torsdag den 5. november 2015
Nyt sportsdæk fra Continental kommer stærkt fra start
SportContact 6 skaber forventninger om markant øget salg i sportssegmentet.Continentals nye SportContact 6 overgår sin forgænger på alle parametre. Teknikerne har "genopfundet" design, struktur og sammensætning på den nye udgave af dækket, der kommer i størrelser fra 19 til 23 tommer til superhurtige biler som Audi R8, Porsche 911, BMW M5 serie eller Mercedes AMG. Serien omfatter også dæk, der er egnet til Tesla S.
- Det er et segment, som koncernen venter sig meget af og spår, at salget af SportContact 6 årligt vil stige omkring 10 procent, siger adm. direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark A/S.
Den nye serie er godt modtaget i autobranchen. Allerede før den offentlige lancering godkendte Honda dækket til den nye Civic Type R efter en test på Nürburgring, hvor der blev sat omgangsrekord.
Vejgreb næsten som sugekopper
Teknikerne hos Continental har blandt andet udviklet videre på den "Black Chili" gummiblanding, der næsten som bittesmå sugekopper sikrer et ekstra godt vejgreb uanset vejens overflade, om det er under opbremsning, acceleration eller kurvekørsel, og om vejen er våd eller tør.
Optimal kratoverførsel
For at opnå særlig præcis håndtering og hurtige styreegenskaber har teknikerne anvendt ny teknologi til at optimere kraftoverførslen. Det er gjort ved at bruge forskellige slidbane-elementer på dækket inderst, yderst og i midten.
Afhængig af størrelsen på dækket sikrer tre eller fire centrale ribber sammen med dækkets inderste skulder maksimal kraftoverførsel og forbedrer styreegenskaberne markant. Da dækkets yderste del er udsat for større kraft end den inderste, er ribbeflankerne designet asymmetrisk, hvilket gør ribberne mere stabile og gør det muligt over overføre større kraft. I arbejdet med de ydre skuldre har designerne kombineret de forskellige blokke til en større enhed. De store slidbane-blokke på dækkets yderste del er forbundet med sammenflettede elementer i en anden række af blokke. På den måde støtter blokkene hinanden ved hurtig kurvekørsel og tilfører en optimal tværgående kraftoverførsel.
Fuld sikkerhed op 350 km/t
Continentals nye SportContact 6 er godkendt til op til 350 km/t. Derfor er dækket konstrueret til at kunne klare ekstreme situationer. Dækket skal ikke kun være perfekt på bremseegenskaber, håndtering og retningsstabilitet strukturen i dækket skal også være tilpasset disse ekstreme hastigheder og de enorme centrifugalkræfter.
- For at opnå dette har vores ingeniører udviklet en struktur, der styrer de enorme kræfter på dækket og sikrer maksimal køresikkerhed, fortæller Georg Nielsen. Til det formål bruger de materialet "Aralon 350", der er udviklet specielt til SportContact 6. Det er en syntetisk fiber, hvori to garner fremstillet af stærk aramid-fiber er tæt vævet sammen med et garn af fleksibel nylon. Denne specielle fiber, implanteret i gummi, er placeret under slidbanen. Hele den komplekse struktur fungerer som et ekstra stålbælte og sikrer en kontrolleret dækadfærd, selv ved hastigheder på op til 350 km/t.
Bedre på alle parametre
Med SportContact 6 har Continental igen gjort betydelige fremskridt i forhold den foregående model i dette tilfælde ContiSportContact 5 P, der ellers også har topklasse egenskaber. Styrepræcisionen er øget 14 pct. og håndtering på tør vej 11 pct. Vejgreb på racerbane og på våd vej er også forbedret, ligesom levetid og komfort.
Continentals første rendyrkede sportsdæk, Conti SportContact, kom i 1994. Med den nye serie forventer koncernen at kunne næsten fordoble salget i dette segment frem til 2020.
Yderligere information
Pressemeddelelser fra Continental-koncernen: http://www.continental-press.com
Continental media database: http://www.continental-mediacenter.com
Continental videoportal: http://videoportal-en.continental-corporation.com
Dansk website: www.conti.dk
Forhandler- og pressedownloads: www.contigalleri.dk
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, portal, Audi, Honda, 2020, BMW, 2020, Mercedes, Porsche, teknologi, Nürburgring, Continental, database,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar