fredag den 29. januar 2016
Automatiseret kørsel: Nu udfører Bosch også tests i trafikken i Japan
Næst efter Tyskland og USA er Japan Bosch´ tredjestørste land for udvikling af automatiseret kørsel. Bosch-direktør Dr. Dirk Hoheisel: "Venstrekørsel i Japan giver os værdifuld viden til den fortsatte udvikling". Hos Bosch arbejder godt 2.500 ingeniører over hele verden på videreudvik-ling af førerassistent-systemer og automatiseret kørsel. Ændringer i Wiener Konventionen træder i kraft ultimo april 2016.Stuttgart/Yokohama Bosch udvider udviklingen af den automatiserede kørsel. Ved siden af Tyskland og USA afprøver teknologi- og servicevirksomheden som noget nyt nu også denne fremtidsteknologi i Japan. I et første trin har Bosch sat sig som mål at udvikle en motorvejspilot. Motorvejspiloten skal fra 2020 gøre det muligt for personbiler at køre selvstændigt på motorveje og motorvejslignende veje. "Japan har venstrekørsel, og samtidig er trafikbilledet komplekst. Det giver os vigtig viden til udviklingen", forklarer Dr. Dirk Hoheisel, medlem af ledelsen i Robert Bosch GmbH. Over hele verden har Bosch godt 2.500 ingeniører beskæf-tiget med at videreudvikle førerassistent-systemerne og dermed også den auto-matiserede kørsel. Lige som ingeniørerne i Tyskland og USA arbejder man i Ja-pan med automatiserede testkøretøjer på offentlige veje. Testkørslerne finder sted på hurtigveje omkring byerne Tohoku og Tomei og i præfekturerne Tochigi og Kanagawa samt på Bosch' testbaner i Shiobara og Memanbetsu.
Tæt udveksling imellem de tre teams i Tyskland, USA og Japan
Da de begyndte udviklingsarbejdet, kunne det nye team i Japan profitere af den viden, som deres kolleger i Tyskland og USA allerede havde fremskaffet, siden de i 2011 startede med at arbejde med automatiseret kørsel. Bosch har allerede siden begyndelsen af 2013 haft testkøretøjer på A81 i Tyskland og interstate I280 i USA. "Vores udviklingsteams kan se tilbage på mere end 10.000 testkilo-meter uden et eneste uheld", fortæller Hoheisel. Bosch-testbilerne manøvrerer selvstændigt i trafikken de accelererer, bremser og overhaler. Alt afhængigt af trafiksituationen beslutter køretøjerne selv, om de skal blinke af eller skifte vognbane. Som basis for beslutningsprocesserne bruger køretøjerne et præcist, sen-sorskabt billede af deres omgivelser. Samtidig leverer Bosch' samarbejdspartner TomTom superpræcise landkortsoplysninger. Ved hjælp af alle disse oplysninger opstiller en computer beregninger over medtrafikanternes adfærd. Herfra udleder den beslutninger for en kørselsstrategi til bilerne med automatiseret kørsel.
Lovmæssige rammer for den automatiserede kørsel
Hvis den automatiserede kørsel ikke kun skal begrænses til prototyper, men og-så skal blive en realitet i serieproduktionen, er det nødvendigt at skabe de
rette lovmæssige forudsætninger. Både i USA, Japan og Tyskland er det et punkt på den politiske agenda. Blandt sker der nu noget i den af Tyskland ratificerede Wiener Trafikkonvention. Den 23. april 2016 træder der lovmæssige ændringer i kraft, som medlemsstaterne efterfølgende skal implementere i deres nationale lovgivning. Herefter vil automatiserede kørselsfunktioner være tilladte, såfremt føreren af bilen aktivt kan tilsidesætte eller frakoble dem. Med henblik på retsfor-skrifterne har en uformel arbejdsgruppe i UNECE (FN´s Økonomiske Kommissi-on for Europa) derudover påtaget sig at arbejde videre med ECE-regulativ 79, som aktuelt kun tillader indgriben i bilens styring ved hastigheder på op til 10 ki-lometer i timen. Det er også stadig en udfordring at få valideret de automatisk kørselsfunktioner: Ifølge gældende metoder skal der være tilbagelagt flere millio-ner testkilometer, inden en motorvejspilot kan frigives til serieproduktion. Bosch arbejder her med helt nye tilgange til området.
Bosch er kendetegnet ved en omfattende knowhow i eget regi
Under udviklingen af automatiseret kørsel har Bosch stor fordel af, at virksomhe-den som førende leverandør til bilindustrien behersker alle teknikker. Ud over motorer, bremser og styring omfatter det sensorik, navigation og netværksforbin-delser såvel inden i som uden for bilen. "Bosch udvikler det hele: fra den enkelte komponent til det overordnede system", forklarer Hoheisel. Bosch kan eksempel-vis glæde sig over en stor efterspørgsel efter sensorer: I 2014 sendte virksomhe-den for første gang mere end 50 millioner omgivelsessensorer til førerassistance på markedet. I 2014 fordobledes salget af radar- og videosensorer, og det sam-me ventes at ske for 2015. Når det gælder radarsensorer, der anvendes til adap-tiv afstands- og hastighedsregulering, er Bosch førende på verdensplan. I 2016 regner man med, at produktionen af radarsensorer (77 GHz) vil runde de 10 millioner.
Mere automatisering og en tredjedel færre uheld i Tyskland
Den øgede sikkerhed i trafikken er en motiverende faktor bag Bosch' udvikling af automatiseret kørsel. I følge FN anslås det, at ca. 1,25 mio. mennesker mister li-vet i trafikken hvert år. I 90 % af tilfældene skyldes uheldene menneskelige fejl. "Den rette hjælp i kritiske trafiksituationer kan redde liv", forklarer Hoheisel. I føl-ge prognoser fra Bosch' forskning i uheld kan den stigende automatisering bidra-ge til at sænke ulykkestallene yderligere - med op til en tredjedel alene i Tysk-land. Automatiseret kørsel gør imidlertid ikke blot kørslen mere sikker, men også mere effektiv. Således konkluderer amerikanske studier, at en forudseende kør-selsstrategi kan give brændstofbesparelser på op til 39 % på motorvejskørsel.
Fuldautomatiseret parkering kommer i serieproduktion inden fuldautomatiseret kørsel
Inden Bosch automatiserer kørslen kommer turen først til parkeringen. Allerede nu fås den automatiserede parkeringsassistance fra Bosch som serieproduktion. Via Smartphone-fjernbetjening manøvrerer systemet selvstændigt bilen ind på ledige parkeringspladser. "For os starter den automatiserede parkering i køretø-jet, samtidig med at den også rækker langt ud over bilen selv", fortæller Hoheisel. Med den aktive parkeringsplads-styring gør Bosch det eksempelvis lettere at fin-de en ledig parkeringsplads. Sensorer, der er installeret i jorden, kan registrere, om en parkeringsplads er fri eller optaget. Den information sender Bosch-sensorerne eksempelvis videre til et realtidskort, der kan hentes på internettet. På den måde kan man styre målrettet mod ledige parkeringspladser. Bosch går endnu et skridt videre sammen med Daimler. Her er målet at revolutionere selve parkeringsprocessen: I stedet for at føreren af bilen parkerer og finder sin bil igen, kører bilen alene til en ledig parkeringsplads og til sidst kører den uden hjælp frem igen. Bosch udvikler den nødvendige infrastruktur til parkeringshuset, hvilket bl.a. omfatter sensorer, der registrer om en plads er fri, kameraer og kommunikationsteknik.
###
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydel-ser. Koncernen har ca. 375.000 ansatte (pr. 31. december 2015) og havde ifølge foreløbige regnskabstal en omsætning i 2015 på mere end 70 milliarder euro. Bosch-koncernen er opdelt i fire forretningsområder: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods og Ener-gy and Building Technology. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 440 dat-ter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. I 2015 anmeldte Bosch mere end 5.400 patenter på verdensplan. Bosch-koncernens strategiske mål er at levere innovationer inden for den netværksforbundne livsstil. Bosch forbedrer livskvaliteten verden over med produkter og løsninger, der er innovative, og som vækker begejstring. Kort sagt, Bosch tilbyder teknologi, der er "Invented for life".
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik". Den specielle virksomhedsstruktur i Robert Bosch GmbH sik-rer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at fore-tage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapital-andelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der vareta-ger virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Læs mere her
tags: USA, euro, 2011, Tyskland, Europa, Venstre, direktør, internet, bilindustri, FN, bilen, politi, retten, økonomi, Stuttgart, regnskab, 2013, 2020, lovgivning, december, selvstændig, 2020, Japan, trafikken, computer, jorden, omsætning, virksomhed, 2016, motorvej, teknologi, livskvalitet, Motor, kommunikation, strategi, brændstof, Bosch, innovation, kamera, 2014, Wien, bremser, kaffe, livsstil,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar