August er den måned på året, hvor Danmark får mest nedbør. Det er også en af de måneder, hvor der sker flest trafikuheld. Derfor er der ekstra god grund til at sikre, at ens bil er tip-top i orden. Og når det gælder regnvand, er der især vigtigt, at dækkene har mønster nok.
Det er helt afgørende for bremselængde og for at undgå udskridning, at dækmønstret er OK. Tænk på, at berøringsfladen mellem dæk og vejbane ikke er større end et postkort. Derfor er sikre dæk vitalt for bilens vejgreb. Hvis der er vand på vejbanen, skal dækkene kunne lede det væk hurtigt og effektivt. Derfor anbefaler vi, at dækmønstret mindst er 3 mm dybt , fastslår Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.
Ifølge DMIs statistik for 2001-2010 er august den måned, hvor vi får mest regn, nemlig 91 mm i gennemsnit. Oktober ligger nummer 2 med 83 mm, mens november på tredjepladsen i gennemsnit leverer 75 mm vand fra oven.
Så der er al mulig grund til at gardere sig og sørge for, at dækkene kan lede store mængder vand væk , siger Georg Nielsen. Vandet presses væk ved hjælp af dækmønstret. Men hvis der ikke er mønster nok, tabes en stor del af vejgrebet. Loven kræver en dybde 1,6 mm, men under store regnskyl er det tvivlsomt, om et dæk med så lidt mønster kan lede vandet hurtigt nok væk.
Georg Nielsen anbefaler, at man uanset dækmønstret altid sænker farten, hvis det regner, eller vejbanen er våd. Der kan altid være en risiko for aquaplaning.
August er ikke blot den måned, hvor vi får mest regn. Den er også med i toppen i Danmarks Statistiks opgørelse over færdselsuheld med personskade. Dem var der 3.124 af i 2012 (statistikken omfatter kun personskader, der er kommet til politiets kendskab). Det svarer til et gennemsnit på 260 pr. måned men der var 330 i august. Hermed er august nummer 2 på listen, kun overgået af maj (354 uheld).
Georg Nielsen: Den gode nyhed er, at antallet af uheld med tilskadekomne har været stærkt faldende, siden det toppede omkring 1970. Faktisk var 2012 året med færrest trafikdræbte, 167, siden den første opgørelse for cirka 80 år siden. Det hænger blandt andet sammen med, at trafikanterne bruger mere sikkerhedsudstyr cykelhjelme, sikkerhedsseler osv. og at vores transportmidler og udstyr bliver stadig mere sikre. Continentals egne ingeniører har stort fokus på sikkerhed. Det ses blandt andet i vores testvinder sommerdæk Continental ContiPremiumContact 5, der netop har fremragende bremseegenskaber på våd vej.
Billedtekst:
Continentals sommerdæk ContiPremiumContact 5 kom på markedet i 2012 og har vundet en lang række tests, blandt andet på grund af gode bremseegenskaber på våd vej.
August og oktober er de to måneder, hvor det regner mest i Danmark. Derfor er der ekstra god grund til at sikre bilen med sommerdæk med tilstrækkeligt dækmønster.
Fakta om Continental
Med en omsætning på 32,7 milliarder i 2012 er Continental blandt de førende leverandører til bilindustrien på verdensplan. Som leverandør af bremsesystemer, systemer og komponenter til drivaggregater og chassiser, instrumentering, infotainment løsninger, bilelektronik, dæk og tekniske elastomerer bidrager Continental til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse. Continental er desuden en ekspert partner i netbaseret bil kommunikation. Continental-koncernen har i øjeblikket omkring 170.000 medarbejdere i 46 lande.
Som en af verdens førende dækproducenter med mere end 42.000 ansatte opnåede Dæk-divisionen en omsætning på mere end 9.7 milliarder i 2012 og har i dag 22 produktions- og udviklingssteder i verden. Det brede produktsortiment og løbende investeringer i R&D yder et stort bidrag til en omkostningseffektiv og miljømæssigt effektiv mobilitet.
Continental er officiel sponsor for 2014 FIFA World Cup i Brasilien og UEFA EURO 2016 i Frankrig.
Læs mere:
www.conti.dk
Contidk.mobi
www.conti-truck-tires.com
www.conti-truck-tires.dk
www.ContiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com
Læs mere her
tags: UEFA, Danmark, 2010, direktør, bilindustri, bilen, politi, Frankrig, EU, 2001, DMI, trafikuheld, Danmarks Statistik, dræbt, Brasilien, 2012, omsætning, 2016, kommunikation, Continental, miljø, 2014, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar