Bedre sammenhæng mellem de bedste teknologier og en dansk prøvestation for elbiler. Det er et par af målene for et nystartet projekt mellem forskere og erhvervsliv, som sammen vil køre Danmark i stilling til at udvikle løsninger til fremtidens elbiler. på udvikling af komponenter og teknologier til fremtidens elbiler.
Sammen med en lang række producenter og organisationer har Aalborg Universitet netop iværksat et længere projekt, der skal bane vej for bedre løsninger til fremtidens elbiler. Forskerne har holdt de første møder med repræsentanter fra samarbejdspartnerne, og i fællesskab er de indledende undersøgelser sat i gang. Målet er at fremme Danmarks fremtidige position inden for transportområdet, særligt i Nordjylland og Midtjylland, ved at fokusere på udvikling af komponenter og teknologier til fremtidens elbiler.
- Energiforbruget til transport er stigende, og transportområdet er et centralt problem, der skal tages hånd om, fordi det har betydning for både miljø, energi, økonomi, mobilitet og mange andre ting. I fællesskab kan vi styrke og accelerere en udvikling på et meget vigtigt område og dermed gøre en forskel, siger projektkoordinator Ewen Ritchie fra Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet.
Projektet Fremtidens højeffektive elbil integreret i elsystemet åbnede i august, og den første undersøgelse er allerede i gang, hvor parterne skaber overblik over hvilke teknologier og patenter, der er af betydning på markedet, og hvad andre har satset på. Ud fra dette vil forskerne og de mange jyske samarbejdspartnere tage stilling til, hvordan man bedst kan arbejde hen imod bedre løsninger til elbiler. Mange af de principper, man forventer at arbejde med, er nemlig kendt i forvejen, men de er blot enkeltstående teknikker. Indgangsvinklen i projektet på Aalborg Universitet er at skabe grundlag for det, der på engelsk kaldes simultaneous engineering. Det vil sige, at man vil videreudvikle udvalgte enkeltteknikker samt udvikle nye systemer, så helheden i fremtidens elbil-teknologier vil kunne spille bedre sammen.
- En af de helt store opgaver, vi skal i gang med, er at udvikle et passende højeffektivitets-drivesystem, altså en elektromotor med effekt ud på akslen, som er tilpasset hjulene, og et dertil hørende effektelektronisk reguleringssystem, der er optimeret til opgaven. Vi håber også at kunne give reguleringssystemet flere opgaver, så det for eksempel også kan fungere som oplader og som bremsesystem. På den måde kan man opsamle energi i modsætning til almindelige skivebremser, der blot brænder varme af, forklarer Ewen Ritchie.
Der er tradition for, at danske virksomheder arbejder som underleverandører til bilindustrien, og indsamlingen af viden skal hjælpe til også at få el-biler ud på de danske veje ved blandt andet at udvikle nye motorer, gear, styring og effektiv udnyttelse af batterierne samt optimerede systemløsninger for hele køretøjets energistyring. Derudover vil man analysere potentialet og mulige implementeringer for køretøjernes fremtidige indpasning i el-systemet som en form for energilagring i et avanceret samspil med vindmøller. Endvidere skal der undervejs i den tre-årige projektperiode opbygges en særlig elbil-prøvestation på Teknologisk Institut i Århus.
Partnere i projektet er Aalborg Universitets Institut for Energiteknik, Teknologisk Institut, Nordjysk Innovations- og Kompetencecenter for Vedvarende Energi, Danfoss Silicon Power, Dong, Lithium Balance, Serenergy, KK electronics, H2 Logic, Nyfors, Nordjysk Elhandel, Frederikshavn Kommune, Sintex og FJ Sintermetal.
Danmark er langt frem i systemintegrationsområdet, hvor DONG og elselskaber m.fl. ser på elbilers integration og synergi med det samlede elsystem. Fokus er på at analysere muligheder og perspektiver i en tættere integration mellem elsystemet og et større antal elbiler, hvor man ønsker at udnytte bilernes lagringskapacitet. Muligheden for distribution af såvel hurtig-ladere som batteriskiftestationer i en benzintanklignende infrastruktur overvejes, og derudover analyseres koncepter for styring og afregning. Fremtidens højeffektive elbil integreret i elsystemet skal samarbejde og opnå synergi med en række andre projekter, f.eks. projektet CEESA under Det Strategiske Forskningsråd. Der er således mulighed for en række nye forretningsområder samt en potentiel mulighed for en fortsat rolle som underleverandør til automobilindustrien.
Fakta:
Idéen udspringer fra det nordjyske teknologicenter på energiområdet NIK-VE, der styres fra Institut for Energiteknik på AAU med henblik på at fremme og integrere samarbejdet mellem erhvervsliv, vidensinstitutioner og myndigheder.
Projektet, der har et samlet budget på 14 millioner kroner, støttes af bl.a. Den Europæiske Regionalfond og Erhvervs- & Byggestyrelsen.
Ud over Aalborg Universitet deltager Teknologisk Institut, Nordjysk Innovations- og Kompetencecenter for Vedvarende Energi, Danfoss Silicon Power, Dong, Lithium Balance, Serenergy, KK electronics, H2 Logic, Nyfors, Nordjysk Elhandel, Frederikshavn Kommune, Sintex og FJ Sintermetal.
Yderligere information:
Lektor og projektkoordinator Ewen Ritchie, tlf. 99 40 92 41, mobil 22 56 32 36
Sekretariat for NIK-VE, Tine Tindal, tlf. 99 40 92 45 og Maria Hald, tlf. 99 40 92 38
Institutleder John K. Pedersen, Institut for Energiteknik, AAU, tlf. 99 40 92 64, mobil 21 29 34 64
Læs mere på Erhvervs- og Byggestyrelsens website: http://www.ebst.dk/nyheder/120179/1/0
Læs mere om NIK-VE (Nordjysk Innovations- og Kompetencecenter for Vedvarende Energi): http://www.nikve.aau.dk/
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar