Henry Ford blev født for 150 år siden, 30. juli 1863 for at være præcis. 50 år efter sin fødsel introducerede han det bevægelige samlebånd i sin virksomhed, Ford Motor Company.
Henry Ford blev født for 150 år siden, 30. juli 1863 for at være præcis. 50 år efter sin fødsel introducerede han det bevægelige samlebånd i sin virksomhed, Ford Motor Company. Ford Motor Company blev verdenskendt for sine innovative tiltag, og bygger nu videre på successen. I årene der kommer, har Ford Motor Company planer om at føre innovationen til et helt nyt niveau, ved at introducere avancerede produktionsmetoder og teknologier, som sprænger de rammer vi kender i dag. Ford Motor Company vil endnu en gang revolutionere masseproduktionen.
Efterspørgslen er og har i en længere periode været stigende, og det har fået Ford til at tænke i nye baner. Derfor udvider Ford sine i forvejen avancerede produktionsprocesser og vil derigennem øge den globale produktionskapacitet. Ford regner med deres planer, som omhandler flere fleksible fabrikker, er klar inden 2017.
"For hundrede år siden havde min tipoldefar en vision om at bygge sikre og effektive transportmidler til alle", siger bestyrelsesformand Bill Ford og tilføjer samtidig, "Jeg er stolt over, at han kunne give folk den frihed ved at gøre bilen økonomisk opnåelig for millioner af familier, og at hans vision fortsat er drivkraften i alt hvad vi foretager os".
I 2017 vil praktisk talt alle Fords mange forskellige modeller blive produceret på 9 forskellige platforme rundt omkring i verden. I dag har Ford 15 platforme og ved at skære dette tal ned, effektiviserer Ford produktionskapaciteten samt sikre de globale kunder en udsøgt kvalitet og den avancerede teknologi.
"Henry Fords kerneværdier som kvalitet, arbejdsomhed og effektivitet giver stadig genlyd i den måde vi arbejder på i dag", siger John Fleming, ansvarlig for den globale produktion. Han tilføjer samtidig, "ved at bygge på disse traditioner bestræber vi os på at standardisere produktionen, gøre fabrikkerne mere fleksible og tage avancerede teknologier i brug, for at kunne give vores kunder de bedste køretøjer til den bedste pris, uanset hvor de bor".
Innovation som ændrede verden
For 100 år siden revolutionerede Henry Ford den globale tanke om produktion det bevægelige samlebånd blev introduceret i bilproduktionen. Bilmodellen, som skulle masseproduceres var Fords Model T. Model T bestod af 3.000 enkle dele og processen var inddelt i 84 trin. Arbejdet blev udført af arbejdsgrupper mens bilen blev trukket fra station til station med tov. Denne "nye" produktionsmetode var ufattelig tidsbesparende, og reducerede produktionstiden fra 12 timer til ca. 90 minutter pr. bil.
Med besparelsen i mandskabstimer og andre omkostninger, kunne Ford Motor Company sænke prisen på Model T fra $850 til under $300. Henry Ford havde nu opnået det han ville, han havde bygget en kvalitetsbil, som var økonomiske opnåelig for de fleste. Folk kunne få bilen i lige den farve de ville, så længe den bare var sort. Sort var nemlig den farve, der tørrede hurtigst. Til sidst var det muligt for Ford at bygge en Model T hvert 27. sekund og Model T blev solgt i over 15 millioner eksemplarer på verdensplan frem til 1927. Dette svarede til over halvdelen af alle solgte biler på daværende tidspunkt.
Ford Motor Company startede en bølge af masseproduktion. Andre bilmærker og producenter af for eksempel grammofoner, støvsugere og køleskabe tog samlebåndet til sig. Samlebåndet blev et symbol på amerikanske produktionsmetoder.
Ford betalte deres medarbejdere en skyhøj løn på $5 om dagen. Dette gjorde, at medarbejderne havde råd til selv at købe de biler, de byggede til hverdag. Dette initiativ skabte loyalitet blandt alle Ford-medarbejdere og siges at have skabt starten af den voksende middelklasse af Ford-forbrugere.
Danmark var brændpunktet for det europæiske bilmarked.
Fords samlede europæiske produktionsoplæg omfatter i dag til sammen 22 fabrikker. I fjord byggede Ford over 1,4 millioner køretøjer i Europa, inklusiv Ford Fiesta, Europas mest solgte lille bil i 2012. Produktionen i Europa startede i 1911, i Manchester, England. I 1919 besluttede Henry Ford sig for, at Danmark skulle være udgangspunktet for fremstødet i Nordeuropa. Fabrikken i Danmark var en samlefabrik, som skulle samle Henrys hjertebarn, Ford T og komponenterne blev sejlet ind fra USA. Startfabrikken var en beskeden en af slagsen, som lå i lejede lokaler på det inde Nørrebro, København. Afsætningen fra denne fabrik gik så godt, at Ford i 1924 rykkede til langt større lokaler i Sydhavnen, en fabrik som var tegnet af samme arkitekt, som havde tegnet Fords enorme industrikomplekser i Detroit. I 1966 indså Ford, at Anden Verdenskrig havde påvirket afsætningen fra den danske fabrik for negativt til at lade den overleve, så fabrikken stoppede med produktionen af biler. Den markante og smukke fabrik blev revet ned i 2006.
# # #
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 67,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities (13 wholly owned or consolidated joint venture facilities and nine unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.
About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 180,000 employees and 65 plants worldwide, the company's automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information about Ford and its products worldwide please visit
Læs mere her
tags: USA, England, Danmark, euro, Europa, København, bilen, økonomi, bestyrelsesformand, Nørrebro, 2012, virksomhed, Detroit, 2006, omkostninger, teknologi, Motor, Europe, innovation, Ford, Lincoln,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar