Nu er det tid at skifte fra vinter- til sommerdæk på bilen. Som tommelfingerregel anbefaler vi, at når døgntemperaturen er oppe på omkring 7 grader, er du mest sikker, når du kører med sommerdæk. De er konstrueret til de vejrforhold, der gælder i sommerhalvåret. Sommerdækkene giver bilen et bedre vejgreb, og bremseegenskaberne på såvel tør som våd vej er bedre en vinterdækkenes.
Vinter- og sommerdæk er bygget op, så de passer til hver deres årstid. Blandt andet bruges forskellige gummiblandinger, hvor vinterdækkene er blødere, så de ikke bliver stive i frostvejr. Til gengæld risikerer du, hvis du kører lange strækninger på vinterdæk i sommerhalvåret, at dækkene føles mere sejlende . Vinterdæk har et godt vejgreb om vinteren, men om sommeren skal der altså sommerdæk på. På grund af en anderledes mønsteropbygning har sommerdækket mere gummi på asfalten. Det giver bedre køreegenskaber og komfort , siger adm. direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark A/S.
Dyrere at køre med slidte dæk
Er det sommerdæk fra sidste år, der skal på igen, så husk at tjekke, om de har nok mønster. Mindst 1,6 mm skal der være, hvis det er en person- eller varebil. Georg Nielsen anbefaler, lige som Rådet for Større Dæksikkerhed, at der er mindst 3 mm. Det vil minimere risikoen for akvaplaning.
Det er også værd at notere, at bødetaksterne steg pr. 1. januar, så prisen for at køre med nedslidte dæk er fordoblet til 1.000 kr. pr. dæk vel at mærke. Også derfor er der fornuft i at købe nye dæk, hvis de gamle er ved at være tæt på slidgrænsen. Og der er endnu et økonomisk incitament til at købe nye dæk, påpeger Georg Nielsen, nemlig forbruget af brændstof:
Continental er her i foråret kommet ud som testvinder 2012 i alle klasser i den test af sommerdæk, som de europæiske bilklubber foretog. Foruden de gode køreegenskaber udmærker vores nye sommerdæk sig ved en lavere rullemodstand og medvirker dermed til at mindske forbruget af brændstof. Med udsigt til stadig høje priser på diesel og benzin er det bestemt også værd at have med i overvejelserne, inden de gamle sommerdæk hives frem.
Det er Continental-dækkene ContiPremiumContact 5, ContiEcoContact 5 og CrossContact UHP, der topper i den europæiske test.
Testen viser, at kvalitetsdæk betaler sig , fastslår Georg Nielsen. Du får mere sikkerhed, mere komfort og en bedre kørselsøkonomi .
Læg vinterdækkene i dvale
Mens sommerdækkene nu bliver luftet, skal vinterdækkene opbevares godt og sikkert det vil sige et koldt, mørkt og tørt sted. Det kan være i en kælder eller hos din dækforhandler. Vigtigst er det, at dækkene ligger indendørs. Udendørs udsættes de for regn og sol, der kan få gummiet til at mørne og slå revner.
Fakta
Continental Dæk Danmark A/S forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien.
Continental-koncernen producerer bl.a. bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer samt dæk.
Koncernen havde i 2011 en omsætning på 30,5 mia. Euro (heraf 8,8 mia. Euro i dækdivisionen) og er til stede i 46 lande med ca. 164.000 medarbejdere.
Dækdivisionen er officiel sponsor for UEFA EURO 2012 i Polen og Ukraine og for 2014 FIFA World Cup i Brasilien.
Læs mere på www.conti.dk, www.conti-truck-tires.com/dk og www.ContiSoccerWorld.de
Media database: www.mediacenter.continental-corporation.com
Læs mere her
tags: UEFA, Danmark, euro, 2011, direktør, Polen, bilen, økonomi, EU, Ukraine, Brasilien, 2012, omsætning, HP, benzin, brændstof, Continental, database, 2014, dæk,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar