Er I blandt de mange familier, som ruller på langfart i påsken, er det værd at se efter, om dækkene er klar til turen. Foråret er nu så langt fremme, at det er sommerdækkenes tur til at komme ud og blive luftet. De skal selvfølgelig have mønster nok, men en feriepakket bil kræver også det rette dæktryk, siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.
Luften i dækket bærer bilen. Dækkene skal have det korrekte dæktryk for at opnå optimale styre- og bremseevner. Det korrekte dæktryk for den enkelte bil kan findes i instruktionsbogen og i brændstofdækslet.
Et for lavt tryk er dækkets værste fjende , advarer Georg Nielsen. Bilens køreegenskaber bliver ustabile ved undvigemanøvrer og hurtige vognbaneskift. Bremselængden bliver længere, og dækkene slides uens. En lang køretur, eksempelvis ned gennem Tyskland, med høj fart og en feriepakket bil, kan i værste fald få et dæk med for lidt luft til at eksplodere, fordi dækket bliver varmt. Skal man ud på en lang tur med en godt lastet bil, er det derfor en god idé at give dækkene det maksimale lufttryk, der er nævnt i instruktionsbogen.
Brug luften den er gratis
Foruden det sikkerhedsmæssige er det også et økonomisk aspekt i at køre med for lidt luft i dækkene: Det øger bilens forbrug af brændstof og slider mere på dækkene. Er lufttrykket i dækket 20-30 procent under det anbefalede, kan dækkets levetid næsten halveres.
Luft er gratis, så det er jo tosset ikke at have det rette tryk i dækkene , siger Georg Nielsen. Han anbefaler at tjekke dæktrykket mindst hver 14. dag. Og det skal altid gøres, når dækkene er kolde ikke lige efter en lang køretur, hvor de er blevet varme.
At køre på påskeferie sydpå med vinterdæk, fraråder Georg Nielsen kraftigt. Lang kørsel i ikke-vinterlige temperaturer gør den feriepakkede bil mindre stabil, hvis den er forsynet med vinterdæk, der er konstrueret til vinterforhold. Det mærkes især i sving og kurver, ved undvigemanøvrer og ved kørsel i tysk motorvejstempo.
Så det er bare med at få sommerdækkene på og få tjekket både mønsterdybde og dæktryk. Hvis der er slidbane nok vi anbefaler minimum 3 mm, og loven siger minimum 1,6 mm så sæt de to dæk, der har mest mønster, bagest. Det giver det bedste vejgreb , oplyser Georg Nielsen.
Er dækkene for slidte, kan Continental leverer lige den type, din bil har brug for blandt andet de tre vindere af den sommerdæk-test, som de europæiske bilklubber offentliggjorde i marts.
Fakta:
Continental Dæk Danmark A/S forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien.
Continental-koncernen producerer bl.a. bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer samt dæk.
Koncernen havde i 2011 en omsætning på 30,5 mia. Euro (heraf 8,8 mia. Euro i dækdivisionen) og er til stede i 46 lande med ca. 164.000 medarbejdere.
Dækdivisionen er officiel sponsor for UEFA EURO 2012 i Polen og Ukraine og for 2014 FIFA World Cup i Brasilien.
Læs mere på www.conti.dk, www.conti-truck-tires.com/dk og www.ContiSoccerWorld.de
Media database: www.mediacenter.continental-corporation.com
Læs mere her
tags: UEFA, Danmark, euro, 2011, Tyskland, direktør, Polen, bilen, økonomi, EU, Ukraine, Brasilien, 2012, omsætning, motorvej, brændstof, Continental, database, 2014, dæk,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar