søndag den 2. januar 2011

Ny dom: Bilister får erstatning ved produktionsfejl

Forbrugerne har krav på, at en vare skal kunne holde til dagligdags brug. Det understreger fire retssager, som FDM netop har vundet ved Sø- og Handelsretten.

Sæder, der ser slidte og kedelige ud eller bliver nussede efter ganske få kilometers kørsel i bilen er ikke acceptabelt. Det fastslå fire domme ved Sø- og Handelsretten. Sagerne er blevet ført af FDM på vegne af fire medlemmer som alle oplevede, at deres bilsæder så slidte og nussede ud kort tid efter køb.

Sagerne understreger, at man som forbruger har krav på en forventet holdbarhed ved køb af en vare - i dette tilfælde at sæderne i en bil kan anvendes uden, at der kommer fnuller og udtræk ved almindelig brug , siger advokat i FDMs rådgivning Lennart Fogh, der har ført sagen for medlemmerne.

FDM opfordrer forbrugerne til at rette henvendelse til deres forhandler, hvis de har oplevet et lignende problem.

Sagerne viser, at selvom fejlen går igen på flere biler, har forbrugerne krav på erstatning/kompensation. Derfor vil dommene også få betydning i mange andre tilfælde, hvor der opstår en produktionsfejl på en vare. En vares holdbarhed skal leve op til forbrugerens berettigede forventning , siger Lennart Fogh.

FDM vil på baggrund af de aktuelle domme se efter gennemgående fejl på biler og om nødvendigt føre sagerne til domstolene, så bilisterne får den vare, som de forventer.
De enkelte forhandlere og bilimportøren er dømt til at betale hver af de berørte bilkøbere 25.000 kr. i erstatning samt 100.000 kr. til FDM til dækning af omkostninger i forbindelse med sagen.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar