Solen skinner, men sommerhusene står tomme! Hvor er vores tyske gæster
Vi har i Danmark et helt enestående feriehusprodukt, som lægger seng til ca. hver tredje turist-overnatning, men i år går det ikke helt, som det plejer. Udlejningen i juni måned lader meget til-bage at ønske. Ikke alene taber de mange sommerhusejere penge, men også lokalsamfundene rammes hårdt.
De officielle forklaringer er mange, en dårlig sommer både i 2011 og 2012. Et koldt og kedeligt forår i år.
Der er da sikkert rigtig nok, at vejret i 2011 og specielt 2012 har en negativ indflydelse på udlejningen, men det vidste man da i de kommercielle bureauer, da man lagde prisstrategien for i år.
Mange mener så, at tyskerne søger mod varme destinationer, men det er faktisk ikke tilfældet. De bliver hjemme i Tyskland og set med danske sommerhusejeres øjne, så er den danske feriehus-branche også medvirkende hertil.
Det er ikke usædvanligt, at de danske formidlingsbureauer også har huse uden for Danmark, herunder i Tyskland. Dette er muligvis til gavn for bureauet, men absolut ikke for de danske sommerhusejere. Når der mangler tyske gæster i vores gode, danske huse, så er der absolut ingen grund til, at de danske kommercielle bureauer hjælper dem til at blive i Tyskland. siger forman-den for DanskeSommerhusudlejere Kim Juhlin.
Den danske prissætning er måske også en af årsagerne til de tomme huse. Tomme huse koster de danske sommerhusejere rigtig mange penge at man måske tilbydes to- eller tre hundrede kroner mere om ugen hjælper jo ikke, såfremt man mister et par uger eller mere. En korrekt pris-sætning kunne nok hjælpe lidt på situationen, og koncentrerede vi os så samtidig om kun at skaf-fe gæster til Danmark, så ville såvel sommerhusejere som lokalsamfund kunne se flere glade gæster i gode huse.
Læs mere her
tags: Danmark, 2011, Tyskland, 2012, penge, strategi,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar