torsdag den 17. marts 2016

Dækskifte & nye dækregler med indbygget sikkerhed


Hvornår bør man egentlig skifte sine vinterdæk ud med sommerdæk Og kender du EU's nye dækmærkeordning Når det ikke længere drysser med hvide snefnug ned fra himlen eller frost med risiko for glatte veje. Sådan lyder ordene fra Nellemann. Dækkene, som kunderne tilbydes, leveres blandt andet af verdens største dækleverandør Bridgestone.

Det er blevet nemmere at finde dæk rigtige dæk
Når bilister skal vælge nye sommerdæk til bilen, er valget blevet markant lettere takket være EU's nye dækmærkeordning. Hvor støj, brændstofeffektivitet og dækgreb på våd vej blot er nogle af de punkter nye dæk skal være mærket med, og dermed langt lettere for forbrugeren at vælge det helt rigtige sommerdæk. De nye regler kan findes under nellemann.dk/daekvejledning.

Hos Nellemann er man klar til forårets ryk ind og har allerede aftalt tid til dækskifte for mange kunder. Så selvom der fortsat er dage med lidt nattefrost, så er det snart sæson for dækskifte. For når temperaturen sniger sig op over 7-8 grader, så skal vinterdækkene sendes til opbevaring.

-En tommelfingerregel siger, at sommerdækkene skal på, når vintertiden er forbi. Så uanset hvordan man vender og drejer det, så er det tid til at køre forbi din lokale Nellemann forretning og få styr på tingene.

Sikkerhed frem for alt
- Alt for mange danske billister forsømmer at få skiftet til sommerdæk. Opgørelser viser, at det faktisk gælder 20 pct. af danskerne, som kører videre med vinterdæk hen over sommeren.

Men hvorfor er det overhovedet nødvendigt at skifte dæk Det er det af flere årsager. Dels støjer sommerdæk mindre end vinterdæk. Det giver selvsagt en mere behagelig køreoplevelse. Og så er der det med sikkerheden.

- Sommerdæk giver en bedre styring. Det særlige ved sommerdæk er nemlig, at gummiblandingen og dækmønsteret er sammensat på en måde, at dækkene giver en kortere bremselængde på en varm sommerhed asfalt. Og dermed opnår man som bilist den størst mulige sikkerhed, lyder det fra Nellemann.

Endelig er der det økonomiske aspekt. Slidmønstret på et vinterdæk forsvinder hurtigere om sommeren, og derfor er det dyrt at køre med sine vinterdæk på denne tid af året og altså langt mere brændstofbesparende at skifte til sommerdæk, når kalenderen fortæller at foråret er kommet.

-Og så skal man også huske på, at de kraftige sommerregnskyl på en slidt motorvej med dybe hjulspor ikke er den bedste kombination med et par slidte dæk. Vej- og vejrforhold stiller store krav til dækkene og deres evne til at bortlede vand fra vejbanen. Den opgave klarer et par nye sommerdæk langt bedre end et par slidte vinterdæk, loven kræver kun 1,6 mm mønster, men det er simpelthen ikke nok til den danske sommer. Hos Nellemann og Bridgesone anbefaler man at skifte sommer dæk ved min. 3 mm.

Vælg også dæk, som passer til din bil og dine behov
Når man skal skifte mellem vinter- og sommerdæk, så gælder det om at finde de dæk, som passer til bilen og den enkelte bilejers kørselsbehov. Kvalitet er også et absolut nøgleord. Det er helt afgørende, at dækkene lever op til de lovpligtige krav omkring slidmønster men også at dækkene passer til bilen – de rigtige dæk til den rigtige bil, lyder det fra Nellemann.

Her findes der forskellige kategorier:
• "Grønne" dæk - er optimeret til at have lav rullemodstand så brændstofforbruget holdes på et lavt niveau.
• Touringdæk - giver stor komfort og lavt støjniveau, men giver samtidig en høj grad af stabilitet - også ved højere hastigheder.
• Sportsdæk - giver de mest dynamiske køreegenskaber og er perfekte til bilisten, der sætter pris på en sporty køreoplevelse.

Læs mere her

tags: bilen, økonomi, EU, motorvej, brændstof,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar