tirsdag den 3. maj 2016

Lavt dæktryk – få besked på mobil eller PC


Continentals ContiPressureCheck kan nu levere data om dæktryk til chaufførens eller fleetmanagerens skærmContinentals system til at overvåge dæktryk under kørsel, ContiPressureCheck, bliver nu integreret i de trådløse og cloud-baserede overvågningssystemer, som telematik-udbyderen LOSTnFOUND har udviklet til den internationale autobranche. Dermed kan oplysninger om dæktryk modtages i realtid på telefoner og andre mobile enheder, og føreren kan se de målte værdier på sin LOSTnFound-skærm.

- Det betyder, at chaufføren eller fleetmanageren hjemme på kontoret hele tiden er opdateret med det aktuelle tryk og også temperaturen, som bliver registreret af en sensor inde i hvert dæk, oplyser Georg Nielsen, adm. direktør i Continental Dæk Danmark A/S.

Afviger tallene fra de værdier, som er anbefalet for det pågældende dæk, sender systemet straks en advarsel – som sms eller e-mail – så der hurtigt kan gribes ind over for problemet.

Det betaler sig
- At køre med forkert dæktryk koster ikke bare ekstra brændstof og kortere levetid for dækket, men påvirker i høj grad også sikkerheden, fordi føreren har mindre kontrol over køretøjet, hvis dæktrykket er forkert. Det kan også betyde nedbrud på dæk og fælge og dermed kostbar tid, hvor bilen må holde stille, påpeger Georg Nielsen.

Continental har testet sig frem til, at hvis dæktrykket er blot 2 bar for lavt, bliver forbruget af brændstof øget 0,7 liter pr. 100 km. Med korrekt dæktryk reduceres rullemodstanden og dermed også slitage på dækket. Korrekt dæktryk øger dækkets levetid, og karkassen skånes, så dækket senere kan regummieres.

Hele tiden opdateret
Løsningen fra LOSTnFOUND lanceres under navnet ConnectedTyre. I forvejen har Continental selv en løsning, hvor data fra hvert dæk kan aflæses på en håndholdt modtager, der er koblet til systemet.

ContiPressureCheck-sensorer skal monteres i alle køretøjets dæk. Er dækket ikke født med en sensor, er den nem at montere efterfølgende. En gummicontainer klæbes på indersiden af dækkets slidbane. Heri placeres en 2 cm stor sensor, der vejer under 20 gram. Sensoren kan tages ud og genbruges i det nye dæk ved dækskifte. Modtageren, der får data fra sensoren, er monteret på køretøjets ramme. Sensoren får strøm fra et batteri med en levetid på seks år eller ca. 600.000 km.


Læs mere her

tags: Danmark, direktør, bilen, LO, overvågning, brændstof, Continental, fælg,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar