onsdag den 10. februar 2016
Fem enkle tips til en billigere skiferie
Med lidt omtanke er der penge at spare, når familien kører på skiferie. Få et par pakketips og andre spareråd her, så du kan bruge pengene på feriestedet i stedet for på tankstationen.Tusinder af familier stikker i disse uger af sted på ski- og vinterferie. Bilen bliver godt pakket, både med passagerer og bagage, og mange supplerer med en tagboks på taget. Men en forkert pakket bil og tagboks gør bilferien unødvendig dyr. Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark, kommer med fem enkle råd, der får benzinpengene og feriebudgettet til at række længere.
Pak kun det nødvendige
Et meget enkelt, men ofte overset råd er at nøjes med at pakke det, du rent faktisk skal bruge. En overlæsset bil er hverken behagelig at sidde i eller at køre og samtidig gør overlæsset bilferien til en unødvendig dyr fornøjelse. Ekstra vægt er nemlig ensbetydende med ekstra brændstofforbrug.
Brug tagboksen med omtanke
Brug kun tagboksen, når du har behovet. Mange kører rundt med tagboksen, også når de er kommet hjem igen. "Bilfabrikanterne bruger mange kræfter på at designe bilerne så strømlinede som muligt og en tagboks er ikke en del af designet," siger Jesper Sørensen og forklarer: "En tagboks skaber vindmodstand, så motoren må arbejde hårdere. Beregninger fra Trafik- og Byggestyrelsen viser, at en tagboks kan øge brændstofforbruget med helt op til 15 %."
Pak bil og tagboks korrekt
Sørg for at pakke de tungeste ting i bilen og de lettere ting i tagboksen. Det kan være fristende at fylde tagboksen med ski og skistøvler, men vær opmærksom på, at du ikke pakker mere i boksen end den maksimale lastevægt også selv om der stadig er ledig plads. De tungeste ting i tagboksen skal ligge så tæt på bilens midte som muligt. Sørg for at spænde bagagen i tagboksen fast, så tingene ikke kurrer rundt under kørslen eller ved opbremsninger.
Tjek dæktrykket for I kører afsted
På cykel mærker du ret hurtigt, at der skal trædes hårdere i pedalerne, hvis dækkene ikke er ordentlig pumpet. I bilen opdager du ikke, hvis du kører på halvflade dæk men det er dyrt at køre med for lavt dæktryk.
"Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen stiger forbruget af brændstof med 5-10 %, hvis der mangler 20 % luft i dækkene, svarende til 6 psi under anbefalet dæktryk. Det optimale dæktryk er angivet i psi eller bar. Du kan finde det i bilens instruktionsbog, i dørstolpen eller på benzindækslet og vær opmærksom på, at når bilen er tungt feriepakket, så skal dæktrykket være lidt højere," fortæller Jesper Sørensen.
Husk vinterdæk til vinterkørsel
Vinterdæk er ikke kun designet til kørsel på sne og is, de er også tilpasset de lavere temperaturer om vinteren. Bedre vejgreb og minsket rullemodstand kan aflæses på brændstofregningen.
"Vinterdæk reducerer ikke bare bilens rullemodstand og giver bedre vejgreb. Vinterdæk er lovpligtige i mange europæiske lande, og de er i det hele taget den eneste sikre løsning om vinteren," fastslår Jesper Sørensen fra Bridgestone, før han slutter af med denne advarsel: "Kører man eksempelvis 80 km/t på våd vej, er bremselængden med sommerdæk 142 meter, mens vinterdækkene kan klare opbremsningen på 67 meter en forskel, der er endnu større med en ferielæsset bil med 130 km/t på motorvejen."
Læs mere her
tags: Danmark, euro, bilen, benzin, motorvej, penge, brændstof,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar