Sommerens store sporarbejde i Vestjylland, hvor der er blevet ombygget spor og sporskifter på en række stationsområder mellem Esbjerg, Skjern og Herning, bliver planmæssigt afsluttet søndag den 11. august.
Med første morgentog mandag den 12. august genoptager Arriva togtrafikken på den sidste del af strækningen mellem Varde Nord og Esbjerg, og dermed er der normal togdrift på hele strækningen igen, her mens de mange pendlere vender tilbage fra sommerferien. I juli genåbnede Banedanmark planmæssigt strækningen mellem Studsgård og Skjern og mellem Skjern og Varde Nord.
Sporet og sporskifterne på syv stationer er blevet udskiftet etapevis, og vi er glade for at kunne give passagererne i Vestjylland en bedre og mere robust bane, hvor der i de kommende år ikke bliver det samme behov for vedligeholdelse som tidligere, siger projektleder Hanne E. Svendsen.
Ud over nye spor på stationerne i Guldager, Varde, Ølgod, Tarm, Skjern, Borris og Kibæk er der også foretaget dræn- og afvandingsarbejder, ligesom der er blevet fornyet fem overkørsler og to kilometer spor på den frie strækning.
For at mindske generne for passagererne, har Banedanmark også udnyttet sporspærringerne til samtidig at renovere 24 broer på strækningen. Imens banen har været lukket, har Banedanmark også med udskiftningen af centralapparatet på Esbjerg Station afsluttet et større sikringsteknisk projekt på Esbjerg Station.
Den sidste del af strækningen er nu planmæssigt klar til normal togdrift, og vi takker for tålmodigheden hos såvel passagererne som hos de naboer, der har måttet leve med støjen fra arbejdet, siger Hanne E. Svendsen.
Togbusserne køres i garage
På det meste af den strækning, hvor der har været sporarbejde, er Arrivas tog allerede tilbage på skinnerne. Når trafikken genoptages mellem Varde Nord og Esbjerg, køres de sidste af Arrivas togbusser i garage, og så er det igen hverdag for den kollektive trafik i Midt- og Vestjylland.
Vi glæder os over, at sporene bliver åbnet igen. De lange rejsetider har været til besvær for vores passagerer, og vi glæder os til igen at kunne levere tog til tiden. Det er godt for os, vores passagerer og samfundet i det hele taget, at vi igen kan køre på strækningen, siger togdirektør Ivan Skødt Andersen fra Arriva Danmark.
Resterende arbejder
Ved overkørslerne på Vardevej og Præstegårdsvej i Skjern resterer der stadig en del arbejde med at få overkørslerne til at passe bedre til vejprofilen. Banedanmark er i dialog med Ringkøbing-Skjern Kommune om dette, og overkørslerne forventes at stå færdig i løbet af efteråret.
På Varde Station går Banedanmark nu i gang med at renovere en række af de bagspor, der bruges til opstilling af tog. Disse arbejder vil foregå i dagtimerne og forventes færdige medio september, hvorefter der vil være restarbejder og oprydning. Samtidig vil der rundt omkring på strækningen ligeledes blive udført forskellige restarbejder. Ingen af disse arbejder forventes at få nævneværdig indflydelse på togdriften.
I september skal de ombyggede spor slutjusteres for at sikre, at de fortsat ligger korrekt. Dette arbejde vil hovedsageligt foregå om natten for ikke at påvirke togtrafikken.
Fakta om sporfornyelsesprojektet
- Strækning: Esbjerg-Skjern-Herning (cirka 90 kilometer)
- Fornyelsesarbejdet foregik primært på stationerne i Guldager, Varde, Ølgod, Tarm, Skjern, Borris og Kibæk
- Udskiftning af 19 sporskifter, samt skinner og sveller, hvor det var nødvendigt
- Ombygning og fornyelse af fem overkørsler
- Renovering af 24 broer
- Samlet pris for sporprojektet: 116 millioner kroner
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, Esbjerg, Herning, trafikken, Ringkøbing, Skjern, Arriva, projektleder, sommerferie, Fakta, Banedanmark,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar