Volkswagen lancerer om få uger sin første elbil, e-up! i Danmark og har i den forbindelse indgået samarbejde med Danmarks førende elbiloperatør CLEVER om hurtig hjemmeopladning og adgang til deres landsdækkende ladenetværk. Samtidig offentliggør Volkswagen prisen på e-up!.
Lanceringen af Danmarks mest solgte bil, up!, i en elektrisk udgave i november bliver startskuddet på hele Volkswagens elbilprogram e-mobility i Danmark. Lanceringen af e-up! sker sammen med elbiloperatøren CLEVER. Det skal gøre det muligt for de kommende elbilister at få det optimale ud af deres elbil med hurtig opladning hjemme og på CLEVERs landsdækkende ladenetværk.
Stærkt samarbejde til gavn for forbrugerne
Volkswagen er et stærkt brand med gode produkter i en kvalitet som danskerne kender. Kombineret med CLEVERs stærke opladningsprodukter og erfaring med det danske elbilmarked giver det et solidt match. Vi er derfor glade for at gå sammen med Volkswagen om at få flere elbiler på gaden i Danmark. Når endnu en stærk spiller som Volkswagen satser så målrettet på elbilen, er der ingen tvivl om, at elbilen er blevet mere attraktiv for de fleste, siger Lars Bording, adm. direktør i CLEVER.
Hos Volkswagen er man heller ikke i tvivl om, at CLEVER var den oplagte samarbejdspartner. Det er afgørende for elbilens succes, at opladningen er fleksibel, hurtig og bekvem. Med CLEVERs ladeløsning flytter tankstationen bogstaveligt talt hjem i garagen, samtidig med, at man får adgang til hurtig opladning på et stort landsdækkende ladenetværk. Det gør det nemt, billigt og trygt at være elbilist, siger Volkswagens direktør, Ulrik Schönemann og understreger at det har tillige været væsentligt for os i valget af samarbejdspartner, at der med Clever er tale om en dansk leverandør.
Oplagt pendler- og hverdagsbil
e-up! har alle de fordele, som man kender fra up! og så føjer den en håndfuld detaljer til, der gør e-up! endnu mere vellykket og velkørt. Men ud over at være Volkswagens første elbil, har e-up! den store fordel, at den er meget økonomisk i drift. E-up! leveres med mennekes- og CCS-stik, der er EUs godkendte stiktype til elbiler.
e-up! er udstyret med en elektromotor, der oplades via lithium-ion-batteri. Batteriet vejer 230 kg og er placeret i bunden af bilen mellem akslerne. Det optager derfor ikke noget af pladsen i bagagerummet, hvor du også finder et praktisk opbevaringsrum til ladekablet. Motoren yder 82 hk og e-up! er dermed den stærkeste up! til dato. Da man i e-up! har et drejningsmoment på 210 Nm fra man drejer nøglen, er bilen kvik fra start. Sammensat med den trinløse automatiske gearkasse, er e-up! underholdende at køre, ikke mindst i bytrafik, hvor e-up! føler sig godt hjemme. e-up! har en tophastighed på 130 km/t og når 100 km/t på 12,4 sekunder og 60 km/t på bare 5 sekunder, så der skulle være garanti på underholdningsværdien i e-up!. Det er der også på batteriet, der har en ekstra fabriksgaranti på 8 år eller 160.000 km.
e-up! er udover at være sjov også snusfornuftig: for at køre 100 km forbruger e-up! 11,7 kWh. En fuld opladning fra CLEVER koster fra 23 kroner og op, idet du som kunde hos CLEVER kan få 1 kroner tilbage per kWh, hvis du har abonnement på ladeboksen. Dermed kan du tilbagelægge 100 km i en e-up! for omkring 20 kroner. Til sammenligning kører up! med benzinmotor i gennemsnit 22,2 km/l og med en benzinpris på 13 kr. koster 100 km i en benzindrevet up! ca. 60 kr. Med andre ord kører den nye e-up! meget langt på kronen, det gør e-up! oplagt både som hverdags- og pendlerbil.
Meget lave driftsomkostninger
e-up! vil i dagligdagen primært blive ladet op derhjemme eller på arbejdspladsen. Med et abonnement på en CLEVER ladeboks har de kommende e-up! bilister mulighed for at få 1 krone rabat per kWh, de bruger til opladning hjemme. Det betyder, at man for blot 23 kroner kan lade e-up! helt op.
Ladeløsningen fra CLEVER giver samtidig adgang til CLEVERs landsdækkende ladenetværk, som CLEVER i forbindelse med lanceringen af e-up! planlægger at udvide med 30 nye 50kW Combo-hurtiglade-stationer. Her vil e-up! kunne hurtigoplades til 80 procent på 30 minutter. Derudover kan e-up! også benytte CLEVERs øvrige ladestandere, hvor en opladning tager seks timer. På CLEVERs gratis app kan man se alle CLEVERs ladestandere, blive guidet derhen og se om de ledige. CLEVER har i alt 130 offentlige ladestandere.
e-up! bliver lanceret i Danmark ultimo november hos seks udvalgte Volkswagen-forhandlere i København, Aarhus, Aalborg, Odense, Glostrup og på Amager. e-up! vil blive tilbudt til 186.000 kr.
Fakta om e-up! og opladning
Motor: Permanent magnetaktiveret synkronmotor
Max. Ydelse: 82 hk
Tophastighed: 130 km/t
Gear: Automatisk 1-trins
Batterikapacitet: 18,7 kWh
Batteritype: Lithium-ion
Stik: EU standard mennekes-stik eller CCS-stik
Forbrug: 11,7 kWh/100 km
CO2-udledning: 0 lokalt
e-up! kan lades op til 80 procent på 30 min. på de kommende Combo-hutiglade-stationer på CLEVERs ladenetværk.
Derudover kan e-up! normallade på de 100 øvrige ladestandere i CLEVERs ladenetværk det tager cirka seks timer.
CLEVERs ladenetværk er landsdækkende og består af 130 ladestandere og hurtiglade-stationer.
Alle moderne elbiler på det danske marked kan benytte ladenetværket.
CLEVER er dansk og ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og EnergiFyn.
Læs mere om e-up! på: volkswagen.dk/e-up
Download CLEVERs gratis app, der viser alle ladestandere i CLEVERs ladenetværk på: www.clever.dk/app/
For yderligere information kontakt:
Volkswagen: Pressechef Søs Righolt: sri@vw.dk 21387117
Læs mere her
tags: Danmark, København, elbil, direktør, bilen, CO2-udledning, økonomi, EU, Odense, elbiler, Amager, Glostrup, Aalborg, benzin, omkostninger, energi, bagagerum, Motor, Volkswagen, gearkasse, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar