mandag den 19. september 2016

Flagskibsprodukt i 105 år: 10 milliarder tændrør fremstillet af Bosch

Tændrør nummer 10 milliarder forlod for nylig samlebåndet på fabrikken i Bamberg, som nu er verdens mest produktive producent af Bosch tændrør. Størstedelen af de 8 milliarder blev produceret på fabrikken i Bamberg, grundlagt i 1939. Resten blev produceret på andre fabrikker verden over. Hvis alle Bosch tændrør lægges på en lang række efter hinanden, bliver det mere end 560.000 kilometer, hvilket svarer til 14 gange rundt om ækvator. For hundrede år siden producerede Bosch kun nogle få hundrede tændrør hvert år. I dag ligger tallet på mere end 300 millioner om året. Fabrikken i Bamberg er hovedfabrikken for Bosch´s tændrørsproduktion, og her fastlægges produktionsstandarderne for alle de andre Bosch tændrørsfabrikker. Bosch fabrikker i Indien, Brasilien, Kina og Rusland producerer også tændrør til den lokale bilindustri og det lokale marked i henhold til Bosch’s internationale kvalitetsstandarder.

For 105 år siden præsenterede Bosch de første tændrør med højspændingsmagnettænder, og det innovative system blev patenteret den 7. januar 1902. Bosch’s pålidelige tændingssystem for motorer med stadig større hastighed løste endelig det som Carl Benz havde kaldt "problemet over alle problemer" i den tidlige bilteknik. I kombination med industriel produktionsteknik banede tændrøret vejen for bilproduktionens opsving de næste årtier. Resultatet var biler til overkommelige priser for alle.

I dag har kontinuerlige forbedringer af Bosch tændrør som integrerede systemkomponenter ydet et vigtigt bidrag til en mere økonomisk, miljøvenlig og effektiv brændstofforbrænding samt mere pålidelige motorer og katalysatorer. Til trods for den kraftigt stigende ydelse er levetiden for normale tændrør i dag mellem 20.000 og 30.000 kilometer eller 20 til 30 gange længere end de tændrør, der blev brugt for hundrede år siden. Nogle specialtyper holder til og med 100.000 kilometer.

Især i de senere år har Bosch vist, hvilket potentiale der stadig er i dette flagskibsprodukt ved at tilpasse det den konstante udvikling inden for motorteknologien, for eksempel motorer med 4 ventiler pr. cylinder, lean–burn–motorer eller ultraeffektiv direkte indsprøjtning. Den alsidighed, der kendetegner tændrør fra Bosch, er resultatet af designændringer og brugen af specielle legeringer som platin og iridium eller det sjældne metal yttrium. Ved at variere elektrodernes antal, design og struktur er det muligt at foretage flere tilpasninger: Der findes for øjeblikket 31 forskellige elektrodekonfigurationer alene i selskabets tændrørskatalog. Alt dette bidrager til, at motorerne kan overholde stadig strengere grænseværdier for udstødningsgas, samtidig med at ydelse og effektivitet øges.

Bosch er en af verdens førende leverandører af originaludstyr og førende på det europæiske marked. Bosch har lang erfaring på området med en række udviklingsprojekter for tændrør i tæt samarbejde med næsten alle bilproducenter. De fleste bilproducenter bruger Bosch tændrør som standard, og Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Citroën, Daewoo, Daimler–Chrysler, Fiat, Ford, GM, Lancia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Ssangyong, Suzuki, Toyota, Vauxhall, Volvo og Volkswagen er bare nogle af kunderne. Fordi mange af de nyeste motorer har tilpassede tændrør, er udvalget vokset til mere end 1250 forskellige typer. I alt er der udviklet langt over 20.000 forskellige typer de sidste 100 år.

10 milliarder Bosch tændrør milepæle

1902:
Bosch patenterer det nye tændrør med højspændingsmagnettænder den 7. januar 1902.
Levering af de første systemer til Daimler i Bad Cannstatt den 24. september 1902.

Fra 1902:
Produktionen i de første år er nogle få hundrede tændrør om året.

1914:
Den første tændrørsfabrik grundlægges i Stuttgart.

1927:
Bosch lancerer begrebet "varmeværdi", som stadig bruges som standardmål for varmekapaciteten til et tændrør (vigtigt for at opnå optimal kalibrering for alle motorer).

1939:
Tændrørsfabrikken i Bamberg grundlægges.

1953:
Bosch tændrør med sammensat midterelektrode blev brugt som standard i Mercedes Benz 300 SL, bilen med "mågevingerne", således at man opnåede mere pålidelig koldstart og længere levetid.

1968:
Fabrikken i Bamberg producerer tændrør nummer en milliard.

1976:
Sammensat midterelektrode sættes i serieproduktion med stort volumen ("termoelastiske" tændrør).

1980’erne:
Tændrørsdesignet ændres for at følge med udviklingen inden for brændstofs– og motorteknologien. Motorerne bliver mere miljøvenlige, mere økonomiske og mere effektive (blyfri benzin, katalysatorer, motorer med 4 ventiler pr. cylinder, lean–burn–motorer osv.).


1983:
Bosch bliver den første tændrørsproducent, der lancerer tændrør med sintrede midterelektroder af platin og er den dag i dag stadig den eneste, der bruger denne metode. Midterelektroder af platin og sammensatte materialer med ædelmetallegeringer øger tændrørenes levetid til langt over 60.000 kilometer og op til 100.000 kilometer for specialtyper.

1991:
Bosch tændrør med overflade–/luftåbning forhindrer tilsodning, forkert tændingsrækkefølge og fejltænding også på korte strækninger.

1995:
Elektrodemateriale af nikkel og yttrium forlænger tændrørenes levetid.

2000:
Bosch lancerer "skræddersyede" tændrør til den første ultraeffektive benzinmotor med direkte indsprøjtning og lagdelt cylinder (det overordnede system bliver også leveret af Bosch).

7. januar 2002:
Det første Bosch tændrør fylder 100 år.

April 2007
Tændrør nummer 10 milliarder produceres.

Tal og fakta om Bosch tændrøret

Producerede Bosch tændrør siden 1902:
Mere end 10 milliarder

Årlig produktion af Bosch tændrør:
Langt over 300 millioner (1902: ca. 300)

Materiale, som kræves for én dags produktion (600.000 enheder) på fabrikken i Bamberg:
28 ton stål, 1,2 ton nikkel, 0,6 ton kobber, 15 km nikkeltråd og 2 kg platin til tændrørshuse og –elektroder og 20 ton aluminiumoxid til isolatorer


Antal Bosch tændrørstyper i dag:
1250 med 31 forskellige elektrodedesign

Bosch tændrørstyper produceret siden 1902:
Mere end 20.000

Mindste Bosch tændrør:
40 mm langt (f.eks. til plæneklippere)

Største Bosch tændrør:
150 mm langt (f.eks. til stationære motorer)

Ydelsen for et standard Bosch tændrør:
Op til 100 gnister i sekundet eller mere end 20 millioner gnister med en levetid på 20.000 km

Driftsforhold for Bosch tændrør:
Spænding på op til 30.000 V, temperaturer på op til 1000 ºC, tryk på op til 100 bar (svarer til trykket på 1000 meters vanddybde), varm, ekstremt aggressiv blanding af benzindamp, forbrændingsprodukter og brændstof– og olierester

Levetiden for Bosch tændrør:
Standard 20.000 til 30.000 km, specialtændrør op til
100.000 km

Fabrikker, der fremstiller Bosch tændrør:
Bamberg (Tyskland), Aratú (Brasilien), Engels (Rusland), Naganathapura (Indien) og Nanjing (Kina)

Bilproducenter, som bruger Bosch tændrør i serieproduktion:
Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Citroën, Daewoo, Daimler–Chrysler, Fiat, Ford, GM, Lancia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Ssangyong, Suzuki, Toyota, Vauxhall, Volvo og Volkswagen

Anvendelsesområder for Bosch tændrør:
Biler, motorcykler og scootere, erhvervskøretøjer, motorer til både og jetski, have– og skovudstyr, stationære motorer, nødgeneratorer, vandpumper og små motorer

###

Bosch koncernen er en førende international producent af auto– og industriteknik, forbrugsgoder og bygningsteknik. Koncernen havde i regnskabsåret 2006 ca. 260.000 ansatte og en omsætning på 43,7 mia. euro. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861–1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik". I dag omfatter koncernen et globalt netværk af produktion, distribution og kundeservice i 300 datterselskaber med mere end 13.000 servicecentre i over 140 lande. Bosch i Danmark www.bosch.dk beskæftiger ca. 500 medarbejdere.

Bosch koncernens ejerstruktur sikrer økonomisk uafhængighed og forretningsmæssig frihed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage betydelige investeringer for at sikre fremtiden og leve op til et socialt ansvar i grundlæggerens ånd. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af stiftelsen Robert Bosch Stiftung. Virksomhedens industrielle aktiviteter og ejerfunktioner varetages af Robert Bosch Industrietreuhand KG.
 

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Tyskland, 1976, bilindustri, 2002, Volvo, Saab, bilen, økonomi, Stuttgart, regnskab, Rusland, Audi, 1995, Kina, 1991, BMW, Indien, Renault, Mercedes, Brasilien, datterselskab, omsætning, virksomhed, benzin, 2007, 2006, Porsche, Mitsubishi, teknologi, Rom, Toyota, Opel, Citroën, Motor, brændstof, miljøvenlig, Bosch, Alfa Romeo, Cadillac, Chrysler, Fiat, Ford, Lancia, Peugeot, Skoda, Suzuki, Vauxhall, miljø, scooter, Daewoo, GM, Seat, Ssangyong, Volkswagen, udstødning, nikkel,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar