- Ny 2,0-liters motor med 280 hk manuel gearkasse og DSG
- Maksimale præstationer parret med en imponerende effektivitet
- Præcis køreglæde med differentialespærring, progressivt styretøj, DCC
- Fås som Leon 5-dørs og Leon SC 3-dørs
- Eksklusivt udstyr, mange muligheder for individualisering
Fascinerende dynamik, topmoderne teknologi, et fantastisk design kombineret med overbevisende effektivitet og perfekt anvendelighed i dagligdagen den nye Leon CUPRA indbefatter SEAT mærkeværdierne på den bedst mulige måde. Med sine 280 hk er den nye CUPRA ikke blot klart topmodellen i den meget succesfulde Leon familie, den er også mærkets mest kraftfulde serieproducerede bil. Drivlinjen og undervognen på Leon CUPRA sikrer præcis køreglæde af højeste kaliber. Med sit omfattende udstyrsniveau og den fremragende kvalitet giver den nye CUPRA en eminent værdi for pengene. Lige fra start tilbydes Leon CUPRA som 5-dørs og som Leon SC CUPRA med tre døre.
"Med den nye Leon CUPRA tager SEAT mærket endnu et kæmpe skridt fremad. CUPRA er en raffineret, højtydende bil, som kombinerer sin udtryksfulde dynamik med afslappet langturskomfort og en overbevisende kvalitetsfornemmelse på højeste niveau," siger Jürgen Stackmann, som er CEO hos SEAT S.A. "Køreglæde og et fantastisk design oplever man i alle Leon-modeller, men den nye CUPRA viser SEATs ekspertise i en helt ny dimension. Vi er stolte af dette nye mærkeikon, og vi er sikre på, at den får stor succes."
En koncentreret pakke af hightechelementer giver den nye CUPRA fremragende præstationer. Det anføres af den helt nye 2.0 TSI-motor med dobbelt indsprøjtning og variabel ventilstyring. Leon CUPRA leverer den en ydelse på 280 hk. Den dynamiske styring af undervognen DCC, forakseldifferentialespærringen, det progressive styretøj, CUPRA Drive Profile og de standardmonterede forlygter komplet i LED-teknik er andre eksempler på bilens topmoderne teknologier.
"De foregående CUPRA-modeller har altid haft et fremragende ry for deres dynamiske præstationer. Nu lancerer vi næste kapitel i denne historie. Den nye Leon CUPRA er markant hurtigere rundt på banen end forgængeren og markant mere afslappet på motorvejen," understreger Dr. Matthias Rabe, som er Vice President hos SEAT S.A. for områderne forskning og udvikling. "Med CUPRA og en lang række udstyrsmuligheder tilbyder vi et hidtil uset niveau af individualisering. Vi har også taget et kæmpe skridt fremad, når det gælder effektiviteten. Brændstofforbruget på 15,6 km/l for CUPRA med 6-trins manuel gearkasse er bemærkelsesværdigt for en bil med denne ydelse."
Med den nye Leon CUPRA begynder næste kapitel i en succeshistorie. Første generation blev lanceret i 1996, og siden da har de dynamiske CUPRA-modeller udviklet sig til at blive ikoner for SEAT mærket. Nu kommer CUPRA for første gang som 3-dørs Leon.
Drivlinjen toppræstationer er standard
CUPRA står for kraft, præstation, dynamik og den nye Leon CUPRA indfrier alle disse løfter på en perfekt måde. CUPRA 280 med DSG-gearkasse som ekstraudstyr, mærkets topmodel, katapulterer fra 0 til 100 km/t på kun 5,7 sek. og på 5,8 sek. med den manuelle gearkasse (Leon SC).
Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Det maksimale drejningsmoment på 350 Nm i det brede område på 1.750-5.300 omdr./min. sikrer en imponerende trækkraft i alle situationer. Til trods for det er den nye Leon CUPRA forbløffende effektiv. Brændstofforbruget er på økonomiske 15,6 km/l ved blandet kørsel med DSG (Leon 5-dørs: 15,2) og 15,2 km/l med den manuelle gearkasse. Det svarer til CO2-tal på blot 149 og 154 g. Og sammenlignet med forgængermodellen betyder det en reducering af emissionerne på 41 g.
Hightechmotorkomponenter
Som ægte sportsmotor reagerer 2.0 TSI-maskinen spontant på alle speederbevægelser, og samtidig kan den tage masser af omdrejninger kombineret med en velklingende og raffineret lyd, som til dels frembringes og tilpasses via en sound-aktuator. Den helt nye motor med sin turbolader med fremragende respons er spækket med banebrydende hightech features i det dobbelte indsprøjtningssystem suppleres den direkte benzinindsprøjtning af en manifoldindsprøjtning ved dellast. Denne optimale opsætning reducerer brændstofforbruget og partikelemissionerne. Cylinderopfyldningen er altid på det optimale niveau knastakslerne er justerbare, når ventilløftesystemet regulerer åbningen på udstødningssiden. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket og en del af den intelligente termostyring. En ny slags belægning på aluminiumsstemplerne og lejerne holder friktionen på et minimum. CUPRAs effektivitetspakke omfatter også start-stop-system og genindvinding af bremseenergi.
Undervognen hightech, der giver præcision og dynamik
CUPRA har altid været ensbetydende med fremragende dynamik, præcis adræthed og en formidabel sportslig karakter. Den nye Leon CUPRA sætter endda barren et godt stykke højere på alle områder. Med både den dynamiske styring af undervognen DCC, forakseldifferentialespærring og progressivt styretøj som standard opnår den nye Leon CUPRA markant hurtigere omgangstider på banen end dens allerede imponerende forgænger. Samtidig er den markant mere afslappet at køre med sit overraskende raffinerede komfortniveau selv på lange motorvejsstræk. Det CUPRA-specifikke, højtydende bremsesystem, som kan genkendes på de røde kalibre, leverer en sikker og pålidelig nedbremsning af bilen.
DCC dynamisk styring af undervognen
Dynamikkens primære elementer er lav vægt og en stiv struktur. Den systematiske letvægtskonstruktion af den nye Leon-familie er også fremtrædende på CUPRA. Til trods for et markant forbedret udstyrsniveau vejer den nye generation 55 kg mindre end dens sammenlignelige forgænger. Den nye generation af den dynamiske styring af undervognen DCC er udviklet særligt til CUPRA og er endnu mere fintfølende og har endnu bedre respons, så systemet kan tilpasse undervognens karakteristik til kørselsforholdene i løbet af millisekunder. Det samme gælder for førerens præferencer CUPRA Drive Profile giver mulighed for en omfattende individualisering af køreegenskaberne.
Forakseldifferentialespærring
Den nye forakseldifferentialespærring forbedrer vejgrebet og køreegenskaberne for denne forhjulstrukne bil markant. Systemet anvender en multipladepakke, som aktiveres hydraulisk og styres elektronisk. Den maksimale spærrekraft udgør 1.600 Nm, og 100 % af trækkraften kan i ekstreme tilfælde sendes til ét hjul. Differentialespærringen er integreret i alle køresystemerne som ESP og EDS. Den forbedrer ikke blot vejgrebet, men eliminerer også påvirkningen af styretøjet. Desuden har dens fintfølende regulering ingen negativ indflydelse på styrefornemmelsen.
Progressivt styretøj
Det progressive styretøj er ligeledes en del af standardudstyret, og det forbedrer de adrætte køreegenskaber i den nye Leon CUPRA. Føreren oplever en præcis og afslappet styrefornemmelse, og der er behov for færre styrebevægelser, hvilket reducerer antallet af gange, føreren skal skifte greb på rattet, især i forbindelse med kørsel i sving eller under parkering. Styretøjet i den nye Leon CUPRA arbejder med et progressivt udvekslingsforhold ved hjælp af variable tænder på tandstangen.
ESP-køresystemet er blevet videreudviklet specielt til CUPRA og giver mulighed for en meget sportslig kørestil, samtidig med at sikkerhedsfunktionaliteten bibeholdes fuldt ud. Til ekstremt dynamisk brug, som fx kørsel på en racerbane, kan systemet også deaktiveres i to trin første trin deaktiverer hjulspindsreguleringen og sætter ESP i sportsindstillingen, der tillader større krængningsvinkler. Andet trin deaktiverer ESP komplet.
CUPRA Drive Profile
CUPRA Drive Profile gør det muligt at tilpasse karakteristikken af den nye Leon CUPRA i et bredt område, så føreren kan vælge sin foretrukne indstilling. Ud over indstillingerne Comfort og Sport har CUPRA-indstillingen naturligvis haft særlig fokus for ingeniørerne i Martorell. Speederresponsen er særligt fintfølende i denne indstilling, mens DSG arbejder i sit mest sportslige skifteprogram, og sound-aktuatoren understøtter den fulde lyd fra turbomotoren. Den dynamiske styring af undervognen DCC, det progressive styretøj og forakseldifferentialespærringen arbejder også i deres mest sportslige programmer.
Designet emotionelt og kraftfuldt
Et emotionelt design er en af den nye Leon-families store styrker. På CUPRA er det blevet udviklet et skridt videre. Den nye front med de store luftindtag og forlygter komplet i LED-teknik giver bilen en kraftfuld fremtoning, og det samme gælder hækskørtet med diffusoreffekten og de to ovale afgangsrør. Aluminiumsfælgene fås eksklusivt til CUPRA, mens de røde bremsekalibre og tonede bageste ruder understreger bilens individualitet.
I kabinen er der fokus på CUPRA-sportsrattet i sit eget unikke design komplet med skiftekontakter til DSG-gearkassen samt på topsportssæderne i mørkegråt alcantara med hvide syninger. Der fås også fuldt læderindtræk i sort og med hvide syninger som valgmulighed. For ekstrem sidestøtte kan man vælge skålformede sæder som ekstraudstyr. Pedalerne og panellisterne og fremstillet af aluminium.
CUPRA adskiller sig samtidig med sine unikke 19"-fælge med lakering i titanium, aerodynamikpakken med tagkantspoiler, CUPRA-logo på bremsekalibrene og sorte sidespejlhuse. Dekorelementerne i cockpittet på denne topsportsvariant er i glanspoleret dybsort.
Udstyret eksklusivt og individuelt
Leon CUPRA markerer også sin position som SEATs topmodel ved hjælp af det progressive styretøj, den dynamiske styring af undervognen, forakseldifferentialespærringen, CUPRA Drive Profile og et højtydende bremsesystem med 19" alufælge.
Forlygter komplet i LED-teknik og LED-baglygter er ligeledes standardudstyr. Ud over deres markante design har LED-forlygterne mange andre fordele de oplyser vejen forude med en farvetemperatur på 5.300 kelvin. Da det minder meget om dagslys, bliver øjnene ikke så trætte. Når det gælder effektiviteten, forbruger lysdioderne kun lidt energi nærlyset bruger fx kun 20 W pr. enhed.
Topsportssæderne i alcantara, CUPRA-rattet og Media System Plus med en 5,8" touchscreen i farver er alt sammen standard i kabinen ud over det allerede omfattende standardudstyr i Leon FR. En særlig feature i CUPRA-kabinen er ambientebelysningen. Lysdioder i dørpanelerne understreger konturerne af kabinens design og øger den eksklusive fornemmelse i kabinen yderligere. Samtidig giver ambientebelysningen personerne i bilen bedre mulighed for at orientere sig og en endnu bedre fornemmelse af rummelighed. Farven på lysdioderne kan tilpasses via CUPRA Drive Profile de lyser rødt i CUPRA-indstillingen, mens standardindstillingen er hvid.
SEAT Leon Cupra kan bestilles nu.
Læs mere her
tags: bilen, økonomi, benzin, motorvej, penge, teknologi, energi, brændstof, fælg, gearkasse, udstødning, undervognen, Design,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar