måske bliver Monza’en din!

Klik ind på www.puchklub.dk og læs mere om
Nostalgi på 2 hjul
 

Læs mere her

tags: England, Danmark, Tyskland, 1976, direktør, Handelshøjskolen, Frankrig, LO, Kolding, lodtrækning, omsætning, virksomhed, 2007, penge, regering, Fredericia, Østrig, konkurrence, Wien,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar