Foråret er lige om hjørnet. Se her, hvordan du, efter den koldeste vinter i 14 år, forbereder din hårdtprøvede bil til varmere tider.
Den koldeste vinter i 14 år har udsat danskernes biler for masser af sne, is og salt og dermed et ekstraordinært slid. Derfor er det en god idé at påbegynde forårsrengøringen af sin bil, så man får rettet op på mulige defekter i tide og bilen gjort klar til et varmere vejr.
Sådan lyder anbefalingen fra landets største bilsynscenter, Applus+ Bilsyn, og værkstedskæden Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark. Hvert år gennemgår de hundredtusinder af biler og er dermed eksperter i, hvordan bilen holder længst.
Gammel bremsevæske dur ikke
Efter en usædvanlig hård vinter anbefaler vi, at man får sin bil tjekket af en professionel og får et overblik over hvilke elementer på bilen, som bør repareres eller udskiftes. F.eks. er det vigtigt at få udskiftet olie, bremsevæske og kølervæske på bilen, fordi svingende temperaturer leder til kondens, som reducerer vigtige egenskaber i bilens vitale væsker. Dette kan f.eks. betyde, at bilens motor slides unødigt af den forurenede olie, og at bremserne ikke fungerer effektivt, fordi bremsevæskens kogepunkt er nedsat, siger Arne Willerslev-Legrand, adm. direktør hos Applus+ Bilsyn.
Centralforeningen af Autoreparatører anbefaler også, at danskerne gennemgår deres bil inden foråret især hvis bilen skal en tur til udlandet.
Kondensvand farligt
Når bilen har været udsat for en masse snavs, skal den vaskes grundigt af. Bliver snavset siddende, kan det gøre bilens elektriske installationer usikre. Da flere og flere komponenter er digitale, er velfungerende elektriske kredsløb af vital betydning for bilens drift og sikkerhed, siger adm. direktør hos CAD, Erik Rasmussen.
Andre sårbare områder er dele lavet i aluminium, f.eks. karosseri og styretøjsophæng på de dyrere biler. Herudover kan de skiftende temperaturer under og over frysepunktet medføre, at der kommer mere kondensvand og damp i bilen, som også resulterer i driftsforstyrrelser. Lad derfor en ekspert gennemgå bilen, så fugt og kondens ikke nedsætter sikkerheden .
Spar penge på bildæk
Også af hensyn til miljøet og bilistens pengepung er der gode grunde til at skifte vinterdækkene ud med sommerdæk, når frosten går af jorden. Sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på tør og våd vej, og når temperaturen stiger, holder de markant længere, fordi de er hårdere i gummiet. Danskere, der overvejer at rejse til udlandet i løbet af foråret, kører altså både mere sikkert og billigere med sommerdæk.
Faktaboks: Huskeliste
Vask salt og snavs af bilen med en god undervognsvask.
Sørg for ny bremsevæske, motorolie og kølervæske, så alle vigtige komponenter fungerer optimalt.
Udskift oliefilter sammen med motorolien, så motoren ikke udsættes for unødigt slid.
Tjek pærer, lys, blinklys, batteri og sikringer på bilen.
Udskift vinterslidte viskerblade. Tjek funktionen af aircondition og kølesystem, så hverken du eller dine passagerer lider overlast i varmen.
Skift til sommerdæk. Mønsterdybden skal helst være over 2 mm, selvom loven kun kræver 1,6 mm som minimum.
Undersøg sommerdækkene for fejl og synlige skader og mål lufttrykket i dækkene. Du kan ofte se det korrekte tryk på indersiden af bilens fordør eller i din bils instruktionsbog. Er dækkene pumpet korrekt, bruger din bil desuden mindre brændstof.
Er du i øvrigt i tvivl om bilens tilstand, så bed din synshal om en uforpligtende TilstandsAttest før næste langtur i varmere vejr. Ud fra TilstandsAttestens anbefalinger lader du dit værksted udføre det nødvendige arbejde på det rette tidspunkt.
For mere information, kontakt venligst:
Adm. dir. Arne Willerslev-Legrand, mobilnummer: 4081 0288
Salgs- og kommunikationschef Stephen Becker, mobilnummer: 2558 9010
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar