torsdag den 6. januar 2011

Benzinindsprøjtning i 50 år

I 1952 kom de første biler i verden med direkte benzinindsprøjtning fra Bosch som standard.

Det var flyindustrien der gav inspirationen til bilingeniørerne, for siden 1937 havde Bosch leveret benzinindsprøjtningspumper til flymotorer.
Ved at overføre teknikken med direkte benzinindsprøjtning til bilmotorer fra 1952 opnåede man tydelige fordele. Sammenlignet med tidligere modeller med karburator reducerede den nye teknik brændstofforbruget med 20% og øgede samtidig motorydelsen med 20%. Det var naturligvis en udvikling bilproducenterne var begejstrede for, og i de følgende år kunne flere og flere bilmodeller leveres med den nye teknik – bl.a. den legendariske Mercedes 300 SL.

Elektronisk styring
I 1967 begyndte Bosch at seriefremstille Jetronic, det første benzinindsprøjtningssystem i verden som regulerer sammensætningen af benzin og luft elektronisk. Mere præcist end nogensinde. På denne måde får motoren altid brændstof nok til maksimal ydelse samtidig med at forbruget og udstødningens indhold af skadelige stoffer reduceres.
VW 1600 TL var første bil med det nye Bosch system.

Lambda–sonde og katalysator
Derefter fulgte Lambda–reguleringen med 3–vejs katalysator, som effektivt begrænser forureningen. Her styres Jetronic indsprøjtningssystemet af en målesonde i udstødningen – Lambda sonden. Systemet var svaret fra Bosch på de skærpede miljøbeskyttelseslove i USA.

Både til standardbiler og motorsport
Nyeste benzinindsprøjtningssystem fra Bosch er DI–Motronic, som sprøjter benzinen direkte ind i forbrændingskammeret under højt tryk. Systemet giver mulighed for forskellige driftsarter som f.eks. lagdelt ladning. Det ekstremt lave brændstofforbrug i VW Lupo FSI og nu også VW Golf FSI er baseret på dette koncept.
Også inden for motorsporten nyder man godt af denne teknik. I Le Mans 24 timers løbet 2001 kunne Audi R8 fejre en overlegen dobbeltsejr med den direkte indsprøjtning fra Bosch.
 

Læs mere her

tags: USA, 2001, Audi, VW, Mercedes, benzin, motorsport, Bosch, miljø, brændstof,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar