søndag den 14. august 2016

Førsteplads ved 24-timers løbet på Le Mans for Audi R10 TDI

Sejr med dieselindsprøjtningsteknik fra Bosch

– Dieselteknik giver høj ydelse ved lavt forbrug
– Specielt tilpasset Common Rail system fra Bosch

Bosch har sammen med Audi udviklet dieselindsprøjtningssystemet til de succesrige racerbiler Audi R10 TDI og leverer højtrykspumper, injektorer samt motorstyreenhed til motorsport Common Rail. I årets udgave af Le Mans kom begge dieselbilerne

på sejrspodiet, hhv. på første– og tredjepladsen. Dermed har samarbejdet mellem Audi og Bosch atter engang givet succes:

I de foregående år har Audi allerede flere gange været sejrrig på Le Mans med forgængermodellen R8, hvis FSI direkte benzinindsprøjtning ligeledes var udviklet i samarbejde med Bosch. – Vi glæder os over, at vi i år med vor innovative dieselindsprøjtningsteknik kunne bidrage til succesen, siger Dr. Ulrich Dohle, medlem af ledelsen i Dieselsystemer hos Bosch.
– Høj ydelse og lavt forbrug har allerede i de sidste år hjulpet dieseldrift ved seriemodeller til succes. Nu har diesel også vist sit potentiale på racerbanen.

Som udviklingspartner leverer Bosch til Common Rail indsprøjtningssystemet på Audi R10 TDI de specielt tilpassede højtrykspumper og Piezo Inline injektorerne. Styreenheden til
12–cylinder–motoren har ingeniørerne nyudviklet sammen med den specifikke knowhow inden for racerløb hos Audi Sport. Den største udfordring ved udviklingen af indsprøjtningssystemet var den variable styring af det ekstremt høje indsprøjtningstryk. Fra Bosch kommer også telemetrisystemet, som sørger for uafbrudt overførsel af data fra køretøjerne til ingeniørerne i pitten under løbet.

Bosch har sammenfattet alle motorsportaktiviteterne i et område for sig selv, Bosch Motorsport. Det er en del af datterselskabet Bosch Engineering GmbH, som er specialist i ingeniørydelser. I den forbindelse kan man se tilbage på en lang tradition: Allerede i 1903 hjalp teknik fra Bosch for første gang racerkørere til sejr.

###

Bosch koncernen er en førende international producent af auto– og industriteknik, forbrugsgoder og bygningsteknik. Koncernen havde i regnskabsåret 2005 ca. 250.000 ansatte og en omsætning på 42 mia. euro. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861–1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik". I dag omfatter koncernen et globalt netværk af produktion, distribution og kundeservice i 270 datterselskaber med mere end 12.000 servicecentre i over 140 lande. Bosch i Danmark www.bosch.dk beskæftiger ca. 500 medarbejdere.

Bosch koncernens ejerstruktur sikrer økonomisk uafhængighed og forretningsmæssig frihed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage betydelige investeringer for at sikre fremtiden og leve op til et socialt ansvar i grundlæggerens ånd. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af stiftelsen Robert Bosch Stiftung. Virksomhedens industrielle aktiviteter og ejerfunktioner varetages af Robert Bosch Industrietreuhand KG. For yderligere information se www.bosch.com
 

Læs mere her

tags: Danmark, euro, elbil, økonomi, Stuttgart, regnskab, Audi, elbiler, datterselskab, omsætning, virksomhed, benzin, motorsport, Motor, Bosch,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar