torsdag den 8. september 2016

Vand i stedet for benzin: Med denne innovation reducerer Bosch brændstofforbruget med op til 13 %


Bosch er den første og eneste leverandør, der tilbyder vandindsprøjtning.Ekstra bonus: vand sparer brændstof og kan øge motorkraften. Online-special med videoer og animerede film: bosch-waterboost.deVar du klar over, at selv avancerede benzinmotorer ikke forbrænder ca. en fem-tedel af deres brændstof Især ved høje omdrejningstal bliver noget af benzinen brugt til køling i stedet for til fremdrift. Med sin nye vandindsprøjtning viser Bosch, at det ikke behøver være sådan. Især når man accelererer hurtigt eller kører på motorvej, giver indsprøjtning af ekstra vand mulighed for at reducere brændstof-forbruget med op til 13 %. Med vores vandindsprøjtning viser vi, at forbræn-dingsmotoren stadig har noget at byde på, siger Dr. Rolf Bulander fra ledelsen hos Robert Bosch GmbH og leder af Bosch Mobility Solutions. Den brændstof-økonomi, der tilbydes med denne Bosch-teknologi, viser sig især i downsizing-motorer med 3 og 4 cylindre: altså de motorer, som alle mellemklassebiler i dag har under motorhjelmen.

Et ekstra boost til den turboladede motor
Men det er ikke kun inden for brændstoføkonomi, innovationen fra Bosch gør sig markant bemærket. Den kan også give bilerne større ydeevne. Vandindsprøjt-ning kan levere et ekstra boost i den turboladede motor, siger Stefan Seiberth fra ledelsen af Gasoline Systems hos Bosch. Motoren drives endnu mere effektivt pga. tidligere tændingstidspunkt. Dermed kan ingeniørerne få yderligere effekt ud af motoren, selv i kraftige sportsmotorer.

Grundlaget for denne innovative motorteknologi er det enkle faktum, at en motor ikke må blive overophedet. For at forhindre dette indsprøjtes der i dag ekstra brændstof i så godt som alle benzinmotorer. Dette brændstof fordamper og køler dermed dele i motorblokken ned. Dette fysiske princip udnyttes af ingeniørerne hos Bosch. Inden brændstoffet antændes, indsprøjtes der en fin vandtåge i ind-sugningskanalen, der køler effektivt pga. vandets høje fordampningsegenskab.

Derfor kræver det også kun en lille ekstra vandmængde: for hver kørt 100 km ligger forbruget kun på få hundrede milliliter. Den kompakte vandtank, der forsy-ner indsprøjtningen med destilleret vand, skal derfor højst fyldes ca. hver 3000 km. Skulle tanken være tom, er det ikke noget at være bekymret over: motoren fungerer fortsat uden problemer – dog uden højere drejemoment eller lavere for-brug pga. vandindsprøjtning.

Er denne teknologi allerede i produktion
BMW M4 GTS er den første seriefremstillede bil med et innovativt vandindsprøjt-ningssystem. I bilens turboladede motor med 6 cylindre giver det forbedret ydel-se og forbrug også ved fuld belastning. Bosch leverer vandindsprøjtningsdele til BMW M4 GTS.

Hvor højt er brændstofforbruget i kørecyklus
I den fremtidige forbrugstest (WLTC) giver vandindsprøjtningen mulighed for en besparelse på op til 4 %. Under rigtige trafikforhold er besparelsen højere: her kan brændstofforbruget reduceres op til 13 % ved hurtig acceleration eller kørsel på motorvej.

Får vandindsprøjtning ikke motorerne til at ruste
Nej. Der er ikke noget vand tilbage i forbrændingskammeret. Vandet fordamper inden forbrænding i motoren og udledes totalt i miljøet sammen med udstød-ningsgassen.

Hvordan foregår efterfyldning af vand
Vandindsprøjtning kræver kun en lille mængde vand. I gennemsnit er efterfyld-ning kun nødvendig for hver 3.000 km. Den separate vandtank skal fyldes med destilleret vand.

Kan vandet fryse i tanken
Når motoren stoppes, ledes vandet tilbage i tanken, hvor det kan fryse. Ved mo-torstart tør vandet igen.

Findes der direkte vandindsprøjtning
Bosch anvender indirekte indsprøjtning, da dette system har klare tekniske forde-le og koster mindre. Det gør vandindsprøjtning velegnet til større serieproduktion og mange køretøjssegmenter.

Læs mere her

tags: bilen, økonomi, BMW, benzin, motorvej, teknologi, Motor, brændstof, Bosch, innovation, miljø,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar