torsdag den 10. december 2015
Intelligent gadelys kommer et skridt nærmere
Ny teknologi fra Continental-koncernen sørger for, at belysningen tilpasser sig trafikken og kan viderebringe vigtige informationer til trafikanter og myndigheder.Mange danske kommuner skifter i disse år gadelys og erstatter lyststofrør med energieffektiv LED-belysning. Det åbner samtidig for at skabe en intelligent belysning, der både sparer energi og øger trafiksikkerheden. Den tyske Continental-koncern har netop præsenteret et system, hvor lyset reguleres i forhold til den aktuelle trafik, men som også kan hjælpe bilisterne frem til ledige parkeringspladser eller slå alarm, hvis der sker et uheld.
Continental er bedst kendt for sine dæk og for andet udstyr, systemer og teknologi til køretøjer, men på verdens største kongres for intelligente trafiksystemer, ITS, der for nyligt blev afholdt i Frankrig, demonstrerede koncernen det intelligente gadelys, der tilpasser sig trafikken.
En hjælp til bilisterne
- Formentligt er det kun et spørgsmål om få år, før LED-lys dominerer gadebelysningen herhjemme og i andre lande. Dels er de meget energibesparende, dels kræver de markant mindre vedligehold end traditionel belysning. Men frem for alt gør LED-teknologien det muligt at skabe en intelligent belysning, når den kobles med sensorer og trådløs kommunikation, siger adm. direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark A/S.
Den danske direktør giver et eksempel på, hvad den nye teknologi fra Continental-koncernen kan bruges til:
- Sensorerne kan for eksempel vise, om der er ledige parkeringspladser i et område. Den information kan så viderebringes til bilister, der samtidig kører og kigger efter ledige P-pladser i nærheden. På den måde nedbringes overflødig kørsel og udledning af CO2.
Lyset tilpasser sig trafikken
Personer eller køretøjer, der bevæger sig, vil også blive opfanget af sensorerne. Dermed kan belysningen tilpasses de faktiske forhold, hvad enten en fodgænger, en cyklist eller en bilist nærmer sig. Eller lyset kan helt slukkes, hvis der ingen bevægelse er.
Denne dynamiske håndtering af teknologien på veje og stier er også på vej i flere kommuner herhjemme. Teknologisk Institut er blandt andet med i et projekt, hvor intelligent gadelys registrerer trafikmængden og giver information videre til lysreguleringen på strækningen, så trafikken glider bedre.
Kan tilkalde hjælp
- I vores løsning med trådløs kommunikation kan teknologien også tilkalde hjælp og sende alarmcentralen billeder fra stedet, hvis der sker et trafikuheld, og også advare andre trafikanter, fortæller Georg Nielsen, som ser uanede muligheder.
- Intelligent gadelys kan få en rolle i forhold til førerløse biler. Eller det kan bruges til at opsamle informationer om temperatur og sigtbarhed, om der er regn, sne eller is på vejbanen, og på sigt kan masterne også udrustes med udstyr til at oplade elbiler.
Er testet i Frankrig
Gennem de seneste to år har Continental testet sine løsninger i et ægte bymiljø. Den franske by Toulouse har stort fokus på at forbedre gadelyset og har allerede indført det intelligente gadelys på udvalgte strækninger.
Continental vil på europæisk plan stille den viden om LED og intelligente trafiksystemer, som koncernen har opbygget inden for bilteknologi, til rådighed for virksomheder, der fremstiller gadelys, forsyningsvirksomheder og lokale myndigheder. Koncernen er også klar til at producere de elektroniske komponenter, der måtte være behov for.
Fakta
Københavns Kommune får i disse år udskiftet 20.000 af sine 44.000 armaturer til LED-belysning. Projektet til 250 mio. kr. er færdig til maj, forventer kommunen. De øvrige 24.000 armaturer er tidligere udskiftet med LED eller halogen-belysning. Samlet giver det kommunen en el-besparelse på 57 % i forhold til forbruget i 2010, selv om der siden er etableret belysning i nye byområder og på pladser.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, 2010, København, elbil, direktør, Frankrig, elbiler, Toulouse, trafikuheld, trafikken, cyklist, virksomhed, teknologi, energi, Intel, Teknologisk Institut, kommunikation, Continental, miljø, byområder, Fakta,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar