Bridgestone, verdens største dækproducent, er ekstremt stolt over at være blevet valgt af BMW til at udvikle en række dæk til deres revolutionerende i3 elbil. Som eksklusiv dækleverandør til denne milepæl i bilhistorien har Bridgestone lagt al sin teknologiske og ingeniørmæssige knowhow, og ikke mindst passion, ind i udviklingen af dette eksklusive dæk, der udtrykker BMW's vision for fremtidig bæredygtig mobilitet.
Et nyt konceptBMW har opnået en ægte milepæl med deres i3 elbil. At yde retfærdighed til denne bil med dens hidtil usete grad af effektivitet og performance, krævede ikke blot et nyt dæk, men i stedet et helt nyt dækkoncept. Bridgestone's svar på denne udfordring kom i form af "ologic" teknologien1, der udnytter synergien mellem stor dækdiameter samt smal dækbredde. Resultatet er et dæk, der leverer markante forbedringer i luft- og rullemodstand, men som samtidig leverer fremragende vejgreb på våde veje2.
Et unikt dæk til en unik bil
Kombinationen af stor dækdiameter og smal dækbredde har flere fordele. Mens slidbanen på et dæk med lille diameter har tendens til at deformeres meget under kørsel, så har dækket med større diameter og større spænding i bæltelagene, væsentlig mindre deformation og dermed bevares den energi, der ellers vil gå tabt ved dækkets interne friktion og rullemodstanden reduceres. Konstruktion med en smal dækbredde har også forbedrende indflydelse på luftmodstanden. Den mest spektakulære bedrift er dog, at disse forbedringer kommer, uden at der gives afkald på sikkerhed. Dækkets aflange kontaktflade (i forhold til dækkets begrænsede bredde), revolutionerende slidbanedesign og gummiblandinger sikrer fortsat enestående vejgreb på både våd og tør vej.
En vision for fremtiden
Et fælles engagement i at sætte energieffektivitet og sikkerhed højest på dagsordenen gjorde beslutningen om at deltage i dette banebrydende projekt ganske logisk. Ologic teknologien vil hjælpe med at realisere en af Bridgestone's langsigtede visioner: at bidrage til et globalt besluttet mål om at reducere CO2 udslip med 50% inden 2050.
Ligesom BMW, har også Bridgestone forpligtet sig til at udvikle produkter der reducerer brændstofforbrug og tilhørende CO2 udledning, men som også reducerer den samlede påvirkning på miljøet gennem hele produktets produktions- og livscyklus.
Franco Annunziato, CEO & President, Bridgestone Europe: "BMW i3 er i høj grad en bil for fremtiden. Udvikling af et dæk til dette unikke køretøj var derfor en enorm udfordrende men også meget givende oplevelse. Energieffektivitet er et vigtigt udviklingskriterium for alle Bridgestone dæk. Men denne faktor er endnu mere kritisk, når det drejer sig om en elbil. Det er årsagen til at vi har lagt al vores knowhow, viden og passion i udviklingen af dette unikke dækkoncept. Et koncept vi ved leverer premium præstationer, sikkerhed og økonomi til forbrugeren som forventer netop dette fra begge mærker."
Konceptet markedsføres
Det nye Ecopia EP500 ologic dæk blev præsenteret sammen med BMW i3 i november 2013, dækket findes i fire dimensioner: 155/70 R19 84Q, 175/60 R19 86Q, 155/60 R20 80Q og 175/55 R20 85Q, samt i to vintervarianter: Blizzak LM-500 Ologic som er en lamelvariant samt Blizzak NV Ologic (med Multicell® 3 compound) til nordiske vinterforhold.
Det nye Bridgestone dæk til i3 er det seneste produkt, der er kommet ud af et langvarigt partnerskab med BMW både på og uden for motorsportsbanerne. Gennem de sidste 17 år har dette partnerskab ført til en lang række OE monteringer, fælles teknologisk udvikling (såsom Run-Flat dæk), eksklusivt samarbejde med BMW's Driving Experience og nu valgt som eksklusiv udviklingspartner til den nye BMW i3.
1) "Ologic" er udledt af EcOlogy (reduceret rullemodstand) og Optimised Logic (form, aerodynamik).
2) Ologic teknologien blev testet på Bridgestone's Tochigi (Japan) testbane I 2011 dimensionerne 155/55 R19 mod 205/50 R18 and 175/65 R15.
Mere information om resultaterne kan finds på Bridgestone Media Center: www.bridgestonenewsroom.eu
3) Den unikke Multicell gummiblanding indeholder mikroskopiske bobler og kanaler der effektivt fjerner vandfilm mellem dæk og sne/is overflader så der kan opstå egentlig kontakt mellem dæk og vej. Når vandfilm er fjernet kommer dækkets små små "bide-partikler" I funktion og skaber endnu bedre greb på isede overflader.
Læs mere her
tags: 2011, elbil, økonomi, 2013, BMW, Japan, teknologi, motorsport, energi, Europe, brændstof, miljø,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar