Hundredtusinder af danskere tager i disse uger på campingferie. For at undgå ulykker er det væsentligt at få efterset dækkene inden ferien, ligesom man i år skal være opmærksom på nye vægtregler for campingvogne i udlandet.
--
Hver sommer er en del danskere indblandet i ulykker med campingvogne. Et eksploderet dæk kan vælte vogntoget, og det fører hvert år til dødsulykker på de tyske motorveje. Men faktisk kan sådanne ulykker nemt forebygges. Eksempelvis skal man holde øje med dækkets produktionstidspunkt, som står i en lille tekstboks på dets side. Dækket bør skiftes efter fem år, siger centerleder Kim Sellberg fra dæk- og autoservicekæden Euromaster.
På vores centre tilbyder vi gratis dækeftersyn på bil og campingvogn uden tidsbestilling, og vi har erfaret, at rigtig mange af campisterne kører rundt på farlige dæk. Eksempelvis bør man holde øje med fine revner på dæksiden, der er tegn på ældning. Dækket kan være afgørende svækket, selvom der er masser af mønster tilbage. Skifter man ikke i tide, kan det pludselig eksplodere under kørslen.
Dæksikkerhed er essentiel
Hos Dansk Camping Union (DCU) anser teknisk chef Stefan Rosendal dæksikkerhed som noget essentielt på campingferien og anbefaler, at man køber dæk af et anerkendt fabrikat og en type, som har bevist gode egenskaber i en test. Derudover er det vigtigt, at hjulene efterspændes 25 km efter dækskift. Desværre har vi i den seneste tid set en del eksempler på manglende eller forkert efterspænding. I værste fald kan det resultere i, at campingvognen totalskades og det er langt fra sikkert, at værkstedets forsikring vil dække. Det er væsentligt, at der benyttes de rette momentstave til efterspændingen, og derfor anbefaler vi at besøge en dækspecialist, som er certificeret af Teknologisk Institut, siger han og henviser til, at også korrekt dæktryk er vigtigt.
Allerede når man har kørt campingvognen ned på tanken for at pumpe dækkene op efter vinteren, kan de være overbelastede. Desuden skal lufttrykket i både bilens og campingvognens dæk tilpasses den aktuelle læsning. Typisk skal man have 0,2-0,5 bar højere dæktryk på ferieturen end til hverdag. Følg instruktionsbogens anvisninger, råder han.
Hos Euromaster oplever Kim Sellberg, at campingvognsproducenterne undertiden kun vælger netop tilstrækkelige dækløsninger. Navnlig derfor er det nødvendigt at holde særligt øje med dækkenes stand. Samtidig kan det være en god idé at skifte til samme dæktype på campingvognen, som man bruger på bilen. Det giver vogntoget mere pålidelige køreegenskaber, siger centerlederen. Han advarer også mod at overlæsse campingvognen. Mange skifter til såkaldte XL-dæk, som er bygget til større totalvægt. Samtidig bør man sikre sig, at mønsterdybden til enhver tid er mindst 3 mm.
Nye vægtregler i udlandet
Stefan Rosendal fra DCU påpeger desuden, at der pr. 1. juli ikke længere gælder de samme vægtregler for kørsel med campingvogn i udlandet. Den samlede totalvægt for bil og campingvogn må ikke være højere end 3.500 kg, og campingvognens tilladte totalvægt må maksimalt være 50 kg højere end bilens egenvægt. I udlandet kan man nu ikke længere som alternativ bruge bilens koblingsvægt i regnestykket, hvis den er lavere end campingvognens totalvægt, forklarer han og gør samtidig opmærksom på, at man risikerer både en bøde og forbud mod at køre videre, hvis man ikke overholder de nye regler. For at undgå det kan man enten erhverve et trailerkørekort eller veje campingvognen ned, slutter han.
Tjekliste for en sikker ferie med campingvognen
Få hjulene efterspændt 25 km efter dækskift. Det er væsentligt, at der benyttes korrekte momentstave til fælgtypen.
Tjek, om du må køre i udlandet uden trailerkort. Benyt anhængerberegneren på www.sikkertrafik.dk/I-bil/Anhaenger/Anhaengerberegner.aspx.
Vær opmærksom på ældningsskader på dækkene, og sørg for, at mønsterdybden altid er mindst 3 mm især ved kraftige regnfald sydpå.
Sørg for, at dæktrykket er korrekt. Lad ikke campingvognen henstå på halvflade dæk og kør heller ikke med sådanne over korte strækninger.
Læs campingvognen med omtanke, og undgå overlæs, for høj fart og kantsten. Placér bagagen lavest muligt og det tunge forrest.
Sørg for et positivt kugletryk på mellem 50 og 75 kg, når campingvognen er læsset tjek evt. med badevægten.
Tjek støddæmperne. Vipper man kraftigt med campingvognen, skal den stå stille efter maks. 3 eftervip.
Spørg dit dækcenter til råds, om det er tid til at skifte dækkene, og hvilke der vil være optimale for netop dig.
Kilder: Dansk Camping Union, Euromaster, Rådet for Større Dæksikkerhed. Se også www.daeksikkerhed.dk.
--
Dansk Camping Union (DCU) er med sine 173.000 medlemmer de danske campisters primære interesseorganisation. Organisationen arbejder for bedre campingforhold og tilbyder sine medlemmer en række fordelagtige indkøbsaftaler. www.dcu.dk
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 43 servicecentre over hele landet. www.euromaster.dk
--
Billedmateriale
Foto 1: Hver sommer er en del danskere indblandet i ulykker med campingvogne i udlandet. Foto: DCU. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-CVT1.jpg
Foto 2: Lufttrykket i bilens og campingvognens dæk skal tilpasses den aktuelle læsning. Typisk skal man have 0,2-0,5 bar højere dæktryk på ferieturen end til hverdag, anbefaler teknisk chef Stefan Rosendal fra Dansk Camping Union. Foto: Euromaster. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-CVT2.JPG
Foto 3: Man bør sikre sig, at dækkenes mønsterdybde til enhver tid er mindst 3 mm. Det får ekstra stor betydning for sikkerheden ved kraftige regnfald sydpå, lyder anbefalingen fra centerleder Kim Sellberg hos Euromaster. Foto: Euromaster. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-CVT3.JPG
Foto 4: Bl.a. for at undgå forkert eller manglende efterspænding af campingvognens dæk, som kan forårsage havari, anbefaler vi at benytte en dækspecialist, som er certificeret af Teknologisk Institut, siger Stefan Rosendal fra DCU. Foto: Euromaster. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-CVT4.jpg
Læs mere her
tags: Danmark, euro, bilen, EM, udland, DCU, campingvogn, motorvej, vogntog, ulykker, dødsulykke, Teknologisk Institut, organisation, fælg, støddæmper,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar