- Hurtigere kommunikation med andre systemer også større datamængder
- Bosch er partner i FlexRay-udviklingskonsortiet
ESP®premium fra Bosch der er monteret i den aktuelle 7-serie fra BMW er verdens første bremsereguleringssystem med FlexRay-interface. Via dette nye netværk kommunikerer systemet med de tilhørende sensorer, den adaptive hastighedsregulering ACC (Adaptive Cruise Control), den integrerede chassisstyring (ICM) samt styreenhederne for motor og gearkasse. Sammenlignet med det hidtil anvendte CAN-bus system har FlexRay en væsentlig højere dataoverførselshastighed og er tilmed også meget driftssikker. FlexRay baner vejen for et sikkert netværk og danner et godt grundlag for premiumklassens aktuelle og fremtidige førerassistent- og sikkerhedssystemers omfattende og tidskritiske kommunikation, siger Klaus Meder fra ledelsen af Bosch Chassis Systems Control. Ud over bremsereguleringssystemet leverer Bosch bl.a. også styreenheden til ACC og dieselmotoren til 7-serien, der ligeledes har interface til FlexRay-databussen.
Det elektroniske stabilitetsprogram (ESP®) har til opgave at stabilisere bilen i kritiske situationer ved at bremse hjulene individuelt. Denne mulighed for elektronisk styret opbremsning anvendes også af assistentsystemer som Stop&Go-funktionen i den adaptive hastighedsregulering ACC. ESP®-sensorsignalerne hjælper f.eks. også med hurtigere airbagudløsning. Udveksling af stigende mængder data i ægtetid er et absolut must for disse og fremtidige systemer. FlexRay giver mulighed for hurtig og driftssikker datakommunikation med overførselsmuligheder i op til to kanaler. Disse kanaler kan have en dataoverførsel op til 20 Mbit/s. Højhastighedsvarianten af CAN-bus, der har været anvendt indtil nu, når kun op på 1 Mbit/s.
Sammen med BMW, Daimler, Freescale, General Motors, NXP Semiconductors og Volkswagen er Bosch partner i FlexRay-konsortiet og spiller en vigtig rolle i standardiseringen af protokollen. Derudover har Bosch udviklet et protokol-controllermodul til FlexRay, der allerede i 2006 overholdt kravene til dette system. Otte halvledervirksomheder har indtil nu købt en produktionslicens til dette modul, der danner basis for mange komponenter med FlexRay-interface og har ydet et vigtigt bidrag til at gøre de nødvendige hardwarekomponenter hurtigt tilgængelige over hele verden. Desuden har Bosch udviklet CUBAS en basissoftware til styreenheder, hvor FlexRay-protokolstak efter AUTOSTAR-standarden allerede er implementeret.
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2008 ca. 280.000 ansatte og en omsætning på 45,1 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3,5 milliarder euro, eller 8 % af omsætningen, om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan.
Med alle sine produkter og serviceydelser øger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik .
Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar