onsdag den 30. november 2011

Vinteren slider også på nye små biler

Det er stadig overvejende de små biler, som danskerne køber. Men husstande med to biler bruger ofte ikke så meget krudt på at vedligeholde den lille bil, og det kan blive dyrt i løbet af en vinter med salt på vejene, forklarer Applus+ Bilsyn.

Danskerne køber fortsat de helt små biler. 46 procent af de nykøbte biler i oktober var biler i den lille klasse Chevrolet Spark, Toyota Aygo og Opel Corsa. Det viser nye tal fra Danske Bilimportører.

Men husstande, der i forvejen har en større bil og køber en lille bil til at hjælpe til i hverdagen, bør også bruge tid på at vedligeholde den nye, lille bil. Det gør mange kun i mindre grad, fordi de prioriterer vedligeholdelsen af familiens "førstebil".

Det forklarer Applus+ Bilsyn, der hvert år syner mere end 500.000 biler.

?Især i løbet af vinteren fordi salt, vand, is og småsten, der dukker frem, slider hårdt på bilerne. Ved at vaske bilen jævnligt, få den rustbeskyttet før vinteren og generelt rengøre og kigge bilen efter med passende mellemrum, kan man reducere sliddet. Mange nye små biler har ikke en rustbeskyttelse, der er stærk nok. Har den ikke det, eller har den ikke fået rustbeskyttelse igennem de seneste to vintre, bør man få en ny beskyttelse, så bilen ikke ruster. Dermed mindsker man også risikoen for, at bilen går i stykker og skal repareres,? siger Per V. Rasmussen, administrerende direktør hos Applus+ Bilsyn.

Små biler skal køre hele familien
Undersøgelser viser desuden, at mange familier vælger at skifte en stor bil ud med en lille for at spare penge. Det betyder, at de meget eftertragtede, små biler pludselig skal køre hele familien og dermed bliver brugt flittigt. Spørgsmålet er, hvilke krav den ekstra kørsel stiller til dem?

?Hvis en lille bil skal til at køre hele familien, bliver den udsat for en masse slid i form af ekstra kilometer, ekstra vægt samt ekstra slitage fra småsten, vand og salt. Derfor er det vigtigt, at man vedligeholder bilen så ofte som muligt. På den måde kan man undgå mange skader, som senere kan blive dyre at reparere,? siger Per V. Rasmussen, adm. direktør for Applus+ Bilsyn.

Faktaboks: Rustattest med store rabatter
Applus+ Bilsyn leverer Rustattesten med og uden syn af bilen. Prisen er 300 kr., dog er der 150 kr. i rabat, hvis Rustattesten udføres med et bilsyn. Ønsker du rustbeskyttelse giver Applus+ Bilsyn dig en rabat på 600 kr. Vurderer Applus+ Bilsyn, at din bil allerede har en stærk rustbeskyttelse, der ikke trænger til fornyelse, sparer du disse udgifter (ca. 4.000 kr.).

Faktaboks: Svært selv at tjekke for rust
Rust på bilen kan komme alle vegne, men mest udsat er undervogn og hulrum, der vedvarende udsættes for vand, salt og stenslag. Du skal på værksted eller tilsvarende for at få en vurdering af din undervogns tilstand. Med mindre du har forstand på biler, kan det være svært at vurdere, om rust truer din bils sikkerhed. Ifølge Teknologisk Institut kan rust på bl.a. bremserør, styretøj, bagbro, forbro eller ophæng til hjul skade bilens sikkerhed.

Kilde: Teknologisk Institut.

Billedtekst:
Mange nye små biler har ikke en rustbeskyttelse, der er stærk nok. Og det er en af de ting, som kontrolleres ved et rusttjek.

For mere information, kontakt venligst:
Presseansvarlig Alexander Elverlund, Applus+ Bilsyn, mobilnummer: 40 81 02 41

Læs mere her

tags: direktør, bilen, penge, Toyota, husstand, Opel, Teknologisk Institut, Chevrolet, øl,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar