Den tyske mellemklassebil, Mercedes C-klasse, topper for første gang Applus Bilsyns årlige synsstatistik, tæt forfulgt af storebror , Mercedes E-klasse. Tyske og svenske biler totaldominerer toppen af listen.
Tidligere kunne man være helt sikker på, at hvis man ville have en driftsikker bil med meget få fejl ved syn, så skulle man købe japansk og helst Toyota. Sådan er billedet ikke længere. I Applus Bilsyns nyeste synsstatistik, baseret på fejl pr. 100.000 kørte km., for biler synet i 2011, er det de tyske og svenske biler, der sætter sig på stort set alle topplaceringerne.
Listen domineres fortsat af især tyske biler med svenskerne som en meget solid forfølger. Det man skal lægge mærke til, er, at japanerne efterhånden forsvinder helt ud af listens top , siger adm. direktør, Per V. Rasmussen, fra Applus Bilsyn.
Gamle japanere klarer sig bedre end nye
I top 25 på listen over køretøjer der første gang fremstilles til syn altså fire år gamle biler finder man således 16 tyske, syv svenske og blot to japanske biler. Øverst er Mercedes C-klasse med 0,10 fejl pr. 100.000 kørte kilometer, efterfulgt af storebror , Mercedes E-klasse, og BMWs 5 er-serie. Kun Toyota Landcruiser og Mazda 2 kniber sig som ikke-europæere ind på top 25 som henholdsvis nr. 17 og 19 på listen.
Kigger man på brugt bil, der er en smule ældre end de fire år gamle, kan man dog stadig finde Toyota er med ganske glimrende resultater ved syn. Eksempelvis er Avensis placeret på en flot 3. plads og Yaris tæt derefter på 5. pladsen, begge årgang 2003 og begge foran bilmodeller som Audi A4 og A6, Volvo V70 og S60 samt Volkswagen Touran og Golf.
Diesel mest populær
Ønsker man en nyere brugt bil, og skeler til nummer et på listen, Mercedes C-klasse, har medstifter af brugtbilsøgemaskinen Autouncle.dk, Johan Frederik Schjødt, følgende fakta omkring salget af netop den model:
Variationen og udbuddet i brugtmarkedet for Mercedes C-klasse er stort, og bilerne svinger meget i kilometertal og pris. Det gør det til et udfordrende marked at gennemskue for køber og sælger , fortæller Johan Frederik Schjødt.
På Autouncle.dk, der samler brugtbilmarkedet, er der netop nu 307 Mercedes C-klasse fra år 2007 og frem til salg. Og heraf er knap to tredjedele dieselbiler. Mange af dieselbilerne har startet livet som taxa, og det afspejler sig også kilometertallene. 26 procent af de udbudte og solgte diesel C-klasser har kørt mere end en kvart million kilometer. Men ikke desto mindre er dieseludgaven populærest som brugt.
Typisk salgstid for dieselmodellerne er 73 dage, mens den for benzinerne er 95 dage. Tilsvarende er der de seneste tre måneder solgt 222 dieseler, mens salgstallet for benzinudgaven er 99 biler , slutter Johan Frederik Schjødt.
Faktaboks: Sådan foretages udregningen:
De Mercedes C-klasse der var til syn hos Applus Bilsyn i løbet af 2011 opnåede i alt 16 fejl, og havde tilsammen kørt 15.387.000 km (oprundet). Da statistikken udarbejdes på baggrund af 100.000 kørte km, divideres de knap 15,4 mio. km. med 100.000, hvilket giver tallet 153,87. For at finde antallet af fejl pr. 100.000 km dividerer man de 16 fejl med 153,87, og lander herved på 0,10 fejl pr. 100.000 kørte km.
For at indgå i statistikken skal en bilmodel i den pågældende årgang have været synet mindst 100 gange. Herefter udarbejdes en fejlstatistik på antal fejl pr. 100.000 kørte km. Undersøgelsen omfatter kun personbiler, og fejlstatistikken er udelukkende opgjort på baggrund af synsrelaterede fejl, som ofte kan have betydning for færdselssikkerheden.
Listen udarbejdes årligt på baggrund af ca. 500.000 bilsyn. Se samtlige statistikker på www.bilsyn.dk
Læs mere her
tags: euro, 2011, elbil, direktør, 2003, Volvo, Audi, Mazda, elbiler, BMW, Mercedes, benzin, 2007, Toyota, Toyota., søgemaskine, Volkswagen, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar